• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:44:54 följande:
    Nej jag sa att DU är nedlåtande i ditt sätt att uttrycka dig. Varför så aggressiv?
    Här är exempel på en doktor som uttalar sig i ämnet kring vaccination på gravida

" target="_blank">

Jo kolla dödsstatistik idag så ser du att den är betydligt lägre nu än den var 2020.
    Du ser inte poängen med det jag berättade. Jag utgår ifrån att frågeställningen var den han delgav mig - skulle han ljuga om studiens syfte menar du? Att det är godkänt vet man sen länge och var ingen frågeställning. Det betyder inte att man slutar forska i ämnet. Ju mer evidens desto högre bevisvärde. Ja men ser du inga problem med att bara ta med deltagare där man redan vet att det funkat. Bra så varför genomföra en studie då?
    Har inte ändrat någon fakta. Min fakta handlade om dödlighet - inte belastning. Har sagt det flera gånger nu men du verkar vara ute efter att missförstå.

Igen, fakta har inga känslor, och projicera inte.

Vad ska vi med mer konspirationer till?
    Går du verkligen på sånt som de säger där, och sen ratar du fakta ifrån sjukvården, hur går det till ens?

Varför pratar du om dödsstatistiken över hela pandemin och när jag pratar om att de ovaccinerade belastar sjukvården svårt med upp till 90%.

Det du berättar med din anekdot, det är att man inte gör en studie som ska ta reda på alla som tar medicinen, utan en eller par specifika saker, såna här studier utförs ofta och det är ofta de söker personer som använder en viss medicin, eller har en viss sjukdom/åkomma.
    Det finns inget värde i din anekdot för COVID-19 vaccinen, och den konspiration du säljer går vi inte på.
    Så vilken var studien.

De som dör är överdrivet större antal bland de ovaccinerade idag, och de som inte klarar av att bilda en immunrespons, de hade dött ändå, då de dör av allra minsta infektion

Du har verkligen stora problem med fakta, vet du inte hur fakta ser ut, eller vad är det som gör att verkligheten är inget sant, och konspirationen sväljs med hull och hår och helt utan reflektion.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:46:23 följande:
    Låter väldigt sjukt. Tråkigt att höra.

Och för vanligt, av någon lustig anledning finns det en hel del nazister bland antiavaccers.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:54:27 följande:
    Jag svarade att jag inte visste om detta om äldre men tackar för informationen - vad intressant. frågan blev då alltså varför de äldre rekommenderas att ta vaccinet då om deras kroppar ändå inte klarar av att ge immunrespons? Eller har jag missuppfattat något i det du skrev ursäkta i så fall.

Aha kan du länka till siri då så får vi se hur många som ligger inne med covid nu då?
    Nej jag påstår inte att mina åsikter är fakta. Jag har dock rätt att säga att jag och många andra inte vårdar covidsjuka i särskilt stor utsträckning, du menar på att det är en enorm belastning på vården. Kan du ta fram siffror på detta?
    Att jag delar min uppfattning är inte fakta vilket jag var tydlig med men det är ingen desiformation. Om jag säger att jag gillar citroner är inte det desinformation, däremot kan det vara intressant faktum att det finns en sådan diskrepans mellan det man ser på sjukhusen och den bilden som målas upp. Men ja fram med siffror så tittar vi hur det ser ut svart på vitt i nuläget. Bra det där med Siri.

Hur ska man veta om vilken äldre som inte har immunrespons förmåga?
    Och vaccinen är ju till det närmaste ofarliga, så varför skulle man inte vaccinera oavsett?

SIRI är IVA-vård.
    portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid
    Den ovaccinerade står för ~58%, fast de bara är 13,8% som inte ens tagit en dos.
    Faktan är så extremt överväldigande att det blir komik när man försöker låtsas om annat.

Din uppfattning har ingen saklig grund, där med är den irrelevant.
    Sen desinformationen är mer intressant och om hjärnskador och hjärtskador som ingen ser.
    Och det är nu du ska ta upp hjärtmuskelinflammation på ett fåtal barn, och som man härledde till att man fick den av rörelse och när kroppen skapade sin immunrespons.

