Gränssättning som separerade
Jag har tre barn och min sambo har två barn sedan tidigare. Vi bor tillsammans sedan ett år tillbaka. Barnen är mellan 7-12 och kommer mycket bra överens.
Jag och min exmake har ett fungerande samarbete. Min sambo och hans exfru har inte ett fungerande samarbete.
- Vi strävar efter att barnen ska bli självgående, därför tar de äldre barnen buss hem från skolan och förväntas kunna ordna ett mellanmål innan de åker till sina aktiviteter. Hon curlar istället. Hämtar och lämnar, på olika platser flera gånger dagligen. (Hon lämnade min sambo för sin chef, misstänker att det ger större möjlighet till flexibla arbetstider (kunde inte låta bli att skriva det)).
- Varje vecka får vi sms om vad vi borde göra (köra runt, inte tvinga att delta på träningar (sonen börjar bli överviktig), hämta tidigare osv.)) Smsen är hotfulla och otrevliga. Även sms som ?jag ska ha soffan. Den vill ni väl inte ha ändå, där har vi ju legat med varandra?. Helt bisarra sms.
- Hon använder ofta barnen som vapen. Den här julen var vår jul, men då ska hon istället hävda att barnen är tillräckligt stora för att välja själva. Det var fruktansvärt. Vi lämnade glada peppade barn veckan innan och fick tillbaka två vrak som inte visste verken ut eller in. Hur skulle de kunna välja mellan mamma eller pappa på jul. Vi pratade med dom och sa att dom absolut inte skulle behöva välja, det är därför vi har varannan jul. De åkte till sin mamma julveckan och fram till på julafton visste vi inte om dom skulle komma tillbaka eller inte. Hon fortsatte meddela att de skulle välja själva. På julafton när min sambo kom dit för att hämta kom barnen ut och de firade jul hos oss. Det här är bara ett exempel. Varje vecka får vi hem en förstörd 10åring som berättar att hennes mamma hotat att sälja hästen igen. Det var så mycket problem när hon red hästen under våra barnveckor att vi istället erbjöd henne ridskola, hon var superpepp och vi var och hälsade på i stallet. Veckan efter kom hon tillbaka till oss helt förstörd eftersom hebbes mamma skulle sälja hennes häst (till saken hör också att det är en häst hon rider tillsammans med flera andra barn, det är inte hennes häst). Nu fortsätter det vecka efter vecka.
- Ett av barnen är egocentriskt, försöker alltid maxa för egen vinning och tar inte hänsyn till andra. Dessutom ljuger hen alltid till dess att sanningen läggs på bordet. Min sambo försöker få ordning på det beteendet.
Kontentan: Eftersom mamman erbjuder skjuts överallt, obegränsat med sötsaker, inte står på sig om träningar, inte sätter gränser och köper allt barnen vill ha, blir effekten att äldsta barnet vid några tillfällen inte har velat komma hit. Han spelar ut oss, markerar att om han inte får som han vill här, ja då kommer han inte.
Uppfostringssituationen blir helt omöjlig.
Jag orkar inte med det här mer. Jag orkar inte få sms från henne hela tiden, jag orkar inte ha en sambo som är förtvivlad när hans barn inte dyker upp och samtidigt vill jag inte böja mig för hans barns vilja och uppträdande när det är illa.
Vad sjutton gör man? Kan man inte sätta gränser som bonusfamilj? Hon vill ha barnen heltid, så det ligger inte i hennes intresse att det ska fungera.
Nu är jag oplanerat gravid och jag kommer välja att göra abort. Jag vet inte hur länge till jag står ut med den här relationen, oavsett hur mycket jag älskar min sambo och hur gärna jag vill ha det här barnet. Vi behöver hjälp.