Ångrar abort:((
Ja, jag inser ju att jag inte har hela livet framför mig eller tiden på min sida. Och det viktigaste är att jag fixar allt runt omkring mig som behöver vara fixat (vad gäller jobb och så) först, om man nu vill ha till ett barn till världen, eller vad man ska säga eller innan man går vidare med något.
Har även pratat om det här med den som jag blev gravid med, och nämnt min längtan (vi har inget fast förhållande), och trots hans ålder (han har heller inga barn sedan förut), så vill han vänta i ett år iallafall eller att man ska varit tillsammans eller bott ihop ett år. Jag håller med om att det är en bra utgångspunkt om man haft tiden på sin sida och varit ung. Men jag tror inte jag kan vänta ett år. Men ja, det kanske kan vara värt att sätta igång och kolla upp hur processen kring att skaffa barn ensam ser ut och om det är långa väntetider osv. Om man ändå ska stå i kö i ett år kan man lika gärna börja förbereda sig redan nu. Samtidigt vet jag inte hur relationen kommer utvecklas med den här killen. Men det ena borde ju inte utesluta det andra. Står man där ensam om ett år eller om relationen inte gått framåt under kommande halvåret (eller efter nån månad borde man ju veta var man står, kan man ju tycka?), så har man ju kanske ett alternativ iallafall (om det inte händer något det kommande året).
Det är väl egentligen det enda positiva som den här erfarenheten fört med sig, att man är öppen för barn. Annars kanske man levt i blindo i hela sitt liv och ändå varit barnlös eller inte vågat beröra dom här frågorna innan det faktiskt var försent. :/ om man nu ska försöka tänka positivt på nåt sätt.
Skaffa barn på egen hand via landstinget är sällan en snabb historia. Först kö till utredning. Sedan ska du bli godkänd också - blodprover ska tas, äggledarna ska spolas m.m. Du ska på psykologisk bedömning, där även din livssituation ska bedömas (hur du bor - villa? Lägenhet? Hyres-BR? Lön? Vilken typ av tjänst du har: vikariat, tillsvidare, timme? Starkt socialt nätverk?) m.m. Sedan kö för insemination/IVF. Jag skulle bli riktigt förvånad om det gick snabbare än ett år någonstans... Min vän påbörjade sin process när hon fyllde 30 i april för 3 år sedan. I maj 2021 föddes hennes dotter. Då gick det på första försöket när hon väl fick tiden.
Och det var ingen dans på rosor att vara gravid själv för henne. En annan hade ju hjälp från början tillslut, två personers inkomst till hushållet när jag var sjukskriven, alltid någon där som kunde massera eller åka till affären om man fick cravings, någon annan som kunde göra inköpen till bebisen när jag var dålig, min partner med mig på förlossningen... Och sedan efteråt. Huga! Att vara själv med en bebis kan nog vara rätt tungt, och det säger jag som fått hyfsat enkla bebisar. Sedan ledsamt att vara ensam om att uppleva alla framstegen ens barn gör. Även i ett starkt nätverk så finns det ingen annan som älskar barnet som dess föräldrar. Skaffar man barn själv blir man ju ensam med det där.
Vi började f.ö. försöka ett år efter vi flyttat ihop - och det var ungefär 6 månader efter vi börjat dejta. Kändes ganska rimligt att ge det 1 år, trots att tiden inte riktigt var med oss heller.