• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

EpicF skrev 2022-01-12 22:27:56 följande:
    Och jag visste det långt innan du sa det.

Det viruset och smittspridningen som gör att vi har restriktioner. Och det är både ovaccinerade och vaccinerade som bidrar till smittspridning. Men det var inget du förstod va?!

Ett "frågetecken" poängterar i text att det var en fråga man ställde, dvs något man undrar över och gärna vill ha svar på. Inget annat.

Jag vet mer än dig hur det fungerar inom vården och framförallt hur der var innan pandemin.

Jag frågade dig, därav frågetecknet om jag hade påstått att den kopierade texten var fel. Det var en fråga till dig, som du uppenbarligen inte kan svara på.

Så du kom ihåg denna gång vad du sade, det är ju bra.

Yup, och det är den ovaccinerade som står för en extrem belastning och detta genom tillhöra mindre än ~14% som inte tagit någon dos alls.
    Och det berättar vårdstatistiken för oss alla, så vilket antivaccer argument ska du använda nu för låtsas bort detta som är fakta?
    På tal om att förstå.

Den som bombarderar frågetecken tillbaka på frågor som du gjorde där innan, den har insett att den inte längre klarar av diskussionen.
    Du försökte inte ens svara på nått.
    Eller försöker du berätta det är bara du som kan få ställa frågor, och alla andras är icke önskvärda, för nått av är det.
    Och inget av dom har med saklighet att göra, ser du inte ens det själv, eller hoppas du bara ingen annan gör det.

Uppenbarligen vet du inte så mycket COVID-19 och vattkoppor, då du tror COVID-19 är mycket mer smittsamt än vattkoppor, och detta har du aldrig bett om ursäkt för att du skrivit denna desinformationen, och sen har du upprepat samma desinformation många ggr.
    Inte ens idag när COVID-19 har accelererat sitt R0-tal, så har det fortfarande inte/knappt nått upp till vattkoppor.
    Och då prata om att du vet mer, så inser man att du missat en gigantisk och om att COVID-19 inte alls är mycket mer smittsamt än vattkoppor, inte ens idag när COVID-19 tagit ett jätte skutt med omikron.
    Kanske har du tur med nästa mutation, det är lite som en som säger sig veta vad klockan är, men säger bar klockan är tolv.
    Och det är sant, någon gång på dygnet blir klockan 12, och efter par år kanske du får rätt, en inte än, och inte
    heller ens nära Solig

Ja, du upprepa frågetecken om annat, frågetecken är inte sakligt och det är inte heller ett svar på det du citerade.
    Vi andra vi svarar på lite saker, och ställer lite frågor, men här blir det istället svart och vitt när du får denna i handen, för då ska varje tanke, ord och allt svaras på.
    Så frågan är varför du har olika standard på dig själv och andra, saklighet testa det.

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-12 22:28:27 följande:
    Det har du förstås rätt i, har allt enträget "tjat" här bara fått en enda individ att ta sin första spruta så är det värt det.

JAg hade nästan gett upp dos ett, och att vi hade nått taket.

Men icke, sen är kanske inte vår del den största, men jag tror vi har en påverkan och vi som vill diskutera nått sakligt, inte som ovan som istället bombarderar de med goda argument för att vaccinera sig med frågetecken.

Vet inte vad den antiavccer retoriken ska ge oss, men var gång så berättar det tillbaka jag är ingen antivaccer, m,en ändå tar det inte lång tid så är nästa antiaccerproganda på G upp.
    Och så tydligt också.

Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-12 22:38:18 följande:
    Du låter som den sorten som tror att sköterskor fortfarande arbetar på kallet. Det Beklagligt. Så länge sköterskan ger råd och rekommendationer utifrån sitt yrkes riktlinjer, så har privata ställningstagande till vaccin inget med saken att göra. Du vet väl dessutom att vaccinet som det ser ut nu skyddar den enskilde individen främst mot allvarlig sjukdom och påverkar inte smittorisken. Arbetar sköterskan när hon är symtomfri, sköter sin handhygien och använder adekvat skyddsutrustning är patienten säker. Ditt synsätt kring sköterskor är unket.

SSK är inget man blir bara för har inget annat och göra, då det kräver ett rätt stort engagemang.

