• EpicF

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Håkan) skrev 2022-01-12 11:40:11 följande:

Ok du tycker det är ok att personal inom vården går emot rekommendationer och ignorerar klart uttalade önskemål från arbetsgivare, folkhälsomyndighet och regering. 

I min värld rimmar det väldigt illa att personal inom vården väljer bort vaccin pga rädsla, protest, nonchalans eller lathet.

Eftersom vaccinet är frivillig så ja.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-12 11:40:11 följande:

Ok du tycker det är ok att personal inom vården går emot rekommendationer och ignorerar klart uttalade önskemål från arbetsgivare, folkhälsomyndighet och regering. 

I min värld rimmar det väldigt illa att personal inom vården väljer bort vaccin pga rädsla, protest, nonchalans eller lathet.

Vad som rimmar i din värld bryr jag mig faktiskt inte om.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-12 12:10:05 följande:

Nej det förstår jag så tokiga resonemang som du har. Noll helhetstänk.

Inte tokigt resonemang alls.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 14:35:37 följande:

Om dju läser riktigt så står det klart att jag har fått 3 doser redan

Jaha? Grattis. Var påstod jag motsatsen? Inlägget handlade inte om dig.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 14:39:10 följande:

Det står även - Visst, vi som är vaccinerade (även med 3:dosen som mig) måste fortfarande vara försiktiga och hålla avstånden, vi kan fortfarande bli sjuka, fast lindrigt sjukare och det är inte säkert att vi behöver uppta någon vårdplats som ovaccinerade nu gör. En annan orsak är ju att Omikron smyger igenom grundskyddet av vaccin (2 doser) och man har börjat med en tredje dos, även börjat tala om en 4: dos (fast Israel har redan börjat med det)

Ja? Jag kommenterade att vaccinerade (även trippelvaccinerade) kam bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-12 15:33:10 följande:

Utan pandemi så hade det inte sett ut så här, verkar som du har stora svårigheter se skogen för alla träden som är i vägen.

Du har ingen som helst förståelse för ordet kollaps, för det hade inneburit nått helt annat.

Det som skedde i Portugal vid deras första våg, där pratar vi om nått som börjar närma sig kollaps.

Kusligt att du inte förstår ordet i din iver att "chocka".

Det hade det förmodligen gjort men det hade inte uppmärksammats.

Undra varför du projicerar din osaklighet på mig.

Men okey, forskningen kan inte bli saklig säger du, jaja, det är ditt påstående.

Låtsas om att du inte förstår vad kollaps är, kan du inte heller projicera på mig.

Eller kanske du ska återgå till ditt gamla påstående och att inga mer operationer än vanligt är inställda, fast denna långa rad av rutinmässigt inställda operationer och inte ens blir en bokad tid.

Och du jobbar inom vården påstår du, hur har du missat detta?

Jag ser tydligt inget svar finns, det är inte till din fördel precis.

Och som vanligt så svarar du goddag yxskaft på inlägg.

Ja, vi vet alla om de som inte klarar av att bilda antikroppar nog och kan hamnar på IVA, dock är de överlägset största gruppen ovaccinerade och detta trots de bara är knappa ~14% som inte ens tagit en dos.

Hur har du missat det?

Det är den ovaccinerade vi har att tacka för de utökade restriktionerna och rekommendationerna.

Läste du ens vad jag skrev?

Och det är pandemin som skapat dessa gigantiska köer, undra varför du pratar om annat.

Men ska du klaga så får du göra det på landstingen och de styrande där 

Inte enbart

Svart på vitt....

Det är dina påståenden, du får ta dom med dig själv och om det är nått du vill adressera med dina egna påståenden, mycket enkelt faktiskt....

Att det är ett nonsenssvar. Ja , der visade du svart på vitt.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-12 15:37:07 följande:

Patientsäkerhet är viktigare, och de bör tas bort och få andra arbetsuppgifter.

Som man också gjort på mer ställe än ett.

Är patientsäkerhet så oviktigt för dig?

Om det är, varför då bära skydd?

Finns ingen logik till detta.

Vaccinen är frivilliga!!!!!

Patientsäkerheten är absolut viktigt. Men om vi ska börja med det så kan vi ta bort alla personal och ersätta med robotar istället, för robotar varken smittar eller kan föra smittan vidare. Vilket både vaccinerade och ovaccinerade kan, som vi vet.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 15:38:34 följande:

Om du läser lite närmare .så funderar jag mer över då detta kommer vara ett virus som inte kommer att försvinna på närmaste tiden utan att vi måste lära oss att leva med det, hur meningsfullt blir då en 5 eller 6 dos och sedan fortsätta med det kanske var 5 eller 6 månad eller om vi istället måste lära oss att leva tillsammans med viruset och då kanske vara tvungna att ändra lite - Själv tror jag inte att det kommer att bli som det var före pandemin, då vi nu lärt oss att leva, arbeta , handla använda kolllektivtrafiken, sjukvårdsbesök mer på distans, utbildning etc och mycket av detta finns redan ? frågan blir väl också vad ska vi göra med den ökade fritiden som vi då kommer att få mer, mer ensamarbete, från hemmet mindre kontakt med sina arbetskamrater ? detta kan vara skönt till en början men snabbt övergå i tristess

arbeta, handla, använda kollektivtrafiken, sjukvårdsbesök mer på distans, utbildning etc och mycket av detta finns redan - frågan blir väl också vad ska vi göra med den ökade fritiden som vi då kommer att få, mer ensamarbete från hemmet mindre kontakt med sina arbetskamrater - det kan vara skönt till en början men snabbt gå över till tristess .

Vi har ju dator mobil telefon, Ipad med mera och kanske går mot ett kontantlöst samhälle så vad kommer bli det normala efter pandemin eller hur vi kommer att få lärsa oss att leva tillsammans med ett väldigt smittsamt virus, fast mycket kommer fortfarande vara nödvändigt. Pandemin har vänt upp och ner på väldigt mycket och kanske vi få ett annat tankemönster.

Hur många är det egentligen som vill gå tillbaks och arbeta måndag till fredag när de redan börjat arbeta hemifrån? Kommer arbetsgivaren ha kvar alla dessa stora kontor och betala höga hyror eller kommer de att göras om till något annat.

Jag tycker att pandemin har vänt upp och ner på vårt samhälle och min fundering är bara om vi kan återgå till något som vi kallar för normalt eller kommer det bli något nytt som vi kommer att kalla för normalt? Ingen vet men man måste alltid få sitta och fundera då vi inte kan låta en pandemi slå ut ett samhälle med ständiga nedstängningar då måste vi också få något som är mer säkert från smitta

Viktigt att vi alla tar vårt ansvar och vaccinerar oss för att få stopp på denna smittspridning

Varför väljer du att citera mitt inlägg och sedan inte svara eller kommentera det jag skrivit?
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-12 15:45:13 följande:

Det trodde de även före vaccinationen och som ovaccinerade, vad är poängen?

Och rekommendationerna gäller alla, även den vaccinerade och det är enkelt att följa.

Det blir lite meningslöst att ha rekomendationer när man med ett covidpass kan få undrar för mycket man annars bör undvika.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-12 17:14:50 följande:

Vården HAR just INTE kollapsat än. Annars hade vi nog alla märkt det tydligt. 

Oj, då vet du inte mycket om hur det faktiskt ser ut i vården.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?