Foliehattar o covid-19-vaccin
Varför diskuterar du bara sputnik-vaccinet? Ämnet var ju konspirationsteorier. Kanske antyder du i första stycket något sånt, men då får du faktiskt vara tydligare. Jag hänger inte med.
Om Estonia inte hör till ämnet, varför tjatar du om det igen då?
Och det är obegripligt vad du vill säga i andra stycket. Du blandar ihop allt och man vet inte vad du syftar på. Vilket vaccin hann inte redovisa en fas tre studie? Sputnik? Och vad menar du med det? Att det därför inte godkänts av EU?
Vaddå det är självklart att alla ska vaccinera sig med det enda tillgängliga vaccin? Det har väl funnits 4 stycken? Okej, nu används mest två.
I början fick man vilket som helst av dessa, eftersom det inte fanns så gott om vaccin att folk skulle ha kunnat välja. Man måste ju också förvara dem på rätt sätt och det är inte självklart att alla finns på alla ställen.
Nu ges enbart två vaccin i Sverige, ett för yngre och ett för vuxna. Astras har dragits in pga allvarliga biverkningar.
Jaa precis sputnik kunde inte visa upp en fas 3 studie innan det började distribueras till befolkningen i Ryssland och media skyndade sig med att förfasa sig över detta trots att det var exakt samma visa med pfizers vaccin. Att jag talar om sputnik mycket beror på att jag ser det som ett alternativ till det som ges idag och det är det som finns närmast tillgängligt. Man vet inte mindre om just sputnik idag än man vet om andra vaccin som ges i nuläget. Tar man sig tid att sätta sig in i det finns alla fakta kring detta vaccin (sputnik) och man kan konstatera att det är effektivt och kostnadseffektivt osv. Menar att det kan vara ett bra alternativ för de som inte önskar ta rna vaccin.