Inlägg från: Anonym (Covidvaccin, nej tack) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)

Varför tar ni inte vaccinet?

klyban skrev 2022-01-04 19:45:16 följande:

Din förklaring är irrelevant nu, det är som det är och det är bara acceptera verkligheten.

Inget svar nu heller ser vi, varför citera inlägg och inte svara och med så mycket information också.Ni antivaccers har det jobbigt ser jag.

Det finns ingen som helst tvekan om att vaccinen upp tills omikron har varit mycket effektiva att rädda liv.

Som även rapporteras in ifrån massor av ställen i världen, men du vet bättre utan påvisa annat, bekvämt.

Se Israel tex eller andra med högre vaccinteckningsgrad än Sverige, de har det jobbigare med covid än vi här i Sverige. Varför då om nu vaccinet är så bra?
    klyban skrev 2022-01-04 20:37:37 följande:

Det inlägget du sade det inte var någon idé att svara..., tryck visa endast.Ja, och sen det lilla abret att påståendet var inkorrekt.

www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html

Israel har en fullvaccinations grad på 66%, en dos 73% och påfyllnaden är lite högre då de var först ut och är på 47%.

Sverige har 72% full, 75% en dos, och 24% påfyllnad.

Sen har vi pratat om att vi måste hjälpa de trötta sjukvårdspersonalen, men då har man aggressivt sagt de har inte nått mer och göra det minsta.

Det är svårt att fixa sånt här snabbt pga utbildningstider, det är tyvärr nått man får fortsätta arbeta med senare och efter.

Håller med att Israel var ett dåligt exempel, men frågan kvarstår, förklara gärna för mig varför flera länder med hög vaccintäckningsgrad har mer smitta än oss i Sverige? För att det ska bli korrekt denna gången kan vi ta tex Portugal som ligger runt 90% i täckningsgrad.
    klyban skrev 2022-01-04 22:59:26 följande:

Vaccinen fungerar mycket väl, och redan har räddat massvis med liv.

Detta är återrapporter världen över i multipla länder.

Ett tag så dog ~99% ovaccinerade och ~1% vaccinerade, och sen började de nya gamlingarna som inte kan bilda antikroppar och ändrar förhållandet.

Sen följde väldigt många månader där den ovaccinerade belastade sjukvården svårt, fast det var i en extrem minoritet.

Och idag står den ovaccinerade för 57% av IVA-vården, och en dosvaccinerade står för 6,7%, fullvaccinerade och 30% vägrar svara.

Allt detta berättar klart och tydligt att vaccin är effektiva, men bara för de inte är 100%, så tror en del att det går påstå att det är noll, men då har man avslutat en saklig diskussion om man går påstår den.

Även så verkar du glömma av att bara Indien pratar man om en nolla bakom de officiella siffrorna.

I Ryssland "glömde" putin av flera hundra tusen döda, och det berättade sen statistikbyrån om överdödlighet och den faktan de hade samlat in, putin sparkade denna person direkt, då det blev uppenbart för alla att Ryssland har mycket mer döda än vad de påstår.

Saken är att vi kan fortsätta med fakta länge, och den faktan berättar en helt annan bild än vad den du vill ge här.

Så varför missar du dessa fakta?

Jag tycker helt enkelt det är orimligt att unga friska människor och barn ska vaccinera sig, när dödsrisken är i princip obefintlig och långtidsbiverkningar av vaccinet är oklara. Bäst skydd får man av genomgången infektion. Såklart att vaccinet har haft en viss effekt på de äldre/riskgrupper för det är främst de som blir allvarligt sjuka och ligger på IVA. Och jag vet att det finns undantag, det finns det med allt. Det är som sagt äldre multisjuka eller riskgrupper som främst dött enl statistik. Tycker att vaccinen bör riktas mot de som behöver det, alltså äldre och riskgrupper, som med influensavaccin. Att vaccinera tex 12-åringar tex är i mina ögon galet!
    klyban skrev 2022-01-04 23:28:14 följande:

Man kan ta en diskussion om de yngre åldrarna, för det är svårare att med enkelhet påvisa effektiviteten som på de upp i åldern.

Vi har ~9,2 MILJARDER doser givna, skador som inte är upptäckta redan, uppstår inte magiskt efter år.

Utan om de blir av, så syns de redan nu i nån form, och ser vi inget, så är det klart orimligt det sker.

Men sure, det kan komma en batch som är dålig, det har vi sett förr, men då är det inte vaccinets fel, utan

tillverkarens produktion som gått snett.

Olyckligt givetvis, men man msåte särskilja dåliga batcher, och för mig vi hörde om nån tidigt i vaccinationen, senare tid har jag inte hört om de missat någon.

I en pandemi väntar man inte på folk dör och om man kan göra nått åt det, för vaccinen utan tvekan är mycket effektiva på området att rädda liv.

Och sen har vi då de gamla som inte längre kan bilda antikroppar, de kan man inte göra nått åt längre tyvärr, och detta är en kunskap vi haft sen influensavaccin startade, och att del klarar inte av att producera det som krävs.

Men ingången sjukdom, det vet vi ju alla att det är effektivare än en vaccination.(Sure kanske finns nått undantag, men ädnrar nog inte mycket.

Dock har vi valt att inte stå och rulla tummarna och gräva gravar.

När vaccinen tog effekt och när vaccinen ko, så var det praktiskt taget bara ovaccinerade som dog.

Det berättar en hel del.

Fakta berättar många positiva saker med vaccineringen, strunta i dom, så  blir diskussionen konstigt, då vi inte pratar om vad som har faktiskt skett och sker.

