AnniePannie skrev 2022-01-06 17:36:44 följande:
Jag pratar med andra mammor, de känner inte igen sig deras döttrar är så goa.
Alltså, var hittar du dem? 14-åriga tjejer är inte goa. De är pest och pina, och det ska vara så. Tonåriga flickor har hormoner som sprutar ur öronen. PMS och graviditetshormoner? Tiodubbla det och tänk dig att 14-åringarna får dras med det i ett par år utan avbrott.
Nästa problem de har är det sociala livet. Aldrig ställs det så höga krav som just i tonåren. Fel klädsel, fel ordval, fel musiksmak eller fel frisyr kan göra att de åker ut i kylan och blir utan kompisar. I skolan predikar lärarna om att dåliga betyg betyder att deras liv blir förstörda.
Så har vi då frigörelsen. Små flickor vill vara som mamma. De beundrar sin mamma och tycker att hon kan allt. När de kommer i puberteten händer något. De är på väg att bli vuxna och måste bli självständiga. Måste upptäcka vilka de är, vad de kan och vad de vill. Inte hänga i mammans kjolar längre. Psykologer kan förklara vad som händer i flickornas huvuden när de ska frigöra sig från mamman och bli självständiga vuxna kvinnor. Det är en ganska invecklad process. Men rent praktiskt betyder det att tjejerna stöter bort mamman. Letar fel på mamman, undviker att prata med henne, blir irriterad på allt mamman säger eller gör. Det är jobbigt, men det gäller för mamman att inte ta det personligt. Ju närmare mamman och dottern varit desto mer måste dottern stöta bort mamman för att bli fri och självständig. Kanske flickan kommer närmare sin pappa i stället under den här tiden.
Det är knepigt att vara mamma till en 14-åring, för man kan ju inte bara släppa lös dem och låta dem göra vad de vill. Jag har min femte tonårstjej att tampas med nu, och det har faktiskt blivit lättare för varje gång. Jag har ju hunnit se med de äldsta, att när de väl slagit sig fria, så har jag fått ett helt nytt vuxet förhållande till dem. De är inte barn längre utan unga kvinnor, och det är ju så det ska vara.