Dock det du skriver här ändrar inget om patientsäkerheten, och varför den ska ignoreras.
    Kanske du vill din patientsäkerhet ska också ignoreras, för oroa dig inte, det finns så mycket mer sådan som är också livsviktig.

EpicF skrev 2022-01-12 22:30:01 följande:
    Att många barnmorskor har sagt upp sig har att göra med dålig arbetsmiljö och allt för lite lön. Jag står bakom deras uppror helt och hållet trots att jag inte är barnmorska!

Vi vet alla redan vem och vad som inte bryr sig om barnmorskorna, för de berättade detta.
    Och då valde den utnämnda att skylla på sossar som inte haft nått att säga till på ett decennium.
    Alla bör rösta annorlunda om man har ett dåligt landsting som Stockholm, som i åratal förstört vården där.
    Eller ja, i ett decennier nu.
    Det är rätt skrämmande också att KD som ska var det humanistiska partiet, är de som står där med slägghammaren och vill riva ned vården.
    Och varför man inte skulle stödja barnmorskorna här, det är en total gåta, kanske om man heter irene då uppenbarligen.

Så man måste inte vara barnmorska för ha empati över sin dåliga chef, det var nått nytt.

EpicF skrev 2022-01-12 22:52:20 följande:
    Inte speciellt mycket.

Bra mycket mer än noll, men detta är det antivaccer propaganda du gett mest det senaste, och göra om procentsiffran till nått svartvitt.

Snart är vaccinen uppgraderade för Omikron.

EnAnonumius skrev 2022-01-13 05:43:50 följande:
    Men lägg ned. Du behöver inte skrika..

Ja att  enbart använda versaler i skrift är   motsvarighet på att skrika. Jobbigt att läsa dessutom.

Måste till 100% hålla med, det krävs lite mer för det.(Eller ja, mycket mer.)
    Jag orkar inte en mening ens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-13 08:18:24 följande:
    Nej,hade en annan skött sitt jobb lika dåligt som henne så hade man väl fått sparken för längesen.

Och antagligen även blivit polisanmäld för grov försummelse.
    Detta är en av de sämsta exemplen vi har på "människor" som inte ska hålla på med för avancerade saker.

Mer om detta i en kolumn.
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kz197G/vardkrisen-i-stockholm-vart-har-alla-pengar-tagit-vagen

EpicF skrev 2022-01-13 09:31:41 följande:
    Nu har jag vaccinerar mitt med tre doser och jag jobbar även på IVA. Och är inte heller vaccinmotståndare.

Då bör du sluta med antaivaccer propaganda, det är först någon kommer tro annat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-13 09:35:28 följande:
    Var påstod jag att det inte hjälper mot covid-19. Vaccinet är utmärkt för att minska risken för att få allvarligt sjukdom eller att dö av covid-19, det är därför man vaccinerar sig. Som vaccinerad kan man fortfarande blir smittad (har själv blivit det för 2.gången) och man sprider smittan, speciellt om man är asytomisk. Vilket innebär att både vaccinerade och ovaccinerade bidrar till smittspridning och att vaccinet inte hjälper speciellt mycket mot smittspridningen. Man har relativit god kontroll på hur omikron fungerar och man har kommit fram till att det ger ett mindre allvarligt sjukdomarförlopp men att de smittar lättare.

Mer än en gång så slänger du ut slarviga uttryck som säger att vaccinen inte gör nått mot smittspridningen, och en påminner man om procentsatsen som fortfarande finns om än mycket lägre.

Sen säger du att du vet om detta, och sen återkommer du med antydan om svart och vitt igen och att denna procentsats inte existerar, vi påminner igen och så håller det på med dig..... och ett resultat av att du inte inser procentsatsen och diskuterar som den alltid existerar med sitt tal.

Anonym (Jabadabado) skrev 2022-01-13 09:46:13 följande:
    Har inte tagit vaccinet eftersom jag är över 40 och försöker bli gravid. Är så orolig för att vaccinet kommer påverka menscykeln negativt och minska chanserna för en graviditet.

DU bör läsa om vad som sker med alla mödrar som får problem, det berättar nått.

EpicF skrev 2022-01-13 09:48:52 följande:
    Jag har aldrig ifrågasatt att det mestadels är de ovaccinerade som är inlagda på IVA och får vård.

