Inlägg från: Anonym (q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (q)

Varför tar ni inte vaccinet?

Tobben skrev 2022-01-11 07:52:09 följande:
    Rekord i antal anmälda biverkningar på ett år.

Hur många doser alvedon har tagits i Sverige sista tio åren och hur många anmälningar om biverkningar är gjorda?
    Jodå.

Det är resultatet av den aggressiva propagandakampanj som antivaxxers bedriver med desinformation och lögner.

Men saken är den att det som rapporteras är verkan och inte biverkan. Men får ofta ett litet rött märke oavsett vad det är man sticker hål på kroppen med.  Det kliar ibland när immunförsvaret sätter igång oavsett om du är förkyld och immunsystemet är mest aktiv i halsen eller om du får vaccin. Det är mest såna rapporterade biverkningar. De mer allvarliga är ytterst fåtaliga, färre än de flesta vaccin. Sug på den du.

Antivaxxers försnillar våra skattepengar eftersom de ser till att myndigheterna blir överhopad av rent nonsens. De borde faktiskt bli åtalade för samhällsfarlig verksamhet och förskingring av skattemedel.
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 09:58:01 följande:
    Sjukvården har redan brakar ihop och der hände långt innan pandemin.
    Sitt inte och ljug.
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 10:09:59 följande:
    Det gör jag inte heller. Problemen inom vården var långt innan pandemin, det är inget som uppstod vid pandemin. Däremot har det förvärrats under pandemin och uppmärksammat. Men vi som jobbar inom vården har vetat om problemen länge.
    Jo det gör du. Sluta med det.
    Problem ja men det är ren lögn att vården kollapsade långt innan pandemin.
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 10:25:22 följande:
    Du, jag jobbar inom vården och har gjort det i åratal. Problemen uppstod inte med pandemin utan fanns där innan. Vården har vart kollapsade flera gånger före pandemin.
    Japp. det är många som jobbar där, inte bara du. Du verkar ha glömt bort det.

En lögn blir inte sann bara för att du skriver det på ett forum.

Sluta ljug i framtiden.
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 10:25:22 följande:
    Du, jag jobbar inom vården och har gjort det i åratal. Problemen uppstod inte med pandemin utan fanns där innan. Vården har vart kollapsade flera gånger före pandemin.
    Nej. Den har problem och har haft det långt innan pandemin men den har inte kollapsat.

Sluta ljug.
  • Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:
    Att det har varit personalproblem inom regioner (landsting) och kommuner som hemtjänst, äldreboende etc har är välkänt och det beror mer på att yrken inom vård och omsorg inte har varit så attraktiva, nu med pandemin ser man hur stor bristen är samt alla pensionsavgångar.

Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad
    Absolut är det problem, jag skriver ju det hela tiden.
    Men det är en ren lögn "att vården brakat ihop långt innan pandemin".
    EpicF skrev 2022-01-11 09:58:01 följande:
    Sjukvården har redan brakar ihop och der hände långt innan pandemin.

• Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:
    Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad
    Problemet som jag ser det är inte titeln utan att kommuner och regioner medvetet anställer timanställda för att det är billigare men osäkrare ur många aspekter, bland annat smittspridning.
    Idag uppger 30% av all personal som jobbar som usk/biträden att de är timanställda eller endast får jobba deltid.

Skyddad titel är ett steg i rätt riktning men man silar mygg och sväljer kameler.
    Men det här handlar om att det är för dyrt för skattebetalarna att anställa tillräckligt mycket personal med tillsvidareanställningar. Vi, som skattebetalare prioriterar sänkta skatter istället för patientsäker vård och omsorg.
    Undersköterska är Sveriges vanligaste yrke. Det är därför man väljer att skydda yrkestiteln istället för att göra något åt själva grundproblemet.
  • Anonym (q)
    molly50 skrev 2022-01-11 15:45:40 följande:
    Kollapsade är kanske fel ordval.
    Men det har varit problem pga nedskärningar och personalbrist väldigt länge.
    Ja det är fel ordval eftersom det är helt fel. Däremot har de haft problem i flera decennier vilket är en helt annan sak. Pandemin har gjort det mer synligt för den breda allmänheten. Innan har man som patient eller anhörig svurit över bristerna men nu är det så mycket mer omfattande och synliga så media skriver om det.
    Jag hoppas att medvetenheten varar fram till valet.

