Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Vi som försöker bli gravida 2022

Kan man hoppa in här? :) jag och min sambo försöker med första barnet, jag har velat länge men har varit olika saker som gjort att vi inte varit redo att börja försöka aktivt innan. I september -21 började vi försöka och redan i oktober var jag gravid. Tyvärr upptäcktes MA i december och sedan dess har jag bara väntat på att få tillbaka normal cykel, då det drog ut väldigt på tiden. Hade första mensen 8/2 och idag fick jag positivt på ÄL-test så nu väntar jag på att han ska komma hem från jobbet ???? 

• Anonym (E)

Grattis Felicc­cccia

Angående frågan om tiden mellan ÄL och BIM så undrar jag med. Försöker hålla mig sysselsatt genom att hänga här m.m. Men det är tufft! Hur tidigt testar ni efter ÄL, håller ni er till BIM? Känns jättesvårt att hålla sig tills dessObestämd

• Anonym (E)
    anonym2005 skrev 2022-02-28 17:52:22 följande:

Jag fattar dock inte hur det funkar.. Ska man testa efter mensen eller hela månaden?
    vilken sort använde du?

Nu var det inte mig du frågade men har precis använt ÄL-stickor så tänker att jag kan skriva hur det var för mig och hoppas att du inte tar det som att jag lägger mig i eller kapar er diskussion, utan bara vill hjälpa. Jag använde apotekets egna märke. När man ska börja testa beror på hur lång cykel du har (och kanske kan bero på vilka stickor du använder). Jag började testa på cykeldag 11 (efter tips) och såg tydlig stegring dag 13 med positivt test på dag 14. Står dock på clearblue att man ska börja testa 20 dagar innan nästa beräknade mens. Risken med att börja senare, som jag gjorde, är att man missar stegringen och kommer in för sent men för mig funkade det. (Sen om det hjälpte i barnagörandet vet jag inte ännu. Det vet jag förhoppningsvis på BIM, om en vecka). 

Lycka till! Hjärta
  • Anonym (E)

Mens idag redan. Så inget denna gången för oss tyvärr. :(

• Anonym (E)
    anonym2005 skrev 2022-03-06 12:22:20 följande:

Åååh!! Jag vill köpa ett test och få reda på vad som (eller om det) händer något i min kropp, det kändes tidigare idag som att mensen kunde vara på gång men det har inte hänt något och som sagt så är mensen tekniskt sett 2 dagar sen då den skulle kommit igår och har alltid varit prick på dagen senaste tre månaderna.

Vad hade ni gjort? Säg inte att ni hade väntat, då går jag sönder - Hahah!! 

Är svårt att säga till någon annan hur den ska göra men jag hade inte kunnat vänta :P
  • Anonym (E)
    anonym2005 skrev 2022-03-09 06:52:13 följande:
    Nej, det behövdes inte. Det blev mens dagen efter, så då försöker vi igen.
    Tråkigt! Håller tummarna för oss alla nästa omgång!
  • Anonym (E)
    Missone skrev 2022-03-17 16:04:28 följande:
    Jag har ÄL till helgen nu :) 
    Dags nu till helgen för mig med! Försöker slappna av och inte stressa (ifall det påverkar) men det går lite emot att vi samtidigt planerar in mys för att hinna med en gång per dag ????
  • Anonym (E)

Skulle vara en smiley och inte massa frågetecken i förra svaret

• Anonym (E)

Håller helt med er. Förväntan som (oftast) infinner sig vid ÄL och håller sig i typ tre dagar för att sedan bytas ut mot bara total nervositet och... Ja, jag vet inte ens vad man känner.. i nästan två veckor.. Obestämd

• Anonym (E)

Hållet med er Fyrklöverns och Missone! Nu börjar den tiden för mig när det bara är att vänta och gräma sig och fundera på hur tidigt man kan testa sig Obestämd Hur tar man sig igenom de här veckorna smidigast? Några tips på vad man ska göra/hur man ska tänka? Mer än att stöttas här, det tycker jag är en livlina.

Förra gången hann jag testa mig innan mensen kom (mensen kom två dagar innan beräknat datum dessutom) så jag började testa mig BIM -3, med blanka resultat då, men hade ju ändå förhoppningar om att det inte visade pga av för tidigt fram tills mensen väl kom då. Vill så gärna bara kunna släppa tanken på det nu efter ÄL och bara se hur det går, men det känns omöjligt.

• Anonym (E)
    Fyrklöverns skrev 2022-03-22 20:36:57 följande:

Åh det är alltid lika jobbigt! Jag tycker att det hjälper när man har många timmar av sitt dygn planerat, typ mycket på jobbet, middag, fika, greja med något annat. Sen går jag in här nästan varje kväll och läser och kollar. Brukar också analysera min temp-kurva varje dag men vet inte om det hjälper eller tvärtom haha. Trots dessa åtgärder så går det segt alltså! Första veckan efter äl är värst men sen börjar nerförsbacken tycker jag. 

Gud ja, testandet är en helt annan femma, där är jag svag. Det ger mig någon sort falsk kontrollkänsla.
    Jag började på äl+8 nu tror jag, sen två dagars uppehåll och nu kunde jag inte ens hålla mig, tog ett test på kvällen då jag lyckats hålla kisset i typ 6h. Är på äl+10 idag. Tycker mig se ett väldigt svagt streck men kan lika gärna vara inbillning. 

Har du precis ägglossat eller? När är bim? :)

Ja, den här tiden är verkligen värst, (Första veckan, som du säger). Är på ÄL+3. (BIM-9). Gav upp förut och beställde  "testa tidigt" som jag aldrig ägnat mig åt innan. Bara att beställa det gjorde att jag kände lite ökad kontroll, så jag håller med om det du säger om testerna. Får se hur länge jag håller mig från att börja testa. 