Fakta berättar att den ovaccinerade står för upp mot 90% av fallen, fast än de är i en klar minoritet med sina ~13,8% som inte ens tagit en dos.
    DU kan inte låtsas bort denna fakta.
    Är du inte medveten om all din desinformation, så kanske det är dax för dig sätta dig in i fakta, än bara säga media och tro det berättar något, då faktan är inte medians.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:11:08 följande:
    Jag vill vara tydlig med några saker. Jag uttalar mina egna tankar i egenskap av privatperson och inte som vårdpersonal. Och jag är ingen läkare. Att jag drog upp att jag jobbar inom vården var för att berätta hur det ser ut inifrån där jag själv arbetar och var kollegor och vänner till mig arbetar. Det är ju såklart inte samma sak som statistik heller men det säger kanske en del att bilden inte överensstämmer med vad som sägs i media eller hur viss statistik förs exempelvis kring inskrivning eller dödsorsak osv. Om exempelvis en gravid kvinna bärande på viruset söker för förlossning så ska det ju stå det och inte att hon sökte för covid. Alltså inlagd MED covid med inte pga av covid.
    Jag förstår att man bör följa rekommendationer och riktlinjer som privatperson men i detta fall anser jag inte dessa vara rimliga någonstans och det är inget tvång att vaccinera sig. Det beror på en rad saker att jag väljer att avstå.

Intressant är att idag rapporterade man om 50 kvinnor som vårdats på IVA och tvingats att förlösas tidigare pga svår COVID-19 förlopp.
    Och det är tydligen bara toppen på isberget, då än mer sägs komma direkt ifrån infektionsavdelningen.

Låter inte som att det är en bra idé ur den synvinkeln att inte ta vaccinen där heller, utan det var ovanligt många ovaccinerade gravida kvinnor.

• klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-17 20:16:33 följande:
    Vad är det för tjat här inne om att det är OVACCINERADE som ligger på IVA, ja det är ovaccinerade RISKGRUPPER och VACCINERADE riskgrupper, dom med hög ålder, högt blodtryck, fetma, hjärtkärlsjukdomar, cancer mm som ligger där.
    På er låter det som att fullt friska unga människor och barn som har en överhängande risk att dö i covid, vilket dom EJ har.

Ta en titt på ålder på de inlagda och inspektera deras sjukdomar de har i botten och se att det är extremt ovanligt för en frisk 30 åring att hamna på IVA. Vi pratar extremt liten risk. Titta på de siffrorna Istället för att gapa om desinformation om allt som inte faller i smaken.

Påminnelse 99,8% (om den ens har märkt av sina covid symtom) överlever.
    Detta är varken ebola eller pesten, vi pratar om här.

Fakta berättar det via SIRI.
    Och att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt berättar dom via sjukvården.

Och vi står här fortfarande med att inte en enda av dina punkter har styrkts av någon som helst fakta.

Och desinformation blir det när man återupprättar något som  är fel och som redan är fastställt via fakta.
    Så varför bär du desinformation till oss?

• klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-17 20:57:49 följande:
    Du har bara fått sikte på ovaccinerade och missar hela poängen. Det är fortfarande ovaccinerade riskgrupper och vaccinerade riskgrupper som belastar IVA. Den gemensamma nämnaren är RISKGRUPPER. Du fokuserar helt fel.

Finns INGEN anledning för friska unga människor att vaccinera sig mot covid. Som vaccinet ser ut ni skyddar den bara mot allvarlig sjukdom och död, ej smittspridning. Vaccinet har även för kort hållbarhet, efter några månader är skyddet borta.
    Och då den friska individen ej har risk för allvarlig sjukdom eller död i covid = nej tack till vaccinet.

JA, för det är de som fått oss i detta läget idag, och varför?

Ja, det är ingen som vet, då de inte ens kan förklara det själva när de försöker, för det är bara desinformation och konspirationer kvar.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 21:21:32 följande:
    Exakt!!

Exakt vad?
    För det glömde du.

Tow2Mater skrev 2022-01-17 23:30:29 följande:
    Sluta sprid din desinformation, gammal skåpmat dessutom. Trump sa INTE det du påstar han sa!!

www.politifact.com/article/2020/apr/24/contex...-/

Det var exakt han sade och att detta skule ned och döda viruset i lungorna på miniter, och när man pratar om minuter, så poratar man om ett starkt dewsinfektionsmedel också.

Men såklart man kan ju låtsas annat när Fauci övriga satt och rullade med ögonen vid detta galna påstående och ingen ville ens ta ögon kontakt med trumpen.
    Men nu vill ju trumpen att man ska ta vaccinen, så där finns ju inga oklarheter.

