Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför tar ni inte vaccinet?

EpicF skrev 2022-01-10 13:29:08 följande:
    Folk åker kommunalt för att de inte kan ta sig till sina jobb annars. Jobb de INTE kan utgör hemifrån. Arbetsgivare sponsrar normalt sätt inte taxi eller köper bilar till sina arbetstagaren, inte ens i en pandemi.

Finns otroligt många jobb där man INTE kan jobba hemifrån. Fler jobb än de man kan jobba hemifrån.
    Varför var det då högst hälften så många då förra gången när vi hade rekommendationen att man skulle jobba hemma? Hade de andra jobb då? Tror inte det. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-10 13:50:47 följande:
    Alla kan inte jobba hemifrån. Varför är det så svårt för sig att acceptera?
    För att de kunde det för några månader sedan. Då var det inte många på tågen.
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2022-01-10 13:37:10 följande:
    Jag förstår inte heller varför folk måste åka kollektivt,resa utomlands,gå på krogen och springa på köpcenter osv nu.
    Många håller inte ens avstånd till andra.
    Det är som om folk har glömt bort att vi  fortfarande har en pandemi.
    Alltså, till jobbet måste man åka förstås. Om man inte kan jobba hemma. Jag kan inte det, är lärare. Och jag skulle kunna åka bil, men det är 4 mil och både bensin, trängselavgift och parkeringsavgift (i Stockholm, i innerstan) - då blir det ganska dyrt. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-10 14:05:31 följande:
    EpicF skrev 2022-01-10 14:05:11 följande:

Många arbetsplatser fick till tillfälliga lösningar för hemjobb, lösningar som kanske inte var så bra att man fortsatte med det.

Men att det inte var många på tågen behöver inte betyda att man jobbade hemifrån. De kan ha åkt till jobbet på annat sätt som fungerade då.

Eller åkt andra tider.
    Möjligt. Inte för mig dock. Jag åker redan utanför dem mest upptagna tiderna.
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2022-01-10 15:02:09 följande:
    Ja,jag förstår att alla inte kan ta bilen,cykla eller gå.
    Men att hålla avstånd och använda t ex munskydd tycker jag man kan göra.
    Visst, men det är många som inte verkar göra det. Tyvärr.
  • AndreaBD
    SHB skrev 2022-01-11 00:06:19 följande:
    Typiskt mån att komma med personangrepp.

Kör du m härskarteknik, håkan lilla?

Du hela tiden tjatar om droger föreslår jag att du söker hjälp, bla AA? Du verkar ha problem.
    Det är verkligen inte personangrepp. I det här fallet så är det ju faktiskt så....Om man tror på såna absurda teorier så har man problem. Och tyvärr så orsakar såna människor en hel del problem för andra. Jag tänker bara på den där mannen i Tyskland som dödade hela sin familj för att han trodde på såna historier......
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 00:54:48 följande:

Okunskap och rädsla är väll det snarare om man vaccinerar sig med ett vaccin som är nödgodkänt för en sjukdom som högst inte påverkar en person negativt om man inte är i riskgrupp?

Desinformation! Det är inte längre nödgodkänt. Det har hunnit uppfylla kriterierna numera.
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 00:54:48 följande:

Okunskap och rädsla är väll det snarare om man vaccinerar sig med ett vaccin som är nödgodkänt för en sjukdom som högst inte påverkar en person negativt om man inte är i riskgrupp?

"
    Vaccinerna är godkända

Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid?-?19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.

De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.

Myndigheterna har dock gjort bedömningen att det finns tillräckligt med belägg för att vaccinerna är effektiva och har en acceptabel säkerhetprofil, samt att tillverkningsprocessen uppfyller de krav som ställs.

Det man begär in i efterhand kan till exempel vara ytterligare data om tillverkningsprocessen eller slutliga rapporter från de kliniska studierna. Om dessa krav inte uppfylls kan godkännandet omprövas. Villkorat godkännande är inte unikt för dessa vacciner, utan används ofta när det finns ett stort medicinskt behov för att påskynda möjlighet att behandla eller förhindra svår sjukdom. De vaccinationer som nu genomförs i Sverige är alltså inte någon klinisk prövning."

www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/detta-galler-om-coronavaccin

• AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 06:08:50 följande:
    Tittar man på statistik från folkhälsomyndigjeten så ligger risken över nyttan med vaccinerna för friska människor som inte är riskgrupp. Sen har vårdens resurser varit belastad sedan ett bra tag tillbaka med mycket nedskärningar. Tex 1993 hade Sverige 4300 Iva-platser med respirator men till 2018 så hade dem bara cirka 600 platser. Vart tror du att alla pengar till vaccinerna, administrativa avgifter, all testning har kostat Sverige?  

Då kan vi ställa oss frågan, om det finns något land att jämföra med, som inte alls har testat eller gjort någonting åt covid. Men det finns knappt något. Brasilien kanske? Mexico har inte heller hängt med i början. Jag tror säkert att det har varit kaos och många döda i onödan där, och det är då oftast pga överbelastning av sjukvården.

Jag tittar ibland på den här sidan för att få lite överblick över hur det ser ut i olika länder:

www.worldometers.info/coronavirus/?

Att man inte kan lita allt för mycket på siffrorna är självklart, men man hoppas ju att det stämmer på ett ungefär. Och där har vi t.ex. ovanligt många döda i Peru. Eller om tittar på Mexico som har 300.000 döda av 4 miljoner smittade. Andra länder som har så många smittade har betydligt färre döda. Vi vet också att det var kaos i vården i norra Italien, alldeles i början av pandemin. Men då var det nytt förstås. 

• AndreaBD
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-11 12:11:00 följande:
    Du tror själv på skeva teorier...
    Nu är jag verkligen nyfiken! Vilken då??? 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?