Åh, jag håller tummarna för att det är ett riktigt sträck och att det blir tydligare snart så att du kan veta säkert! När är BIM för dig? 
  • Anonym (E)
    Fyrklöverns skrev 2022-03-22 21:02:48 följande:
    Ja men gud ja, äl+3 är om inte den värsta dagen så en av dem, men du snart är det äl +4 om nån timme och sen så kommer de tidiga testerna vid äl +6 eller nåt så sen är det bara till att kissa loss på typ äl+7 :D

Tack :) BIM är på lördag 26/3. Får se hur många test som är kvar tills dess haha! 
    Tack! Kändes på något sätt lite mindre jobbigt när du "staplade upp" det så Tungan ute
  • Anonym (E)

Har nu tagit två "testa tidigt"-tester, på BIM-5 och BIM-3 och inte en tillstymmelse till sträck fanns så har tyvärr inte mycket hopp kvar den här omgången. Extra nedslående då jag verkligen hade en känsla om att det kunde ha blivit något, kände bland annat av en ömhet i brösten som jag endast har känt tidigare under den perioden (innan MA) som jag faktiskt var gravid. Antingen inbillade jag mig väl eller så kan ju ömhet i brösten komma för typ allt möjligt så behöver ju inte vara ej graviditet just. Tråkigt oavsett. Nu väntar jag bara på att mensen ska komma igång, BIM-2 idag, och förra cykeln kom mensen två dagar tidigt.

• Anonym (E)

Hur går det för er andra? 

• Anonym (E)

Mensen kom igår, prick på beräknad dag..

• Anonym (E)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-04-03 16:52:33 följande:

Ni som är och har varit gravida, märkte ni någon skillnad överhuvudtaget innan ni tog ett graviditetstest och fick besked?
     Jag menar alltså i vecka 1-4, vad som helst? 

Jag väntar återigen på mensen som är beräknad till den 5/4 alltså om 2 dagar, men känner mig precis lika 1000 % vanlig som annars.

Min förra graviditet avslöjade sig egentligen inte heller förrän jag började må pyttelite illa, så måste väl ha varit närmare vecka 6-7 då.

Jag hade ont i brösten några dagar innan BIM, trodde först att det berodde på typ för liten bh eller något annat då det var en typ av ömhet jag inte känt innan (hade ingen tanke på att jag skulle vara gravid då vi precis slutat skydda oss, och kanske på sin höjd fått till det två tillfällen oskyddat). När jag sen plussade förstod jag vad det handlade om. Den ömheten höll i sig och eskalerade stadigt under de två månader jag fick vara gravid innan MA, och var egentligen mitt enda graviditetssymptom förutom utebliven mens och plusset på stickan. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-04-09 15:44:29 följande:

Jag är så jäkla gravid, ingen mens ännu, skulle kommit 5/4 och ett positivt graviditetstest samma dag!

Då återstår bara en hel del jobbiga beslut och funderingar, och dåligt samvete. 

Hur går det för er andra?

Grattis! 

Här går det inget vidare. CD 11 idag och igår började jag blöda konstigt och det håller i sig idag. Vet ju att man kan ha "spotting" vid ÄL men dels är det väl lite tidigt och dels undrar jag om spotting håller i sig i ett dygn? Trodde det var att det kom litegrann och försvann. Har aldrig haft spotting eller mellanblödning innan så är väldigt fundersam. Och så sugen på att få till det blir man ju inte när man undrar vad som händer där nere.. ÄL är troligtvis på skärtorsdag när vi sover hos svärföräldrarna och imorgon kommer vi inte ses på hela dagen+natten så utsikterna för att timea in det denna månad är tyvärr inte så bra.
  • Anonym (E)
    Missone skrev 2022-04-22 05:33:12 följande:

Hur skulle ni göra om ni var i situationen som mig? Jag testade bara för skojs skull i förrgår på EM och fick ett svagt streck på gravidtestet. Men nu är allt bara negativt... Fattar nada.? 

Hade liknande situation i januari. Hade haft MA I november och inte fått tillbaka mensen än så Hade ingen aning om var i cykeln jag var. Men Hade en känsla. Tog test som visade svagt positivt. Bekräftade med digitalt dagen efter som också visade positivt. Testade av någon anledning igen på två dagar senare. Inget sträck på stickan. Tog då även ett digitalt som även det var negativt igen. Närmaste förklaringen jag har är att det skulle vara en kemisk graviditet. Kom aldrig någon missfallsblödning eller så. Vet dock inte vad det skulle vara annars. 
  • Anonym (E)

Jag har inte orkat vara så aktiv här den senaste tiden då det har varit tungt att få mens efter mens efter mens trots aktiva försök. BIM idag och hade tänkt försöka vänta till imorgon med morgonurin men efter jobbet tog jag ändå ett test och nu kan jag inte sluta gråta. Jag kan verkligen inte fatta det. Bilden togs ganska tidigt och när hela testtiden gått så var sträcket ännu starkare. 

Hoppas att detta kan ge lite hopp till er övriga, om det finns någon mer av er som känner som jag gjorde innan. 

• Anonym (E)
    Hopsanhejsan skrev 2022-06-03 22:22:12 följande:
    Men Åå va fint!! Grattis verkligen. Ta ett digitalt också det är värt det. Denna månaden köpte jag inga test förrens dagen efter bim då min mens var sen, körde på digital så jag slapp stirra på streck, blev så chockad då det stod ?gravid?, inget före inget efter.
    Tack! Jag körde allt digitalt med sen. Fick 2-3 på det. 

Grattis till dig med! Glad
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida 2022