Ett frågetecken är ett tecken på att man har en undran och en fråga. Inte för att inte klarar av diskussionen. Utan faktiskt tvärtom.

Jag tycker inte att jag ska be km ursäkt för något DU inte förstår.

Jag stödjer barnmorskorna fullt ut.

Vad har barnmorskorna med att göra att folk har empati över en dålig chef? Allvarligt?!

"Inte speciellt mycket" är inte synonymt med 0.

Du får gärna förklara hur du menar att vaccin ska minska smittspridningen? Ett vaccin som inte ger immunitet eller skyddar mot smittan.

Finns många som väljer att bli ssk för att de inte har något annat att göra. Tekniskt sätt krävs det inget speciellt engagemang för att bli ssk. Mam klarar utbildning, får sin examen, sin legitimation och söker och får jobb. Man gör sitt jobb och går hem. Mam är oftast ingen bra ssk om man inte engagerar sig i jobbet men det är inget måste för att klara jobbet.

Nu vet jag, av erfarenhet, att detta inte är något du kommer att förstå och att du enbart kommer att svamla om en massa oväsentliga saker etc. Eftersom det är något du alltid får med saker du inte helt förstår.

Diskussion ändrar inte faktumet att den ovaccinerade är den som dominerar sjukvården, både att belasta den och IVA.
    Och var gång du försöker antyda annat, så är jag att berättar för den faktan går inte exkludera.

Den som bombarderar frågetecken berättar något med detta och utan ens svar på nått själv av de frågor som du citerade, och det är inte att ha en vilja delta i en diskussion.
    Inget du säger komemr ändra detta och när du bombarderar frågetecken tillbaka, det endast berättar du gett upp.
    För det är en fallerad diskussionsteknik sedan evigheter sedan.

Jag förstår inte att COVID-19 är mycket mer smittsam än vattkoppor, varför skulle jag förstå det, det är ju ett falskt påstående som du aldrig bett om ursäkt för.
    Och härskarteknik som diskussionsteknik berättar också nått, och när du underlåter dig be om ursäkt för ett så gigantiskt fel.
    Men jag är väldigt glad att du inte gör.

Om du inte förstår diskussionen om barnmorskor...., så vet jag inte varför djup ratar om dom och den extremt dåliga chefen.
    Kanske någon gång berättar du vad du vill, men det blir bara en till som vi aldrig kommer få svar på.

Kan man inte bli smittad, så påverkar det smittspridningen, och procentsatsen är inte noll, the end, men för all del, återkom gärna när den är noll, för det är först då du kan få en poäng Solig

Har inte en aning om vad du börjar svamla om för  SSK, men när du talar om det jag pratar om, så kanske det finns nått som går att diskutera.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-13 12:51:38 följande:
    I sin yrkesroll så är man professionell och hänvisar till det läkaren har sagt. Dvs att patienten absolut ska lyssna på läkaren och vaccinera sig.

Om en patient frågar personal om denne är vaccinerad, så är detta inget personalen behöver svara på om denne inte vill då det är högst privat. Man talar helt enkelt om att det inget är något man vill berätta. Punkt.

Personligen hade jag svarar att jag är vaccinerad, vilket jag är.

Var det därför ssk skickade ut brev med desinformation och falsarier som ssk?
    Och stod du inte heja på dessa brev också om jag minns rätt och att hon hade rätt till detta, och svaret var ett extremt klart nej att de hade hon inte alls.
    Undra om hon blev åtalad, inte hört nått sen, man får verkligen hoppas när någon kommer med så extremt samhällsfarlig desinformation.

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-13 13:00:53 följande:
    Jag såg siffror på att även dos 1 tas fortfarande i grupper som redan i stort sett skulle kunnat vara fullvaccinerade. Vilket är bra.

Haha, nej det är nog inte tack vare oss. Men som sagt, det räcker men EN för att vara värt det. Kanske vi kan övertyga skeptikerna iallafall.

Vet inte om du såg det men en person beskyllde mig för att vara antivax också, något som jag aldrig ens varit i närheten av.