Tow2Mater skrev 2022-01-17 23:33:15 följande:
    Så du tycker det, samtidigt som du utan sammanhang rapar upp lite om hur man vill forgifta befolkningen med 5G och microchip och allt annat smaskigt!

Vi vet inte varför antivaccers trodde detta om vaccinen och mikrochipps och att de ska bli spårade.

Sen kommer den riktiga humo0rn och att de sen går runt med en mobiltelefon som spårar dom både i IRL och på nätet, det är inga genomtänkta konspirationer de har, men det går väl ihop med att man även tror Bill Gates är en rymdödla Spöke

5G är rätt roande faktiskt, man hört samma sak med varje uppgradering, och med var uppgradering har de gett upp den gamla konspirationen, fast än näten finns kvar.
    Sånt är priceless.

AndreaBD skrev 2022-01-17 23:36:35 följande:
    Och du tänker fortfarande inte på att det är mycket större andel ovaccinerade eftersom de ovaccinerade är en mycket mindre del av befolkningen. Om du tar dem ovaccinerade gånger 5 och sedan jämför siffrorna - då stämmer det ungefär. 

Faktan är så övertydlig så de väljer att ignorera det helt, det är nog därför det blir upprörande för dom att vi pratar om ovaccinerade som belastar sjukvården och IVA.
    För det är ett rätt pinsamt faktum att ovaccinerade ~13,8% som inte ens tagit en dos, står för upp mot 90% av belastningen på vården.

Och tydligen ska privata åsikter utan någon som helst faktagrund berätta för oss att så är det inte alls.
    Och då börjar de ropa om MEDIA!!! MEDIA!!! MEDIA!!!, och när det är sjukvården som berättar detta genom deras rapporteringssystem.
    Vad nu media har med nått och göra, allt de gör är återberättar verkligheten på det nämnda.

Det bästa av allt är väl när de påstår saker, sen när det är upp till bevis, så säger de jag vet redan det är så, och så får vi inte reda på mer om dessa galna saker som de påstod.
    Måste tillstå och säga, för att de är så säkra på sin sak, så har de ovanligt lite saklighet.
    Eller ovanligt lite, där blev det lite fel, för mer  ingen saklighet alls.
    En fråga jag ställer mig, hur kan man missa allt detta och varför tror dom desinformation och konspirationer berättar nått om vaccinationer?

Tow2Mater skrev 2022-01-18 01:20:13 följande:
    Sluta kalla andra for namn! Det är du som sprider felaktigheter konstant här på forumet. Fattar inte att de tillåter dig hålla på.

Trumps presskonferens finns att se, men det har du inget intresse av, du vill bara sprida dynga. Jag såg den live.

Tycker allra mest bob postar länkar till fakta ifrån olika myndigheter om COVID-19.

Ja, vi har sett trumpen och när han sade detta, semantiklekar ändrar inget, och älskar hur igen ville ta ögonkontakt efter dessa helt galna påståenden om desinfektionsmedel i lungorna, priceless.

Tow2Mater skrev 2022-01-18 01:20:53 följande:
    Som t ex du.

Så du säger att de ovaccinerade inte alls belastar sjukvården så illa som de gjort och gör?
    Dessa är ju redan kvantifierade.

• klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-15 11:58:22 följande:
    Jag tycker det är så många fel i denna covidkarusellen.
    1. Vi har ingen överdödlighet I vårt land enligt SBU (märkligt om så många dör?)

2. Alla som dör och registreras är MED covid och inte AV covid. Alltså siffrorna blir jävligt missvisande.

3. Införa vaccinpass när man som vaccinerad själv smittar andra.

4. Information som på något vis lyfter fram nackdelar med vaccinet eller ställer sig ifrågasättande riskeras att censureras på många internetsidor.

5. Media som hjälper till och driver en polarisering med ovaccinerade vs vaccinerade.

6. En av forskarna som själv var med och tog fram mRNA tekniken till covidvaccinet, har själv tagit avstånd till vaccinet och ångrar han tog det + rekommenderar ingen förutom riskgrupper att ta det.

