• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

AndreaBD skrev 2022-01-17 10:29:33 följande:
    Håller inte. Rimliga inskränkningar får man nog göra. Och smittskyddslagen gäller också. 
    Och smittskyddslagen kan tom låsa in folk..., men antivaccers tycker verkligen inte om smittskyddslagen då den är vetenskapligt grundad.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:32:04 följande:
    Nä men då får det väl bli så då

Och omplacerar har man gjort, då patientsäkerheten är mycket viktig.
    För man kan inte ha personal som inte ens försöker och ökar risken.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:34:50 följande:
    Pro pfizers är mycket för nazimetoder ja.
    Okej ni är medvetna om att även pro pfizers bör följa restriktionerna? De upphör inte att gälla även om alla från 0-120 år började injicera sig flera gånger dagligen heller. Bättre ni stannar hemma helt om ni nu vill säkerställa att inte bli smittade, smitta, bli sjuka och eventuellt belasta vården.
    Då kan man ju ta i beaktande att man kan snubbla på dammsugaren hemma eller få en hylla i huvet men inget man behöver söka vård för oftast. smile1.gif

Smittskyddslagen har befogenheter och beroende på vilken patogen det är och dess farlighet.

Som du ser har vi inget tvång ens uppe på bordet, och sen resten du skriver är för osammanhängande för svara på, verkar som du inte vill delta i diskussionen längre.

Du skriver också saker bara ni antivaccers förstår, du ska följa fakta måste du väl förstå?
    För din desinformation är inte fakta, och fakta ger du aldrig av någon underlig anledning.
    Är det så att du redan vet att fakta är inte på din sida, eller vad beror avsaknad av fakta på?

Ja, vi vet att den ovaccinerade belastar vården med upp 90%, och tar du emot den vård i form av vaccination, så hade du aldrig behövt belasta.
    Det är ni ovaccinerade som vi har att tacka för restriktionerna nu, för då hade vården hunnit med ändå.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:34:50 följande:
    Pro pfizers är mycket för nazimetoder ja.
    Okej ni är medvetna om att även pro pfizers bör följa restriktionerna? De upphör inte att gälla även om alla från 0-120 år började injicera sig flera gånger dagligen heller. Bättre ni stannar hemma helt om ni nu vill säkerställa att inte bli smittade, smitta, bli sjuka och eventuellt belasta vården.
    Då kan man ju ta i beaktande att man kan snubbla på dammsugaren hemma eller få en hylla i huvet men inget man behöver söka vård för oftast. smile1.gif

Måste tillstå och säga att dina överdrifter är väldigt komiska, så överdrivna att det inte går ta dig på allvar.
    Men såklart det berättar även avsaknaden av fakta.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:58:35 följande:
    Absolut ditt liv är mer värt än din ovaccinerade grannes.
    Jaha okej så 90% av alla som ligger inne nu är där för svår covid, det var illa att jag missat detta men antecknar det nu! Det låter helt horribelt.
    Följer du själv restriktionerna? Kan du arbeta hemifrån exempelvis? Har du slutat gå till fysiska butiker? Går du på fest?
    Jag har visat upp relevant fakta flera gånger gällande dödlighet osv.

Vad är anledningen till att jag ska vaccinera mig? Ge mig ett exempel. Jag är frisk och 30 år gammal. Blir jag sjuk är det en risk jag själv tar. Lever nära vaccinerade människor som haft covid igen och igen och har isolerat mig långa perioder pga detta och provtagit mig osv. Ni som vaccinerar er är ju skyddade mot svår sjukdom enligt er. Viruset muterar ju hela tiden så det är ju lite svårt att hålla smittspridningen nere mha vaccinationer in absurdum. Virus muterar många gånger och ett vaccin kan inte täcka upp för alla mutationer. Lyckligtvis verkligare ju omikron vara lindrigare och mindre vårdkrävande än delta.

Den faktan du gav där är inte relevant för vem som belastar sjukvården, och verkar som du tror vaccinen kom samma dag med COVID-19.
    Varför försöker du inte ens?

