Inlägg från: Anonym (Vårdjobbare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vårdjobbare)

Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?

Anonym (Ocen) skrev 2021-12-31 08:34:23 följande:

Röstade annat. Man ska ha rätten att bestämma över sin kropp men samtidigt får man vara beredd på att ta konsekvenserna. Funkar det inte med ovaccinerade på de specifika arbetsuppgifterna så är omplacering om möjligt ok enligt mig. Ungefär som med barnmorskor som vägrar utföra aborter.

Precis som så tänker jag också. Är själv inom vården och mina tankar far lite hit och dit gällande detta. Största orsaken till det är ju att vaccinet inte skyddar 100 i vilket fall, så bubblan som skapas finns ej.
  • Anonym (Vårdjobbare)
    Anonym (F) skrev 2021-12-31 09:07:06 följande:

Då borde du väl också veta varför man ska vaccinera sig? Vaccinet har ett väldigt högt skydd mot smitta öht, men den största verkan är att även om man råkar bli sjuk så får man generellt ett lindrigare sjukdomsförlopp. Det förvånar mig att sjuk/vårdpersonal fortfarande inte har de här kunskaperna med sig.

Vilket drygt och dumt svar av dig. Självklart vet jag allt detta. 100% trygghet finns ej trots vaccin, det vet även du. Att jag är lindrigare sjuk höjer ej tryggheten. För att inte nämna symptomfri men smittad och går till arbete...
Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?