• Anonym (ED)

Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?

Jag har aldrig läst nån statistik på det. Tror inte det finns heller. Om vi pratar alla ofrivilligt barnlösa så ger vissa upp fort och vill inte ens göra IVF, andra får barn spontant efter kanske massor med år, andra gör behandlingar utomlands. Pratar vi bara de där man inte hittar en orsak så är det ganska få totalt sett. För det mesta hittas en orsak om inte annat när de gör IVF. Man följs ju inte upp utan hamnar bara i statistik om man får barn via IVF. Jag tror också du menar genetiska barn och då faller tusentals bort som använder sig av spermiedonation eller äggdonation eller både ock.
    Jag har känt några här genom åren som gett upp eller slutat skriva. Om de ändå lyckats till slut vet jag inte. Värstingen jag vet om privat är ett par som var ihop ca 20 år innan de strax efter 40 fick barn. 

• Anonym (ED)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-11 13:51:22 följande:
    Fick de barn på naturlig väg? Visste de vad felet var?
    Ja, spontant och nej, jag vet inte om de hade utretts eller bara försökt själva.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Eva) skrev 2022-01-11 13:49:09 följande:
    I Sverige har väl över 90 % av alla kvinnor barn så dom flesta får barn i slutändan. Detta har jag läst i artikel om barnlöshet men jag minns ej källan.
    Nej, det stämmer inte. Ca 20% av de äldre (minns inte siffran, kan ha varit äldre än 50, kan ha varit ännu mer) saknar barn. Jag tror du blandar ihop lite siffror. Av de som försöker få barn blir 90% spontant gravida inom 2 år. Men alla försöker ju inte och av de resterande 10 procenten får inte alla barn heller. Så av de där 20 procenten som saknar barn i högre ålder finns både de som försökt och inte lyckats och de som inte försökt alls. Jag har flera bekanta som är frivilligt barnlösa.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-11 13:59:27 följande:
    Jag tror att jag har läst det någonstans. Men hur många har du hört talas om som aldrig fått genetiska barn? Jag har inte hört om många, jag tror bara att jag har träffat två par som aldrig fick genetiska barn.
    ÄD och ED har blivit ganska vanligt så det finns många som inte fått genetiska barn, men biologiska. Och spermiedonation har funnits många år så även där finns många som fått biologiska barn, men inte genetiska. De flesta pratar inte vitt och brett om sin ofrivilliga barnlöshet eller "erkänner" att de gjort ÄD så då kan man ju tro att det inte rör sig om många, men det gör det.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Barnlös kanske) skrev 2022-01-11 15:26:40 följande:
    Sen finns det en grupp till, De som vill ha barn men inte hittar rätt partner eller en partner som inte vill ha barn.. Så det blir inga barn.
    Jag räknar dom till de som inte försökt alls. Skälen till varför man inte försökt kan ju vara flera. Poängen var att det rör sig om ca 20% som är utan barn.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Eva) skrev 2022-01-11 15:58:15 följande:
    Statistik från Scb säger ca 13 % av alla kvinnor som passerat barnafödande ålder förblir barnlösa.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-am.../
    Och drygt 20% av männen. För vi pratar väl om män också?
Svar på tråden Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?