Jag vet dock varför du inte gör, då du inte har den faktan som krävs.
    Den ovaccinerade extrem dominerar i att belasta sjukvården, och även SIRI stödjer detta.

Och en sak till, de äldre som dör, de dör pga att deras kroppar inte längre klarar av att få en immunrespons.
    Detta är kända sker sedan många decennier tillbaka, så vad du säger med dessa vet ingen, då det inte stödjer din antifakta.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:11:08 följande:
    Jag vill vara tydlig med några saker. Jag uttalar mina egna tankar i egenskap av privatperson och inte som vårdpersonal. Och jag är ingen läkare. Att jag drog upp att jag jobbar inom vården var för att berätta hur det ser ut inifrån där jag själv arbetar och var kollegor och vänner till mig arbetar. Det är ju såklart inte samma sak som statistik heller men det säger kanske en del att bilden inte överensstämmer med vad som sägs i media eller hur viss statistik förs exempelvis kring inskrivning eller dödsorsak osv. Om exempelvis en gravid kvinna bärande på viruset söker för förlossning så ska det ju stå det och inte att hon sökte för covid. Alltså inlagd MED covid med inte pga av covid.
    Jag förstår att man bör följa rekommendationer och riktlinjer som privatperson men i detta fall anser jag inte dessa vara rimliga någonstans och det är inget tvång att vaccinera sig. Det beror på en rad saker att jag väljer att avstå.

Dina egna tankar med desinformation och konspirationer är irrelevant för allt som har med vaccin och COVID-19 och göra.
    En åsikt som saknar saklig grund och som du aldrig förklarar, det är en åsikt som är fel pga du inte kan påvisa det.
    Och dina vänner inser jag att du inte förstår alls vad de säger om sjukvård.

Varför du pratar om media är en gåta för alla, då faktan kommer inte ifrån dom, utan Sjukvården och tex SIRI och andra rapporteringssystem om sjukvård och dess behandlingar.
    Som samtliga säger att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, fast de är så få.
    Dessa säger även att biverkningarna är galet få och mycket lätta, och svåra biverkningar är mycket sällsynta.
    Gravida får man ge akut kejsarsnitt pga COVID-19 och att de inte tagit sina vaccination.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:15:48 följande:
    Om de inte klarar immunrespons borde de ju inte heller rådas att vaccinera sig heller tänker jag?
    Jag förstår faktiskt inte vad du menade första delen av ditt inlägg, förlåt att jag är trög men vart vill du komma med att vaccinet inte kom samma dag som sjukdomen?
    Påstod inte heller att det ger en enhetlig bild av vilka som *belastar* sjukvården men det ger en bild av vilka som blir svårt sjuka och avlider. Varför behöver jag då vaccinera mig? När man ändå för smittan vidare oavsett om man är vaccinerad eller ovaccinerad. Skickade ju en länk där det står hur många som ligger inne med svår covid. Antal vårdtillfällen. Anser du att det är en jättehög belastning?

Enda som sker är att vaccinationen inte tar, då kroppen inte klarar av att skapa immunrespons.
    Detta är välkänt fakta sedan många decennier nu.

Du har ingen fakta som stödjer din sak, var det så svårt och förstå?
    Och att posta döda, då börjar du bara prata om annat, för sen när vaccinen kom så var det ~1% vaccinerade som dog och 99% ovaccinerade, och detta återberättade man världen över.
    Senare ändrar sig detta pga att de med immunresponsen borta kom in i bilden lite mer.

Den ovaccinerade belastar med sina ~13,8% som inte ens tagit en dos, med siffror upp mot 90% och gäller även IVA-vården berättar SIRI.

Varför kommEr du med all D E S I N F O R M A T I O N  för?
    Är verkligheten för jobbig?

