Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 13:55:31 följande:
Och om du inte varit vaccinerad hade du sagt "det är min privatsak, det vill jag inte prata om"?
Det hade säkert lugnat den rädda patienten som nog fattar att det svaret betyder inte vaccinerad och därmed blivit ännu mer rädd och skeptisk mot vaccinet när t o m vårdpersonal inte vaccinerar sig.
Förstår du mitt resonemang att det blir konstigt att vårdpersonal som rekommenderar vaccinet själva avvaktar? Man går emot sina egna rekommendationer.
Har du helt missat att sjuksköterskor är som du och jag helt vanliga människor som vem som helst, som kan ha egna privata uppfattningar/tankar/ val. Sjuksköterskans privata ställningstagande kring tex covidvaccin är inget du eller någon patient behöver eller bör lägga sig i. Känns som orimliga förväntningar att bara för man är sjuksköterska måste man leva upp till alla vårdens rekommendationer, för att vara värdig som sjuksköterska i dina ögon? Så länge sjuksköterskan sköter sitt arbete utifrån vårdens riktlinjer, bör du inte gräva i deras privata. Tror inte heller det finns läkare som 100% står bakom alla riktlinjer/behandlingar osv eller lever som de lär. Vad är det för omänskliga krav du har? Tror nog egentligen att många sjuksköterskor redan är vaccinerade, så förstår inte riktigt ditt problem här egentligen.
Är det en person i riskgrupp tex 65+, hjärt och kärlsjukdomar, högt blodtryck, fetma osv, finns det gott om rimlig info om varför de bör vaccinera sig som sjuksköterskan kan ta upp.
Det som kan vara svårt som sjuksköterska är att tex motivera en fullt frisk 25 åring som inte tillhör riskgrupp att vaccinera sig om den vill gå in i en diskussion och väga för och nackdelar.