LadyJane skrev 2022-01-07 00:43:45 följande:
Nu skrev jag utifrån ett sammanhang som du helt missade. Pröva att läsa och förstå det jag skriver.
Alltså ta inte bara fasta på de två orden "A-kassa" respektive "socialbidrag".
Sammanhanget var olika åtgärder, säger det dig någonting?
Va? Du skrev att de med socialbidrag varit arbetslösa mycket längre än de med A-kassa. Men det stämmer ju bara om de FÖRST har haft A-kassa, och efter mycket lång tid blivit utförsäkrade. Kan du inte bara erkänna, att du glömde de grupper som inte har någon A-kassa från början? Och då är hänvisade till soc från första månaden.
Jag har varit där, när jag råkade ut för just det andra scenariot i mitt exempel - att mannen plötsligt vill skiljas, och man har varit hemmamamma och har ingen A-kassa att falla tillbaka på. Det tråkiga är, att så fort folk hör att man har socialbidrag (eller försörjningsstöd som det heter numera), så är det som ett rött skynke för många. Folk tror att man knarkar, har suttit på Hinsan, har ett par omhändertagna barn placerade någonstans, kompletterar socialbidraget med svartjobb - kanske som hora - och äger ett par inavlade kamphundar som man har dresserat att anfalla kvarterets barn... (Ja, nästan i alla fall. :) )
Just för att slippa sådana fördomar, är det mycket bättre om vi lägger ner alla SGI-baserade bidrag (
) helt, och ger alla som inte arbetar oavsett orsak, ett bidrag som är lika stort och heter samma för alla. De som vill ha mer, kan teckna privata inkomstförsäkringar och sjukförsäkringar. Som fungerar som riktiga försäkringar, d.v.s. inga skattemedel går dit, utan medlemmarnas premier täcker alla utbetalningar från försäkringen, samt försäkringsbolagets omkostnader. Vi skulle dessutom spara massar av pengar till statskassan på det sättet!