• Jollefin

Gå isär

Jag och min sambo har varit ihop i 13 år.

Första åren toppen. Jag längtade efter barn inte han.

Vi var gravida och där började våran dåliga resa. 2012.

Han ville inte med skulle ta sitt ansvar. Vi har haft det riktigt bra efter det men oxå svårigheter som alla.

2017 kom nästa barn. Då längtan efter en till var stor. Missnöjd då med.

Ställde ultimatum om att han skulle skärpa sig eller så flyttade jag.

Vi fick det bra igen.

Stora barnet började skola ny lärare nya lokaler jag tyckte det var viktigt att han följde med henne.

Men han tyckte hon kunde gå själv hon hittar. Hon hade gått där 1 år innan.

Han och jag har olika syn på allt gällande barnen. Jag är nog en hönsmamma på gott oxh ont.

Jag fick åka från jobbet för att se till att hon var trygg. Jag vart så arg besviken.

Det var början på en lång tystnad. Vi pratade knappt på 2 år. Sov inte tillsammans osv.

Nu när dem åren gått jag hade tröttnat gissade på att han kände likadant då ingen av oss brytt sig.

Fixade nytt boende och sa här i december jag är klar här.och kommer flytta.

Han vill inte att det ska ske han tycker vi ska hålla ihop.

Ekonomiskt vet jag inte alls hur det går men man kan inte stanna för det?

Ångesten har varit total!! Jag har dålig samvete.

Klart jag kan blunda för allt som varit men jag har inte varit lycklig.

Jag har längtat bort från honom.

Nu vet jag inte om jag gör det?

Klart en separation känns. Men gör man rätt? Denna känsla av att riva upp en familj känns så tung.

Önskar det var en mardröm men under dessa 2 år har jag inte velat veta av honom.

Någon som varit i samma sits? Tips och idéer hur man ska få livet att bli lite gladare igen.

• Svar på tråden Gå isär
  • SaraL77

Förlåt men erat förhållande var ju dömt att misslyckas samma sekund som du födde erat första barn. Det kan en blind och döv till och med se och höra.

• Anonym (Oj)

Men hur har ni hunnit med allt detta på 13 år?

Håller med föregående inlägg, det kan ju aldrig ha varit bra mellan er.

Jag och min man är inne på år 13 nu, fick visserligen kämpa i många år för att få barn och har definitivt haft svackor i relationen.

Men skulle aldrig ha hunnit med så många svängar. Ni måste ju vara extremt impulsiva, bara tiden från att tycka lite olika till att flytta, speciellt om man har barn, är nog för de flesta minst nåt år. Speciellt om man försöker lösa det först

• Ocdmänniska

Låter som ni aldrig riktigt varit på samma sida, och skit i tanken om en "hel" familj. Kan sägs att för barn är det viktigast att deras föräldrar är lyckliga och nöjd över sina liv och inte fast i nått förhållande dom inte trivs i. Barn märker sånt och det kommer bara påverkas negativt.

Och förstår att du är osäker nu när det är dags men tror det är normalt oavsett om det är bra eller dåligt, tänkt på dig själv och har svårt att tro att saker för er skulle ändras efter 13 år, eller stt han kommer ändras

• Anonym (Hmm)

Ni hade båda två kunnat göra bättre ifrån er i relationen och som ett tips framöver så måste du sluta hönsa kring barnen så mycket också. Det du har framför dig nu är att flytta ut och stå för ditt beslut. Om ni båda verkligen vill arbeta för att få det bra kan ni gå i familjeterapi men ni har en lång väg dit. Att ni flyttar isär är det bästa för barnen också så de slipper leva i ett känslomässigt kallt hem mellan er vuxna. Han vill inte ha barn och du är bitter. Ni skulle aldrig ha skaffat första ihop men nu är det som det är och då måste du lära dig acceptera hans inställning, bättre sent än aldrig.

• Anonym (556677)

Valet av pappa till barnen är det viktigaste valet man gör i livet. Och skaffa för bövelen inte barn med en man som inga barn vill ha. Berätta för alla kvinnor alltid och jämt!

• Anonym (Nytt blad)

Först stor kram till att du nu orkar

Mitt tips är att skriva till sig själv. Acceptera det som varit och blicka frammåt vad gör mig glad idag? om en månad? om ett par månader,i sommar, nästa år...

Det är ok att känna sig ledsen . Jag brukar ta en stund med musik och få ur mig tårar kanske inte varje dag . Men samtidigt göra ngt kul med barnen så att jag också skrattar så där hjärtligt.

