• Anonym (W)

Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Anonym (irriterad) skrev 2021-12-30 22:01:10 följande:
    Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det är ju ändå skattepengar som går till att finansiera en sån utbildning.

De kan inte tvinga dig. Men då får du vara beredd på att du inte får a-kassa. 
  • Anonym (W)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 14:13:32 följande:
    Jag sitter inte och pillar mig i naveln. Jag har haft flera säsongsjobb under den här tiden, jag har pluggat på komvux i flera omgångar enbart för att kunna söka just de utbildningar jag ska söka, och jag söker jobb i hela landet. Det är inte bara en utbildning jag ska söka på högskolan, men det är en av dem jag är mest intresserad av. Jag kommer göra högskoleprovet nu i vår också för att öka mina chanser att komma in ytterligare.

Men en industri-, bygg- eller el utbildning passar inte alla och det var det enda som fanns att välja på av yrkesutbildningarna hon ville att jag skulle gå. Jag har tummen mitt i handen när det gäller såna yrken och skulle säkert råka såga av mig ett finger eller nåt om jag jobbade med sånt. Dessutom ligger yrkesutbildningen på annan ort och jag skulle behöva betala busskortet själv, och det är inte billigt häromkring.

Hade jag kunnat få gå ut på praktik istället hade jag fått arbetslivserfarenhet och det måste väl väga tyngre för en eventuell arbetsgivare än en utbildning man inte är ett dugg intresserad av.

Det tar ca 1½ år att bli klar med en yrkesutbildning så jag skulle inte vara klar med den i höst om jag skulle komma in på högskolan, därför skulle jag behöva hoppa av yrkesutbildningen då.

Utbildningen jag vill gå på högskolan ger jobb efteråt, det råder brist inom det yrket. Jag fattar att hon har krav på sig från högre håll, men alla passar inte att jobba med sånt som hon vill att jag ska utbilda mig till. Och när man försöker ge egna förslag på åtgärder men bara får kalla handen så känns det lite hopplöst.
    Du behöver inte ha med dom att göra. Det är inget tvång, du kan sköta din försörjning själv. Vad händer om du inte kommer in på din tänkta utbildning? 
  • Anonym (W)
    LadyJane skrev 2022-01-02 21:02:36 följande:
    Du kan uppenbarligen mycket lite om svensk skattepolitik. Föreslår att du läser på lite om det och bidragssystemet innan du kommer med åsikter baserat på felaktiga uppfattningar.

A-kassa räknas som bidrag och det räknas som att man inte är ekonomiskt självständig. Så länge som du tar emot bidrag så finns det krav på motprestation. (oavsett bidrag). För till syvende och sist baseras bidrag på skattemedel.
    Det räcker med att du tänker efter en enda sekund. Du betalar en dryg hundralapp i månaden till A-kasseförsäkringen. Du betalar alltså en mycket liten andel av det du får ut i A-kassa. Även du borde inse att det betyder att du lever på andras pengar? Det är andras A-kasseavgifter OCH skatter som betalar detta bidrag.

Jag har en hel massa åsikter om systemet idag ,med sysselsättningsåtgärder men det hör faktiskt inte till trådens ämne och det är definitivt inte rätt ställe att ifrågasätta det. Det finns ett regelverk alla arbetslösa ska följa, även TS. Det är inte märkligare än så.
    Man betalar sin a-kasseavgift, men man betalar även skatt varje månad man arbetar. Så att man betalar en hundralapp stämmer inte. Du säger ju emot dig själv sedan direkt i nästa mening. Då heter det att andra betalar både a-kasseavgift och skatt. Men du vill ha det till att den som får a-kassa bara betalat in sin avgift. 
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?