7. Snabbtframtaget villkorat vaccin utan kända långtidsbiverkningar. Däremot många som fått allvarliga biverkningar direkt proppar, hjärtmuskelinflammation och flera hundra i Sverige som dött av vaccinet, men det är ingen som bryr sig om det. Alla ska bara vaccineras till vilket pris som helst.

8. Folkhälsomyndigeten maler på om att det är främst ovaccinerade som dör och får det att låta som du är i värsta faran att dö om du inte tar vaccinet (0,2% dör). I själva verket är det riskgrupper som ligger på IVA.

9. Vaccineffekten försvinner för snabbt. Ska man ta sprutor resten av livet? Även fullt friska?

10. Läkemedelsbolagen har friskrivit sig allt ansvar från läkemedelsbiverkningar på covidvaccin.

11. Alla är livrädda att dö i covid pga våra myndigheter, men när man tittar på statistik är det endast 0,2% av de smittade som dör och de tillhör -hör och häpna -riskgrupperna.

Slutligen vaccinera mig mot något som 99,8 procent överlever med ett nytt vaccin där ingen har en aning om vad som händer långsiktigt, låter inte jätte lockande.
    Och där du dessutom fortfarande smittar andra...

Tur detta är frivilligt, för vill inte delta i detta experiment.
    1 Överdödligheten är redan fakta, och världen över också.

2 VI har 30 dagars diagnostik bakåt och när man dör, det betyder att man räknas in i statistiken när man dör av/med COVID-19, och som du ser så är det både av och med, för det innebär att COVID-19 gett skador du inte kan återhämta dig ifrån.
    Väldigt simpelt detta faktiskt.

3 Som vaccinerad så har du redan en procentsats som berättar att du inte ens kan bli smittad, så redan där har man gjort nått och steg två skyddar det i mycket hög procent mot svår sjukdomsförlopp, det glömde du berätta där, tur jag kom och gjrode det åt dig.

4 Ljuger man och för desinformation så tas det bort ur media, så enkelt är det.

5 Media berättar att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt och med sina ynka ~14% som inte tagit en dos.
    Så på tal om censurera, så vill du alltså att media ska censurera fakta, men berätta om konspirationer som de vore verkliga.
    Det är ju helt galet och med tanke på att du precis sade censur var dåligt, men det visade sig censur är bara bra när man censurerar fakta.

6 Nonsens

7 Vaccinen är framtagna med de regler man har för alla läkemedel, visste du inte om detta menar du?
    Och nummer två, nu har både tid och antalet doser varit nog för hitta nått, men icke, utan extremt få svåra biverkningar till antalet doser.
    Och nummer 3, så prioriterade de utfallet av studien genom allokera om personal som prioritera arbetet och mRNA är över 20 år gammalt.

8 JA, FHM berättar om fakta om vem som dör, är det nått fel att ge fakta?

9 Medicinhistorien berättar att pandemi virus blir till en vanlig säsongs influensa, visste du inte om det?
    Nu vet du det.

10 Pengar har allokerats för vaccinskador, så där är vi redan beredda och en del har redan fått ersättning läste jag i veckan.
    Så nu vet du detta.

11 Du glömde de ovaccinerade, och sicken tur att jag påminde dig om detta, så du inte glömmer av det till nästa gång.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-18 10:20:57 följande:
    Man förstår inte ett ord av vad du försöker få sagt. Någon annan härinne som förstår vad denna användare menar?
    Är fakta så desorienterande för dig menar du?
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-18 11:25:41 följande:

Man hade kunnat göra en intressant diskussion och belysa olika perspektiv.
    Du tog till exempel aldrig fram siffror från SIRI som du pratade dig varm om och fortsätter att upprepa samma förolämpningar gång på gång på gång på gång. *desinformation*, *antivaxxare* *konspirationsteorier* osv utan att komma med någon som helst fakta att diskutera utifrån som du själv påstår dig sitta på
    och grunda dina beslut på. 

Andra kommer med sakliga argument som du fortsätter bemöta med ovanstående osanna och nedsättande uttryck och noll fakta och påstår att jag mfl är faktaresistenta trots att vi ENBART väntar på siffrorna du pratar om och ingenting annat. Då hade en intressant diskussion kunnat föras. 

Man kan lätt konstatera att du är en väldigt foglig medborgare som helt verkar sakna förmågan till kritiskt tänkande eller möjlighet att sakligt ta in annan information än den som passar din egen agenda. Det är också tydligt att du inte är här för att diskutera sakligt utan enbart för att slänga skit på andra. 

