• Anonym (F)

Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?

Helt rätt. Man avskedar inte människor för att de är ovaccinerade utan för att de inte kan omplaceras till passande arbetsuppgifter och då blir det arbetsbrist och de sägs upp. Inget märkligt med det utan händer dagligen inom alla slags yrken redan. Grunden att omplacera de anställda i första början är för att man måste kunna garantera vårdtagares säkerhet, och det är hög tid att man sätter en tydlig gräns för det. Om jag vore äldre i behov av t ex hemtjänst skulle jag vägra släppa in en ovaccinerad, men många har idag inte möjligheten att säga nej till vård från en person man upplever utsätter en för risker, och det är så klart en stressfaktor, förutom den faktiska högre risken att smittas av en ovaccinerad. Det är inte alltid man kan använda munskydd, visir och handskar.

• Anonym (F)
    Anonym (Vårdjobbare) skrev 2021-12-31 08:52:22 följande:
    Precis som så tänker jag också. Är själv inom vården och mina tankar far lite hit och dit gällande detta. Största orsaken till det är ju att vaccinet inte skyddar 100 i vilket fall, så bubblan som skapas finns ej.
    Då borde du väl också veta varför man ska vaccinera sig? Vaccinet har ett väldigt högt skydd mot smitta öht, men den största verkan är att även om man råkar bli sjuk så får man generellt ett lindrigare sjukdomsförlopp. Det förvånar mig att sjuk/vårdpersonal fortfarande inte har de här kunskaperna med sig.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vårdjobbare) skrev 2021-12-31 09:23:10 följande:
    Vilket drygt och dumt svar av dig. Självklart vet jag allt detta. 100% trygghet finns ej trots vaccin, det vet även du. Att jag är lindrigare sjuk höjer ej tryggheten. För att inte nämna symptomfri men smittad och går till arbete...
    Inte ett dugg, på ditt förra inlägg lät du verkligen inte insatt utifrån ditt resonemang och ärligt talat verkar du fortfarande inte förstå hur det där fungerar. Men du är inte ensam, tyvärr. Det är skrämmande många som arbetar med vård och omsorg som går omkring med en massa konstiga tankar.
Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?