Jag fick iaf tillfälligt tyst på min vän sedan länge (hade brutit med henne om det inte var så många år) häromdagen då hon predikade hej vilt om sin propaganda. Ska inte gå in på detlaljer, vill ju inte bli avslöjad av någon som ev var i samma tråd på FB. Där är man ju liksom inte anonym. Eller jo, det finns de som kallar sig typ "Johanna Johanna" och är utan bild.
    Jag är dock öppen med mitt namn och har foto på mig själv, fast mer än så kan inte icke vänner se. För det har de inte med att göra.

Nu blev det en sån där utläggning igen!
    Får hoppas att "vännen" håller foderluckan stängd nu ett tag iaf.

Så jag menar, sen tror jag det är mer än en som ändrar sig och när de sett hur en person som är saklig framför sin sak, mot en antivaccer som pentra som ropar om biovapen och gift och helt galna konspirationer.

Jag funderar inte om det är en antivacccer som attackerar dig, som inte gillar det du håller på med och kör en "klassisk" omvänd psykologi i hopp om att du ska gå på det.

Antivaccern är extremt besvärad av att få sina talepunkter beskrivna före de kommer, vi som är mer vetenskapliga, vi ser talepunkter som ett klart tecken man inte vill veta av vad vetenskapen säger.
    Fortsätt exponera dom, och låt diskussionen gått 3en stund innan du avslöjar, för annars kanske dom baitar dig och kommer närmare "Judas".

• klyban
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 14:09:54 följande:
    Då skulle jag som patient vilja veta dina personliga åsikter, varför du anser dig kunna stå över rekommendationerna.

Tyvärr har ni den rätten, än så länge. Men förhoppningvis kommer ny lagstiftning som gör det oförenligt att arbeta inom vården som ovaccinerad.

Kollar på presskonferensen nu. Återigen starka rekommendationer om att ALLA som kan ska vaccinera sig.

Lycka till med detta, detta är nått många frågat, men du får bara frågetecken tillbaka, prata om annat, eller andra diskussionstekniker än faktiskt berätta varför.

Jo, en favorit till, h*n säger ofta du fattar ändå inte när det komemr till kritan, och det kommer sig av fadäsen om COVID-19 skulle vara mycket mer smittsam än vattkoppor, det var där den uppstod och att säga den.
    Det är nog så enkelt att google ger inte tillräckligt bra svar för´na.

Anonym (q) skrev 2022-01-13 14:55:51 följande:
    Du har rätt att ta eller inte ta vaccinet men ditt arbete är inte en rättighet. Patienter har däremot en rätt att vara skyddade mot uppenbara faror.

Det är uppenbart att patienter ska fråga ALL vårdpersonal om vaccinationsstatus och om några vägrar svara så ska man betrakta dem som ovaccinerade och patientfarliga. Därmed har man rätt att byta personal eftersom vården annars brister i patientsäkerhet.

Du babblar otroligt mycket om dina rättigheter men absolut inget om andras rättigheter att skydda sig mot dig och andra antivaxxers.

epic har många ggr berättar att patientsäkerhet är inget man behöver tänka på och genom ignorera den.
    Som tur är har en massa omplaceringar av vaccinationsvägrare redan sket, många mer måste ske.
    Vi kan inte ha personal som inte ens tror på sitt eget arbete och förkastar sitt eget arbete.
    Vad är nästa steg,i den antivetenskapen och som är ett direkt hot mot patientsäkerheten.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:
    Vad svarar en skoterska/BM på frågan "har du gjort abort?" när kvinnan som velar mellan abort och behålla frågar? Ska hon vara ärlig och svara "ja och det var det värsta beslutet i mitt liv" om hon gjort det?

Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  

Fakta berättar att den ovaccinerade är den som belastar vården och är dominerande på IVA, det kommer du inte runt idag, kanske du har "tur" imon.

Att du vill tillskriva hat och häxjakt, det berättar att du inte vill veta av denna fakta.
    Och efter den punkten vad säger du då?
    Om svaret är oklart, så säger du inget hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
    Hur en abort likställs med vaccin, det är nog en gåta ingen kommer på.
    Men det var inte heller syftet, utan att chocka in nått som inte existerar.

• klyban
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 16:56:32 följande:
    Bra att det belyses, vikten av att fråga varje personal och anmäla varje personal till patientnämnden som inte är eller inte vill uppge vaccinationsstatus.

Vi kan inte ha personal som vägrar utföra sitt jobb korrekt utan de får arbeta med annat.