Gav dig en länk till SIRI, så titta du på den.

Det existerar ingen förolämpning i fakta, fakta har inga känslor.
    Och fakta är den ovaccinerade står för....

Ja, om du inte tar in fakta som detta, så är du faktaresistent.
    Hur är man foglig när man tar in fakta direkt ifrån källan?
    Allt man gör är att återge VERKLIGHETEN.

Den som är kritisk mot verkligheten och aldrig är kritisk mot konspirationen, vad berätta en sådan person?
    En sak vet vi och det är att man säger inget om verkligheten, vilket är udda då det går kolla upp själv och direkt ifrån källan.
    "Slänga skit", jag ger fakta, och berättar att en del du ger är desinformation, kanske om du återger verkligheten korrekt, så skulle du se det inte var att "slänga skit", utan fakta.

Och det riktigt stora frågan är varför du inte tar in fakta om vem som belastar sjukvården svårt och överdriven majoritet.
    För där är svaret otvetydigt den ovaccinerade, och det vi tar med oss är att du inte har fakta som ändrar detta.

Ingen kallar mig för foglig i IRL och absolut inte här på FL,  då jag har integritet och förmågan att förstå skillnad på fakta och fiktion.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-18 12:08:11 följande:
    Var har jag påstått att fakta har känslor. ta fram det 

JAG berättar fakta inte har känslor och när du säger jag "förolämpar" dig, för det är fakta som berättar du har helt fel.
    Hur kan man ha en åsikt som inte är baserad i fakta, och vad tror man sig säga med en sådan åsikt som saknar fakta och saklig grund, och hur går det ens till att exkludera fakta och sen tro sig säga nått sakligt om vaccinationer.

Vi vet redan att det är en extremt oproportionerlig övervikt för ovaccinerade att belasta sjukvården och IVA, detta pga de är mycket få, men står upp mot 90% av belastningen.
    Detta är obestridlig fakta av sjukvårdens rapporteringssystem om vem som är vem och vad som är vad inom vården.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-18 13:19:39 följande:
    Det är samma i varendra tråd (har slutat läsa). Med bob nu också i smeten låter det som en schitzofren som pratar med sig själv.

Det vi noterar är avsaknad av saklighet, men mycket intressant du ställer dig bakom en antivaccer med påståenden som är rätt udda.

För vad som skett är att de gjort påståenden och ignorerar verkligheten, och ja, det är nog sant att man pratar med sig själv med en antivaccer som vägrar inse att den ovaccinerade står för det mesta av belastningen av vården.

Och det är galet intressant varför vis fakta ska ignoreras och vad man vill sagt med att inte ta hänsyn till fakta.

AndreaBD skrev 2022-01-18 13:21:23 följande:
    Är det inte lite väl många otrevligheter idag? 

Ad hominem tar de till när de inser de inget kan göra åt faktan, det slår aldrig fel.

Det verkar vara väldigt tufft för dom att acceptera fakta som entydigt visar att den ovaccinerade står för mestadelen av sjukvårdens belastning och samtidigt vara en så liten del av de svenska invåndare, för det betyder att de har fel att man inte behöver vaccinera sig.
    Även är det roligt man ylar om MEDIA!!!!, och sen är det sjukvårdens SIRI och andra rapporteringssystem som berättar detta, men agendor har ofta problem med fakta som stör agendan.
    Och här är det så övertydligt att man tror ad hominem ska ändra nått, men allt det gör är att bara gör det än tydligare.

• klyban
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 19:21:26 följande:
    Byt ut orden "ovaccinerade" till "invandrare" och "sjukhusen" till "fängelser". 

Ja då jävla skulle du nog bli anmäld och troligen avstängd från FL. 

Så du använder samma sorts retorik som alla dessa rasister, men ändå så klarar du dig. Det är trots allt en minoritet du attackerar med dina inlägg. 

Varför skulle vi byta ut ord mot nått annat och när vi pratar om att vaccin är effektiva att hålla oss i liv och utanför sjukhusen?

Retoriken är baserat i fakta vem som belastar sjukvården, frågor på det?

Men du har rätt, skulle jag prata om nått annat, så skulle man adressera det annorlunda, och?
    Undrar för nu talar vi inte om annat, synd du var osaklig inom ämnet, kanske nästa gång?

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?