Anonym (bb) skrev 2022-01-10 11:25:38 följande:
Jag har fått en tid nästa vecka, känns som en evighet tills dess.
Barnmorskan jag pratade med sa att veckotesten egentligen inte sa henne någonting. Hon rekommenderade mig att sluta testa med dom.
Min mage har denna gång redan börjat synas, har märkt att folk har sneglat på den, ser ut som att jag är i sjätte månaden om jag jämför med förra grav.
Hur kan man kolla hcg med blodprov?
Att mäta HCG genom blodprov görs på samma sätt som man kan mäta annat (typ blodvärde, blodsocker etc). Så det första steget är ju att få till en provtagning där de mäter HCG. De tar då blodprov, oftast med ett par dagars mellanrum, och jämför då mängden HCG i det första blodprovet kontra det andra. På så vis kan man se hur mängden HCG skiljer sig åt mellan de olika blodproven. HCG ska ju enligt huvudregeln fördubblas varannan dag vid en normal graviditet. Bedömningen av blodproven blir alltså om HCG bedöms ha ökat tillräckligt mycket för att innebära en normal graviditet eller ej.
Anonym (bb) skrev 2022-01-10 12:08:38 följande:
Gör det någon skillnad att jag hade ägglossning väldigt sent ,ca 20-22 dagar efter mens?
Hur lång din cykel är spelar ingen roll i förhållande till testerna, däremot spelar det ju roll för när du börjat testa. Ökningen av HCG är densamma oavsett hur lång cykel man har, ägglossningen styr ju dock indirekt när HCG väl börjar öka - om du förstår hur jag menar.
Om jag inte tänker helt fel var din sista mens första dag den 29/11. Jag gissar att du menar att ägglossning skedde 20-22 dagar efter mensens sista dag. Eftersom jag inte vet hur lång din mens var räknar vi som exempel att den höll på från 29/11-3/12. I sådana fall inföll ägglossning mellan 23-25/12 (20-22 dagar senare). Befruktning tar därutöver ca ett dygn. Med dessa datum i åtanke stämmer ju antalet veckor på testerna utifrån när befruktning skedde, för det är ju i sådana fall 2-3 veckor sedan den 24-26/12 då befruktningen ska ha skett.
Att testen inte ökat på en vecka kan ju bero på något så enkelt som att koncentrationen på urinen var lite olika, eller att det första testet egentligen var bara precis på gränsen mellan 1-2 veckor och 2-3 veckor. Cbs veckoangivelse från befruktning är ju som sagt var bara utifrån en siffra cb själva satt, men verkligheten är ju den att halten HCG kan skilja sig jättemycket mellan olika graviditeter om än man är i samma vecka.
Nu vet jag inte om detta är en exakt sanning, men en snabb googling visar hur HCG generellt ser ut vecka för vecka samt vilken mängd HCG som behövs för att veckoindikatorn hos cb digital ska slå om. Bifogar bilderna nedan, kanske kan de vara till någon hjälp.