Ett tips är att göra ett mentalt streck att kliva över (eller rita ett streck i snön) samla det som varit, lämna och kliv in i det nu vill skapa .

Ni är värda ett nytt liv fyllt av glädje. Kämpa på

• Anonym (Ultima)
    Anonym (556677) skrev 2022-01-09 11:28:07 följande:

Valet av pappa till barnen är det viktigaste valet man gör i livet. Och skaffa för bövelen inte barn med en man som inga barn vill ha. Berätta för alla kvinnor alltid och jämt!

Stort amen på den. Jag tror att valet av man faktiskt har större betydelse för en kvinnas liv än vilka föräldrar hon har, nästan.

Så många sabbade liv för lite sex och en kort förälskelsetid.

Men konsekvensen blir då att allt fler måste leva utan barn, för antalet problemfria (läs "inte våldsamma, inte missbrukande eller tydligt skadliga för barn")  män är färre än dito kvinnor.
  • Anonym (A)
    Ocdmänniska skrev 2022-01-09 11:19:59 följande:
    Låter som ni aldrig riktigt varit på samma sida, och skit i tanken om en "hel" familj. Kan sägs att för barn är det viktigast att deras föräldrar är lyckliga och nöjd över sina liv och inte fast i nått förhållande dom inte trivs i. Barn märker sånt och det kommer bara påverkas negativt.
    Och förstår att du är osäker nu när det är dags men tror det är normalt oavsett om det är bra eller dåligt, tänkt på dig själv och har svårt att tro att saker för er skulle ändras efter 13 år, eller stt han kommer ändras
    Håller med
  • Mimosa86
    Jollefin skrev 2022-01-09 10:26:27 följande:
    Gå isär
    Jag och min sambo har varit ihop i 13 år.

Första åren toppen. Jag längtade efter barn inte han.

Vi var gravida och där började våran dåliga resa. 2012.

Han ville inte med skulle ta sitt ansvar. Vi har haft det riktigt bra efter det men oxå svårigheter som alla.

2017 kom nästa barn. Då längtan efter en till var stor. Missnöjd då med.

Ställde ultimatum om att han skulle skärpa sig eller så flyttade jag.

Vi fick det bra igen.

Stora barnet började skola ny lärare nya lokaler jag tyckte det var viktigt att han följde med henne.

Men han tyckte hon kunde gå själv hon hittar. Hon hade gått där 1 år innan.

Han och jag har olika syn på allt gällande barnen. Jag är nog en hönsmamma på gott oxh ont.

Jag fick åka från jobbet för att se till att hon var trygg. Jag vart så arg besviken.

Det var början på en lång tystnad. Vi pratade knappt på 2 år. Sov inte tillsammans osv.

Nu när dem åren gått jag hade tröttnat gissade på att han kände likadant då ingen av oss brytt sig.

Fixade nytt boende och sa här i december jag är klar här.och kommer flytta.

Han vill inte att det ska ske han tycker vi ska hålla ihop.

Ekonomiskt vet jag inte alls hur det går men man kan inte stanna för det?

Ångesten har varit total!! Jag har dålig samvete.

Klart jag kan blunda för allt som varit men jag har inte varit lycklig.

Jag har längtat bort från honom.

Nu vet jag inte om jag gör det?

Klart en separation känns. Men gör man rätt? Denna känsla av att riva upp en familj känns så tung.

Önskar det var en mardröm men under dessa 2 år har jag inte velat veta av honom.

Någon som varit i samma sits? Tips och idéer hur man ska få livet att bli lite gladare igen.
    Testa? Om ingen av er trivs att vara separerade utan längtar efter varandra är det väl bara att bli ihop igen?

Men jag tror ni båda behöver bort från varandra och känna hur det känns. Vem vet? Ni kanske mår jättebra och blir bättre föräldrar separat än tillsammans? Och kickan väl alltid vara vänner?
  • Anonym (Mino)

Jag växte upp med två föräldrar som inte älskade varandra, det var ständigt bråk och tjafs, pappa sov på soffan och mamma i sovrummet.

Pappa var aldrig hemma och mamma var deprimerad av allt.

Önskar ingen en uppväxt med föräldrar som inte älskar varandra, det sätter spår värken jag eller mina 3 syskon har haft en bra barndom,

Gick och dagdrömde om att dem skulle skiljas och jag kunde få bo med pappa.

Du förtjänar lycka och dina barn det med. Flytta innan det blir för sent, och dina barn får växa upp med vetskapen att dem är enda anledningen till att ni är tillsammans.

Svar på tråden Gå isär