• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Tobben skrev 2022-01-12 15:36:56 följande:
    Ett resonemang som bevisligen är väldigt vanligt. Av någon anledning tror många vaccinerade att det är fritt fram att röra sig i samhället, som om de inte har förmågan att smitta.
    Bara man vaccinerar sig så kan man dessutom skaffa vaccinationspass och ge sig ut och resa.

Det trodde de även före vaccinationen och som ovaccinerade, vad är poängen?
    Och rekommendationerna gäller alla, även den vaccinerade och det är enkelt att följa.

riversnroads skrev 2022-01-12 14:08:12 följande:
    Lyssnade på rix-fm imorse där lyssnarna fick ta del av ett samtal mellan någon radiopratare och Babsan, han Lars. Babsan och radioprataren planerade ett mingelmöte. Babsan berättade minsann att det ska inte vara någon fara för att hen blir smittad eftersom hen minsann har tagit 3 doser vaccin samt haft covid-19 själv. Nu kan hen äntligen röra sig fritt i samhället.

Otroligt egoistiskt tänk och jag hoppas att detta offentliga samtalet mellan två välkända mediaprofiler får kritik.

Om alla hade varit vaccinerade, så hade det bara varit de äldre man hade fått vara försiktiga med ALLRA främst(Om nu någon tycker svart och vitt berättar något).

Men även så är det lätt egoistiskt också och om man tror man kan bulldozra fram, men det handlar även om retorik och GÅ OCH VACCINERA ER SOM INTE GJORT.

Johnxy skrev 2022-01-12 14:47:12 följande:
    Enligt Brittiska Läkemedelsverkets stora studie som kom nu i dec skyddar inte vaccinera mot omikron.

Noll procent, har inte sett några sådana siffror än, och vaccinetseffekt är även för skydd mot svårt sjukdomsförlopp och där är procentsatsen mycket god fortfarande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-12 15:48:37 följande:
    Då borde h*n kanske läsa igenom inläggen ordentligt innan h*n svarar.
    Hade h*n gjort det så hade h*n sett att jag inte är en vaccinmotståndare.

Personalen har väl försökt påpeka de problemen som fanns även innan pandemin. Men vi blev aldrig lyssnade på.
    Det är väl först nu,under pandemin,som det har blivit synligt hur illa det faktiskt är.
    Hehe, man kan tycka ;)

Kanske det är bra att det blev en pandemi och att man måste adressera om frågan och öka ens engagemang förutom spara pengar, och folket vill det också enligt Yougov.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2022-01-12 18:04:28 följande:
    Jag tycker snarare det är sorgligt att det skulle behöva hända en sådan sak för att politikerna skulle reagera.

Den frågan får man ställa till landstingen tyvärr.
    Dock så har COVID-19 gjort det till nått helt annat än före pandemin startade, och det är poängen där.(Även om det finns fler bakom.)

EpicF skrev 2022-01-12 18:05:26 följande:
    Det hade det förmodligen gjort men det hade inte uppmärksammats.

Och som vanligt så svarar du goddag yxskaft på inlägg.

Läste du ens vad jag skrev?

Inte enbart

Att det är ett nonsenssvar. Ja , der visade du svart på vitt.

LoL, och ingen gigantiskt vårdskuld har uppstått under pandemin, det påstod du sist och detta pga man ställer in operationer ofta.
    Och du fattade aldrig att nu ställer man in dom ens före man bokar dom.

Varför projicerar du din osaklighet på mig, och gör det igen.

DU svarade aldrig som vanligt, så vad ska jag läsa, de ovaccinerade är de som gjort som vi fick restriktionerna... och att vården är svårbelastad av människor som inte ens borde vara där om de varit vaccinerade.
    Var det svårt och förstå menar du Solig
    Uppenbarligen då du glömde av det.