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:28:05 följande:
    Du behöver inte vara då nedlåtande hela tiden. Isf blir det svårt att föra en diskussion. Förstår inte varför detta är ett så genomgående drag hos de vaccinerade.
    Jag har ju rätt att uttrycka i ett diskussionsforum mina egna privata iakttagelser inte sant?
    Du får gärna ge exempel på desinformation jag skulle ha spridit?
    Okej men du kan ju kolla på siffror kring antal dödfödslar senaste året och antal prematura födslar. Finns experter som talar om detta.
    Förstår att du kanske anser att de som får anslag är de som ska få forska är de enda som får uttala sig. Men man bör inte lyssna på andra experters tankar i ämnet? Utan enbart de som fått pengarna att forska om det?
    Kan berätta en intressant sak för dig. Igår ringde en läkare upp mig. Han frågade mig om jag kunde tänka mig att delta i en studie kring effektiviteten kring ett visst läkemedel. Alltså frågeställningen var huruvida det var effektivt eller inte. Ja visst svarade jag. Jag hade ju skrivit upp mig för att delta. Han frågar om jag tagit medicinen innan och jag svarar att det har jag. Hjälpte det undrade han. Både ja och nej svarar jag. Det tog bort vissa symtom medan vissa andra kvarstod (huvudsymtomet blev jag aldrig av med) men var nu villig att försöka igen och se i denna studie. Varpå han svarar att han enbart inkluderar människor i studien där läkemedlet haft effekt, tagit bort huvudsymtomet. Frågeställningen var alltså inte att kolla vad som hjälpte i läkemedlet utan han undrade alltså om läkemedlet var effektivt eller inte.

Fakta är inte nedlåtande, fakta har inga känslor.

Ja, du ger desinformation, och vi tar med oss att du aldrig styrker nått, och det blev rätt komiskt när du presenterar dödssiffrorna, och när en ÖVERDRIVEN majoritet av dessa dog före vaccinen
    Och när du skulle "ändra" fakta om vem som belastar sjukvården och att dessa är just ovaccinerade i överdriven majoritet

Vilka experter, du kommer ju aldrig med nått som styrker det du påstår.

Din anekdot är betydelselös utan vi vet exakt vilken studie det är, men eftersom du redan tagit läkemedlet så vet vi redan att den var godkänd.
    Det berättar klart och tydligt för mig att man var ute efter nått annat än avgöra läkemedlet i sin helhet.

• klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-17 11:32:54 följande:
    Och framför allt så kan man aldrig veta. Funkar det, även lite grann, så är det värt det. Så varför skulle man avråda dem? Fattar inte det....

Kanske man kan ta reda på det via blodprov, men det finns inget medicinskt intresse i detta eller lägga pengar på nått som saknar betydelse, det är billigare att försöka.

Så ja, varför skulle man avråda dom?
    Men vi har med en desinformatör att göra nu, och det blir väldigt konstiga saker då har vi nu sett ett tag.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:34:03 följande:
    Jag har inte kommit med någon desinformation (vad repetitiv du är). Då får du gärna ge exempel på detta.
    Okej men det är inte många det handlar om som vårdas inneliggande för covid just nu.
    Jaha okej det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen. Okej så varför fortsätter man då att rekommendera äldre att vaccinera sig?

Det blir desinformation då du aldrig klarar av att påvisa nått, och du berättar ju det själv att du har rätt till vilken åsikt som helst.
    Dock är denna åsikt du har icke fakta baserad, och när du upprepar felen, så blir det PER AUTOMATIK desinformation.

Den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, och och dominerar IVA-vpården, detta är fakta du kan följa detta på mer ställen än ett, ett gott ställe är SIRI och de olika rapporteringssystemen man har i sjukvården.
    Du kan inte ducka fakta och ge desinformation.

Varför skulle man inte vaccinera de äldre för?
    Och vem ska betala för ta reda på detta, om det ens går.
    Du har inget argument här, bara okunskap.
    ÄR den medveten?
    Det är dock mycket välkänt och flera decennier också.

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:36:15 följande:
    Det är väldigt sjukt att man hotar människor. Det är aldrig OK. Man får göra som man vill med vaccination åt båda håll och även gällande sina barn. Däremot kan jag faktiskt heller inte förstå vitsen med att vaccinera barnen? Är det nån härinne som gör det?
    Hotar antivaccers planerade att döda politiker, och detta för de inte har förmågan att ta in fakta.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?