• bbarajag

Styvmamma, borde jag vara hemma med styvdottern?

Jag bor tillsammans med min pojkvän och hans dotter som han har varannan vecka. Hans ex (alltså mamman till dottern) och hans mamma tycker att det är en självklarhet att jag ska vara hemma med dottern när hon är sjuk så han kan jobba. Saken är den att jag är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Så jag är ju hemma ändå. Men jag är ju sjukskriven av en anledning.. inte för att vara barnvakt tänker jag.

Men enda sen jag träffade min pojkvän har jag lagt mitt egna mående åt sidan för att istället vara en bra styvmamma och typ.. ?hemmafru? (jag gör i princip 90% av allt hemmafix. Också något jag funderat över om det ska vara så, jag är ju ändå hemma så jag får dåligt samvete om jag skulle låta killen göra något som jobbar hela dagen.) Detta har gjort att jag är super stressad att det tillomed påverkat mina blodvärden. Jag kom in i deras liv när dottern redan var 5år så jag var ovan vid denna situationen gällande barn, ta hand om ett hem och familj osv. Innan det har mitt liv inneburit säng liggande varje dag och varit väldigt ensam (inga barn). Så mitt liv förändrades drastiskt efter jag träffade pojkvännen.

Hur som helst. Jag känner mig nästintill tvungen att vara hemma med styvdottern för att hans ex och hans mamma inte förstår och att jag får dåligt samvete för att jag är hemma ändå. Borde jag tänka mer på mig själv eller är det en självklarhet att jag som bonusmamma ska hjälpa? Är det en självklarhet att jag ska göra allt i hemmet?

Enligt er.. vad är rätt och fel? Vill höra vad ni tycker. Håll gärna god ton men ändå säg eran ärliga åsikt.

• Svar på tråden Styvmamma, borde jag vara hemma med styvdottern?
  • bbarajag
    Anonym (Anser) skrev 2022-01-03 23:52:43 följande:

Jag tycker att han kan vara hemma och vana sitt egna barn när barnet är sjukt.

Ok, om du orkar vara själv med barnet om barnet bara är hemma med lite kli i halsen och det är helt ok för dig, men du ska inte vana hans sjuka barn för att hans ex och mamma anser det när du är sjukskriven hemma. Dom har inte ett smack med det att göra. Anledning spelet ingen roll, är du sjukskriven så är du sjukskriven och gör det du orkar.

Gällande sysslor i hemmet som du tar upp där du säger att du gör mestadels, det får du själv ta en tankeställare om ifall du tycker att det är värt att slita ut dig ännu mer. För övrigt, hur mkt kan det bli efter 2 vuxna människor och ett barn varannan vecka? Ta det lugnt, lite damm i hörnet har ingen dött av

Tusen tack för ditt utförliga svar :)
Svar på tråden Styvmamma, borde jag vara hemma med styvdottern?