"Jag svart på vitt", du börjar bli extremt osammanhängande, antar det är medvetet.

broderbob skrev 2022-01-12 18:23:12 följande:
    Jag förstår inte hur du ens kan tycka och tänka att  - Kanske det är bra att det blev en pandemi  - Det är ju det värsta som har hänt och bara tanken att kanske det är bra att det blev en pandemi är ju verklighets frånvarande då enormt många har blivit allvarligt sjuka, många har dött, många har förlorat sina hem och arbeten, länder där människor inte har fått lämna sina hem - för mig är detta något som inte är mänskligt

Pratade om annat och att du hoppar över och se vad folk säger ibland, och anklagar dom för nått som inte existerar.

EpicF skrev 2022-01-12 18:51:14 följande:
    Varför väljer du att citera mitt inlägg och sedan inte svara eller kommentera det jag skrivit?

Svara frågor med frågetecken tyder på du gett upp, nästa gång är inte ett frågetecken slängt tillbaka ett sakligt svar.
    Utan det berättar bara du gett upp sakligheten.

EpicF skrev 2022-01-12 18:54:41 följande:
    Det blir lite meningslöst att ha rekomendationer när man med ett covidpass kan få undrar för mycket man annars bör undvika.

Restriktioner och rekommendationer har inget med undra att göra, visste du inte om det så är det nog bäst du ber en vän som du litar på att förklara för dig att undra funkar inte.

EpicF skrev 2022-01-12 18:56:51 följande:
    Oj, då vet du inte mycket om hur det faktiskt ser ut i vården.

Det enda du berättar varje gång du ska ducka kollaps, det är att du inte ens vet vad ordet är och betyder.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-12 19:37:01 följande:
    Gå vidare? För du har citerar mitt inlägg? Jaha, lycka till.

Citera är inte samma sak som att kopiera. Man citerar ett inlägg man vill svara på och/eller kommentera. DU citerade mitt inlägg utan att varken kommentera eller svara på det JAG skrev. Jag undrar varför.

Vad gör du här om du inte vill delta i den sakliga diskussionen?

Är den kopierade testen fel menar du, eller är du bara arg att det blir så övertydligt hur effektiva vaccinen är?

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-12 21:25:09 följande:
    För att inför covidpass?
    Läs vad h*n skriver istället för låtsas du inte gör, det är trots allt väldigt simpelt.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-12 21:33:56 följande:
    Du vet vårdskulden har blivit högre under pandemin? Eller har missar det?

Virus gjorde så att det infördes restriktioner i hopp om att få bukt med smittspridningen.

Ja, det är svart på vitt att du kommer med nonsenssvar.

Tror ett "frågetecken" betyder att man gett upp?
    Nej du, ett "frågetecken" efter en mening innebär att man vill ha ett svar på den frågan ställer.

Jag undrade varför h*n citerade mitt inlägg utan att kommentera eller svara på själva inlägget.

Nu är det så att endel (många) restriktioner och rekommendationer inte gäller om man har ett covidpass, dvs är vaccinerad. Visste du inte det? Märkligt, du som brukar veta allt smile2.gif

Ja, om du tror att det är vad som står så förstår jag att du har svårt att hänga med i svängarna.

Har jag påstått att den kopierade texten är fel?

Jag har berättat detta för dig innan, och länge sedan Katt
    Det är de ovaccinerade som fixat dagens kommande restriktioner och rekommendationer, försök du låtsas om annat, men det funkar inte.

Ja, den som gör du gjorde där, berättar att svara inte funkar, och sen tror en bombaderande av frågetecken tillbaka, skulle dölja detta, det är tvärtom, det gör det övertydligt du inte har nått sakligt att säga där.

Det är de ovaccinerade som fixat dagens restik....
    Prata om annat ändrar inte det.

Det enda du berättar är att du inte förstår vad kollaps är, och en sak är 100%, ingen kollaps vård före pandemin, och ingen under eller ens nära, då FHM såg problemet och införde restriktioner.
    Precis som nu med de ovaccinerade.
    Men varför du berättar om och om igen att du inte förstår var kollaps är, det är makalöst och det berättar en del.