Några år hoppade jag in som volontär vid valen, jag hjälpte människor att rösta. Det område jag fick tilldelat mig var ett område som ligger i inkomsttoppen i Sverige. Generellt röstade de på Moderaterna till riksdagen och Vänsterpartiet i landstinget (som det hette då). Så långt sträckte sig den solidariteten.

Vad jag menar är att vi måste återintroducera begreppet solidaritet. 20% i Sverige tror att pandemin handlar om deras personliga frihet som blir till en mänsklig rättighet i deras huvuden. Rättighet att ha vissa jobb, rättighet att alltid göra det man vill osv samtidigt som andra ska betala för det. (Majoriteten ska isolera sig och skydda sig för de har rättigheter men aldrig skyldigheter)
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-13 14:02:10 följande:
    Personligen hade jag sagt att jag ännu inte tagit vaccinet, pga personliga åsikter. Men det som tillhör mitt privatliv är faktiskt inget jag behöver delen med patienter.

Även vi vårdpersonal har rätt att inte vilja ta vaccinet. Det innebär dock inte att vi ska prata öppet om att man INTE ska ta vaccinet. Som vårdpersonal ska man gå på det läkaren har sagt till patienten, det är det patienten ska förhålla sig till. Har dem frågor om det så är det behandlande läkare de ska vända sig till.
    Du har rätt att ta eller inte ta vaccinet men ditt arbete är inte en rättighet. Patienter har däremot en rätt att vara skyddade mot uppenbara faror.

Det är uppenbart att patienter ska fråga ALL vårdpersonal om vaccinationsstatus och om några vägrar svara så ska man betrakta dem som ovaccinerade och patientfarliga. Därmed har man rätt att byta personal eftersom vården annars brister i patientsäkerhet.

Du babblar otroligt mycket om dina rättigheter men absolut inget om andras rättigheter att skydda sig mot dig och andra antivaxxers.

• Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-13 12:51:38 följande:
    I sin yrkesroll så är man professionell och hänvisar till det läkaren har sagt. Dvs att patienten absolut ska lyssna på läkaren och vaccinera sig.

Om en patient frågar personal om denne är vaccinerad, så är detta inget personalen behöver svara på om denne inte vill då det är högst privat. Man talar helt enkelt om att det inget är något man vill berätta. Punkt.

Personligen hade jag svarar att jag är vaccinerad, vilket jag är.
    Du har fel. Igen. Som vanligt.

Som vårdpersonal är det inte en privat angelägenhet utan din vaccinationsstatus är i allra högsta grad en angelägenhet för alla patienter som drabbas av dig.

Om du inte begriper en sådan basal sak, att dina val påverkar patienter, så bör du inte ha jobb i vården.

Jag hoppas att du gått i pension och därför har tid att vara på familjeliv mest hela dagarna.
  • Anonym (q)
    klyban skrev 2022-01-13 16:52:42 följande:
    epic har många ggr berättar att patientsäkerhet är inget man behöver tänka på och genom ignorera den.

Som tur är har en massa omplaceringar av vaccinationsvägrare redan sket, många mer måste ske.
    Vi kan inte ha personal som inte ens tror på sitt eget arbete och förkastar sitt eget arbete.
    Vad är nästa steg,i den antivetenskapen och som är ett direkt hot mot patientsäkerheten.

Bra att det belyses, vikten av att fråga varje personal och anmäla varje personal till patientnämnden som inte är eller inte vill uppge vaccinationsstatus.

Vi kan inte ha personal som vägrar utföra sitt jobb korrekt utan de får arbeta med annat.
  • Anonym (q)
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:
    Vad svarar en skoterska/BM på frågan "har du gjort abort?" när kvinnan som velar mellan abort och behålla frågar? Ska hon vara ärlig och svara "ja och det var det värsta beslutet i mitt liv" om hon gjort det?

Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  
    Det finns ingen korrelation mellan abort och covid.
    Herregud...
  • Anonym (q)
    Tow2Mater skrev 2022-01-13 16:55:29 följande:
    Den här häxjakten och hatet som pågår mot ovaccienade är mycket skrämmande.  
    Det är väl klart att antivaxxers upplever det som skrämmande att deras val ifrågasätts och egoismen genomskådas. Men att de upplever en sak betyder inte att det är det. Det här, att skilja på känsla och fakta är inte den gren antivaxxers vinner guldmedalj i.
  • Anonym (q)
    klyban skrev 2022-01-13 17:06:12 följande:

Jag vill inte komma till en vårdinrättning och få vård, för vad nu det må vara för annat än COVID-19.
    Och ha en personal som ger mig en ökad risk att träffa på en smittad personal.
    Detta med patientsäkerhet, det verkar som en del anser det är inget man behöver bry sig om.
    Och då är frågan varför håller vi ens på med patientsäkerhet från börja då, och om den är så ointressant och på  nått så enkelt som att ta en vaccination.
    Jag får känslan av att denna personal inte förstår sin utbildning, och man bör ifrågasätta deras kompetens och skicka tillbaka dom till skolan tills de lärt sig.

Nej, såklart men risken finns alltid att man eller någon närstående måste söka vård för något som inte har med covid att göra.

Det är så huvudstupa dumt alltihopa att tro att vårdpersonal ska få ha vilka friheter som helst. Det är en otroligt skrämmande utveckling att solidaritet och ansvar är totalt borta ur medvetandet hos ca 20% av befolkningen.
  • Anonym (q)
    klyban skrev 2022-01-19 11:45:43 följande:
    Vad ska din desinformation berätta för oss, säkerhetspolisen har precis varnat för detta idag.

www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2022-01-19-desinformation-och-propaganda-i-pandemins-spar.html
    Det diskuteras på allvar att kriminalisera samhällsfarlig desinformation och inte bara i Sverige. Det är på gott och ont att yttrandefriheten riskerar att inskränkas men jag anser att ingen har rätt att sprida sådan information som sammantaget utgör en allvarlig risk mot samhället.

Tack för det alla antivaxers.
  • Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-19 13:49:26 följande:

Jag rekommenderar varmt Dokument inifrån: Vaccinkrigarna på SVT play som är i 3 delar, gäller alla här inne,  kanske diskussionen om vaccinet kan bli mer nyanserad eller inte 
    Den tar upp betydelsen utav vaccinet  -  samt belyser Antivaxxrörelsen

Mycket informativ och inte en så massa S'*****t propaganda som Antikvaxerna sprider och tillåts att sprida här på forumet, i form text och Youtube klipp.

Nu finns inga länkar med endast upplysning till de som har intresse ämnet varför ni inte vaccinerar er ?, Antivaxxare och de som vaccinerar sig

Väl mött
    broderbob

www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

Ja den är riktigt bra och som faktiskt försöker se bortanför alla argument oavsett vart man står i vaccinfrågan.
  • Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-19 15:05:33 följande:
    Jag tror att det är många som inte kommer att tycka om den, själv tycker jag att det är en bra upplysningsfilm som sätter fingret på en hel del
    Framförallt inte slutet på den.  Flört
  • Anonym (q)
    Tow2Mater skrev 2022-01-19 19:21:48 följande:
    Finns ingen anledning jag skulle slösa tid på att se det.

Varför skriar du? Brukar du göra det?
    Självklart vill du inte det eftersom det ger dig svart på vitt vad antivaxxers dolda agenda är. :)
    Det är ju få av er som vågar stå för sina åsikter om man säger så.
  • Anonym (q)
    AndreaBD skrev 2022-01-20 09:26:44 följande:
    Hälften av dina "riskpatienter" verkar bara ha högt blodtryck. Och det är något som de flesta människor över 50 eller över 60 har. Jag med. Om man medicinerar för det så har man ingen ökat risk. Det här är alltså ganska missvisande. Även diabetes.... jag menar, om det är medicinerat, under kontroll, så bör det inte vara någon större risk - skulle jag tro.
    Du tror fel om diabetesen.

Diabetes är inte en enkel sjukdom som högt blodtryck. Det påverkar bla kapillärerna och ökar inflammationerna i kärlväggarna.
    Det finns tydligt definierat när diabetes anses vara "under kontroll" men de värdera skiljer sig ändå åt jämfört med en icke-diabetiker. Även dessa små skillnader ger förändringar i kärl och vävnader.

Ergo: att något är medicinerat och "under kontroll" är inte ekvivalent med att man är frisk och inte i riskgrupp. Det säger egentligen sig själv.

Blodtrycket kan jag ingenting om och där har du kanske rätt.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?