Vad är det du motsätter dig, det är fakta att det är 80 plussare och riskgrupper som främst dör. Man måste väl rikta skyddet dit det behövs? Varför ge sig på och experimentera med tolvåringar och unga människor. Det motiverar inte att de som har typ obefintlig risk att dö i covid ska vaccinera sig tycker jag. Jag har redan tex haft covid och tillhör ingen riskgrupp, ser ingen anledning till att vaccinera mig. Sen alla rapporter med mensrubbningar 5000 i landet än så länge, har även en vän som tillhör den statistiken och mensen är fortsatt oregelbunden över ett halvår efter vaccineringen. Hon vill ha barn, hur lätt blir det nu.. Tur att det är frivilligt med vaccinet än så länge.
    EpicF skrev 2022-01-04 23:43:01 följande:

Vaccinet gör inte att man blir immun. Många vaccinerade blir asymptomatiskta, dvs får inga symtom och vet inte att de har fått Covid-19, därför blir smittspridningen högre.

Dvs man smittar mycket trots vaccin, vilken funktion fyller då vaccinpassen? Och tillhör du då ingen riskgrupp tycker jag man inte har någon anledning att vaccinera sig. Och får man inte den asymtomatiska sortens covid, får man kanske symtom som ovaccinerad och kan stanna hemma utan att smitta vidare till andra.
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:18:57 följande:

Nej, man smittar inte mycket med vaccin, man smittar mindre.

Jo man smittar mycket med vaccin, se länder som tex Portugal med 90% vaccintäckningsgrad och har massiva problem med smittspridningen och belastad vård. Neka inte fakta.
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:22:29 följande:

Desinformation igen. Det går inte att skydda dem gamla och riskgrupperna tillräckligt genom att bara vaccinera dem. För dålig immunrespons. Och det du antyder om påstådda mensrubbningar är inte korrekt heller. Man är ju inte steril för att man har mensrubbningar. Och hur många kvinnor har egentligen jätte-regelbunden mens? Nä, det är trams. 

Det är trams att 5000 kvinnor i landet får mensrubbningar? Det är vad som inkommit än så länge till läkemedelsverket, där är tyvärr många fler på hög till som inte blivit genomgångna än... Mensrubbningar påverkar även ägglossningen och att den kan utebli, bland annat. För den som vill ha barn är inte detta jättekul. Och vad påverkas mer på sikt, det vet ingen. Vi lär oss löpande vad som både händer med vaccinerade och hur det funkar. Lämpligt att ge vaccinet till friska tonårsflickor också som knappast har någon risk att dö i covid? Speciellt då vaccintillverkarna friskrivit sig allt medicinskt ansvar.

Får "handsmaidstale vibbar" , speciellt även med vaccinpass och annan idioti.

Håll avstånd, det är det enda som hjälper och det är särskilt viktigt vid riskgrupper. Inte att 2000 vaccinerade går på konsert med pass och tror dom är "safe". Omikron kommer smitta i princip alla, vaccinerade som ovaccinerade.
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-12 11:40:11 följande:

Ok du tycker det är ok att personal inom vården går emot rekommendationer och ignorerar klart uttalade önskemål från arbetsgivare, folkhälsomyndighet och regering. 

I min värld rimmar det väldigt illa att personal inom vården väljer bort vaccin pga rädsla, protest, nonchalans eller lathet.

Du låter som den sorten som tror att sköterskor fortfarande arbetar på kallet. Det Beklagligt. Så länge sköterskan ger råd och rekommendationer utifrån sitt yrkes riktlinjer, så har privata ställningstagande till vaccin inget med saken att göra. Du vet väl dessutom att vaccinet som det ser ut nu skyddar den enskilde individen främst mot allvarlig sjukdom och påverkar inte smittorisken. Arbetar sköterskan när hon är symtomfri, sköter sin handhygien och använder adekvat skyddsutrustning är patienten säker. Ditt synsätt kring sköterskor är unket.
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 13:55:31 följande:

Och om du inte varit vaccinerad hade du sagt "det är min privatsak, det vill jag inte prata om"?

Det hade säkert lugnat den rädda patienten som nog fattar att det svaret betyder inte vaccinerad och därmed blivit ännu mer rädd och skeptisk mot vaccinet när t o m vårdpersonal inte vaccinerar sig.

Förstår du mitt resonemang att det blir konstigt att vårdpersonal som rekommenderar vaccinet själva avvaktar? Man går emot sina egna rekommendationer.

Har du helt missat att sjuksköterskor är som du och jag helt vanliga människor som vem som helst, som kan ha egna privata uppfattningar/tankar/ val. Sjuksköterskans privata ställningstagande kring tex covidvaccin är inget du eller någon patient behöver eller bör lägga sig i. Känns som orimliga förväntningar att bara för man är sjuksköterska måste man leva upp till alla vårdens rekommendationer, för att vara värdig som sjuksköterska i dina ögon? Så länge sjuksköterskan sköter sitt arbete utifrån vårdens riktlinjer, bör du inte gräva i deras privata. Tror inte heller det finns läkare som 100% står bakom alla riktlinjer/behandlingar osv eller lever som de lär. Vad är det för omänskliga krav du har? Tror nog egentligen att många sjuksköterskor redan är vaccinerade, så förstår inte riktigt ditt problem här egentligen.

Är det en person i riskgrupp tex 65+, hjärt och kärlsjukdomar, högt blodtryck, fetma osv, finns det gott om rimlig info om varför de bör vaccinera sig som sjuksköterskan kan ta upp.

Det som kan vara svårt som sjuksköterska är att tex motivera en fullt frisk 25 åring som inte tillhör riskgrupp att vaccinera sig om den vill gå in i en diskussion och väga för och nackdelar.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?