Frågetecken igen och när det blev jobbigt, och din saklighet fick stå tillbaka igen.

EpicF skrev 2022-01-12 21:35:42 följande:
    Jag läste vad som stod och min fråga var då om covidpasset skulle göra allt frid och fröjd, och att vi skulle slippa alla konspirationsteorier. Var det något oklart med det?

Det är simpelt, men ser nu med svaret att du fortsätta låtsas är det du tror är sakligt.

Även är det mycket intressant att du inte förstår betydelse av vaccinpassen, känns som antivaccern är framme igen, du plockar fram den oftare och oftare nu.

Och ja, vaccinpass minskar smitta, men det är nu du alltid går svart och vitt, utom när jag förekommer det som nu.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-12 21:54:40 följande:
    Och det är nog många som har ifrågasatt regionerna,utan att få svar.

Jag skulle nog säga att covidpandemin har kastat ljus på hur det verkligen ser ut i vården.
    Men det här är egentligen OT.

Då får man rösta bort dom, en som borde åka ut med huvudet före i ett val, det är hon den där som såg till att alla dessa barnmorskor sade upp sig.
    Och sen skyller på andra blocket, och inte haft nått att säga till på ett decennium, och sen som en kaka på detta berättar att sina motståndare säger saker som inte existerar.

Jag tror vi kommer få se mer infrastruktur och en personal i andra änden som backar upp det.
    Men först gäller det byta ut samtliga landstingspolitiker nu.

Men jag ser det positivt ändå i mörkret, och med tanke på hur folk svarar på YouGov och lite andra ställen jag sett.
    Men såklart, vi måste se det med egna ögon.
    Nån kollaps har vi aldrig haft, men med all den vårdskuld som vi har, så kan det ske men inte runt hörnet precis.

• klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-12 22:00:17 följande:
    Över tusen kommentarer och det går bara runt, runt, runt... hur många kommentarer tro ni denna tråd kommer få innan den självdör?

Tokiga antivaxxare, rabiata *cencur* och så givetvis en del som fattar att om alla bara gjorde vad de borde, och drog sitt strå till stacken, så skulle den här tråden inte ens skrivits.
    Det blir lätt så med sekter som antivaccers, där inga fakta eller vetenskap är tillåtna.
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-12 22:09:49 följande:
    Dessvärre hjälper det inte hur mycket vi än skriver heller. Det enda som eventuellt skulle kunna väcka dem är om det själva, eller någon de bryr sig om, blev svårt sjuk i covid.

Men kanske allt vi skrivit har gjort så att vaccination dos ett ökat så kraftigt det senaste, det stod praktiskt taget still innan procentmässigt.

Nu det senaste har vi sett nästan 0,1% varje rapporterings tillfälle i ett tag nu.
    Och givetvis att Omikron är så effektiv att sprida sig och folk blir lite rädda och börjar tänka istället.

Att ifrågasätt dumheter ska göras, och det ska vara tufft att komma med desinformation och konspirationer till förmån att förkasta verkligheten.
    Och det ska kännas, och nu känns det då de hamnar på sjukhusen och gråter över de inte vaccinerat sig och ligger på IVA.

• klyban
    molly50 skrev 2022-01-12 22:17:54 följande:
    Du menar Irene Svenonius,antar jag.
    Ja,hon borde verkligen röstas bort.
    Om jag inte minns fel så började de väl planera för uppsägningar av personal mitt under pågående pandemi också.
    Inte heller tar hon det på allvar när så många barnmorskor säger upp sig.
    Det är fruktansvärt.

Allt med henne är helt galet, och för vem är hon på den posten?(Det känns inte som för någon som söker vård, den saken är uppenbart.)
    Och detta ljugande är otroligt, inte på ett decennier har andra sidan haft nått att säga till om, och ändå....

Detta borde bli en egen tråd och det är dax att byta ut allihopa känns det som, men såklart alla är inte lika dåliga på sitt arbete och uppdrag som denna "individ".

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?