Jag vill inte komma till en vårdinrättning och få vård, för vad nu det må vara för annat än COVID-19.
    Och ha en personal som ger mig en ökad risk att träffa på en smittad personal.
    Detta med patientsäkerhet, det verkar som en del anser det är inget man behöver bry sig om.
    Och då är frågan varför håller vi ens på med patientsäkerhet från börja då, och om den är så ointressant och på  nått så enkelt som att ta en vaccination.
    Jag får känslan av att denna personal inte förstår sin utbildning, och man bör ifrågasätta deras kompetens och skicka tillbaka dom till skolan tills de lärt sig.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-13 17:23:50 följande:
    Nej,hon borde nog hellre sitta i en mörk källare och hålla på med pappersarbete.
    Mmm, och sicken makalös inkompetens.
    Anonym (q) skrev 2022-01-13 17:24:56 följande:
    Nej, såklart men risken finns alltid att man eller någon närstående måste söka vård för något som inte har med covid att göra.

Det är så huvudstupa dumt alltihopa att tro att vårdpersonal ska få ha vilka friheter som helst. Det är en otroligt skrämmande utveckling att solidaritet och ansvar är totalt borta ur medvetandet hos ca 20% av befolkningen.

Det finns en del i tråden som anser åsikter är viktigare än vetenskapliga faktan, och att man ska lyssna på dessa åsikter även om de helt saknar grund.
    Och sen säger hon att hon inte är en antivaccer, sånt är ovanligt märkligt att man tror åsikter kan ersätta fakta.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 17:49:04 följande:
    Kerrelationen är "privat status" om du inte forstod det.
    Ingen förstod det.
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-13 17:52:41 följande:
    För det första har du fel. Det är i majoriteten av inläggningarna ifråga om mycket annat än covid. För det andra glömmer nog många att personalen på sjukhusen också är människor med mänskliga rättigheter.

Du vill inte erkänna patientsäkerhet, sånt är allt intressant att man inbillar sin egen individ är viktigare än patientens.

Tow2Mater skrev 2022-01-13 17:55:28 följande:
    Ska de tvingas visa hela sin vaccinationshistoria mot barnsjukdomar och influensa och annat också? Om en patient inte känner sig bekväm med en skoterska som inte vacinerat mot influensa eller lunginflammation ett år, ska de få byta?

Vansinne.

Är du en antivaccer, eller vad beror det på att du vill prata om annat och blanda om korten.
    Problemet även efter du blandat, så kommer samma kort ändå.

• klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-14 00:21:17 följande:
    Har du helt missat att sjuksköterskor är som du och jag helt vanliga människor som vem som helst, som kan ha egna privata uppfattningar/tankar/ val. Sjuksköterskans privata ställningstagande kring tex covidvaccin är inget du eller någon patient behöver eller bör lägga sig i. Känns som orimliga förväntningar att bara för man är sjuksköterska måste man leva upp till alla vårdens rekommendationer, för att vara värdig som sjuksköterska i dina ögon? Så länge sjuksköterskan sköter sitt arbete utifrån vårdens riktlinjer, bör du inte gräva i deras privata. Tror inte heller det finns läkare som 100% står bakom alla riktlinjer/behandlingar osv eller lever som de lär. Vad är det för omänskliga krav du har? Tror nog egentligen att många sjuksköterskor redan är vaccinerade, så förstår inte riktigt ditt problem här egentligen.
    Är det en person i riskgrupp tex 65+, hjärt och kärlsjukdomar, högt blodtryck, fetma osv, finns det gott om rimlig info om varför de bör vaccinera sig som sjuksköterskan kan ta upp.
    Det som kan vara svårt som sjuksköterska är att tex motivera en fullt frisk 25 åring som inte tillhör riskgrupp att vaccinera sig om den vill gå in i en diskussion och väga för och nackdelar.

Jo, som patient så vill man ha patientsäkerhet och det är nått man bör kunna kräva tom.
    Sen kan man undra hur dessa klart sig igenom utbildningen och när de ignorerar vetenskaplig fakta på det sättet.

När man är i en pandemi, får man tänka på mer än sig själv, egoism dödar.
    Och det är tack vare de ovaccinerade vi nu får restriktioner.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?