Inlägg från: Anonym (Verkligheten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Verkligheten)

Ångrar abort:((

Anonym (JK) skrev 2021-12-29 18:07:18 följande:

Ja, jag inser ju att jag inte har hela livet framför mig eller tiden på min sida. Och det viktigaste är att jag fixar allt runt omkring mig som behöver vara fixat (vad gäller jobb och så) först, om man nu vill ha till ett barn till världen, eller vad man ska säga eller innan man går vidare med något.

Har även pratat om det här med den som jag blev gravid med, och nämnt min längtan (vi har inget fast förhållande), och trots hans ålder (han har heller inga barn sedan förut), så vill han vänta i ett år iallafall eller att man ska varit tillsammans eller bott ihop ett år. Jag håller med om att det är en bra utgångspunkt om man haft tiden på sin sida och varit ung. Men jag tror inte jag kan vänta ett år. Men ja, det kanske kan vara värt att sätta igång och kolla upp hur processen kring att skaffa barn ensam ser ut och om det är långa väntetider osv. Om man ändå ska stå i kö i ett år kan man lika gärna börja förbereda sig redan nu. Samtidigt vet jag inte hur relationen kommer utvecklas med den här killen. Men det ena borde ju inte utesluta det andra. Står man där ensam om ett år eller om relationen inte gått framåt under kommande halvåret (eller efter nån månad borde man ju veta var man står, kan man ju tycka?), så har man ju kanske ett alternativ iallafall (om det inte händer något det kommande året).

Det är väl egentligen det enda positiva som den här erfarenheten fört med sig, att man är öppen för barn. Annars kanske man levt i blindo i hela sitt liv och ändå varit barnlös eller inte vågat beröra dom här frågorna innan det faktiskt var försent. :/ om man nu ska försöka tänka positivt på nåt sätt.

Full förståelse för att han vill vänta ett år, håller med om att det är en bra idé. Gissningsvis hinner inte din fertilitet förändras desto mer på ett år, och nu vet du ju också att du KAN bli gravid.

Skaffa barn på egen hand via landstinget är sällan en snabb historia. Först kö till utredning. Sedan ska du bli godkänd också - blodprover ska tas, äggledarna ska spolas m.m. Du ska på psykologisk bedömning, där även din livssituation ska bedömas (hur du bor - villa? Lägenhet? Hyres-BR? Lön? Vilken typ av tjänst du har: vikariat, tillsvidare, timme? Starkt socialt nätverk?) m.m. Sedan kö för insemination/IVF. Jag skulle bli riktigt förvånad om det gick snabbare än ett år någonstans... Min vän påbörjade sin process när hon fyllde 30 i april för 3 år sedan. I maj 2021 föddes hennes dotter. Då gick det på första försöket när hon väl fick tiden.

Och det var ingen dans på rosor att vara gravid själv för henne. En annan hade ju hjälp från början tillslut, två personers inkomst till hushållet när jag var sjukskriven, alltid någon där som kunde massera eller åka till affären om man fick cravings, någon annan som kunde göra inköpen till bebisen när jag var dålig, min partner med mig på förlossningen... Och sedan efteråt. Huga! Att vara själv med en bebis kan nog vara rätt tungt, och det säger jag som fått hyfsat enkla bebisar. Sedan ledsamt att vara ensam om att uppleva alla framstegen ens barn gör. Även i ett starkt nätverk så finns det ingen annan som älskar barnet som dess föräldrar. Skaffar man barn själv blir man ju ensam med det där.

Vi började f.ö. försöka ett år efter vi flyttat ihop - och det var ungefär 6 månader efter vi börjat dejta. Kändes ganska rimligt att ge det 1 år, trots att tiden inte riktigt var med oss heller.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (JK) skrev 2021-12-30 20:52:20 följande:

Men känner återigen sån ångest. Har ont i magen och inte får man nån hjälp av vården i det här landet heller. Vill ha tillbaks barnet och önskar bara att jag kunde spola tillbaks tiden, och få det ogjort :(. vet inte hur jag kunde fatta ett sånt korkat beslut:(((. hur jag kunde vara så enkelspårig och inte överväga alla alternativen:((.

Det går absolut att få hjälp i form av en samtalskontakt via vården - men tyvärr går det ju inte att få aborten ogjord alldeles oavsett...

Full förståelse för hur du känner och hur du mår.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (JK) skrev 2022-01-04 13:24:12 följande:

Ja, det är väl klart att dom inte ska styra åt något håll. Fast samtidigt kan jag tycka att om dom märker att man är i "upplösningstillstånd", att dom vet om att man inte pratat eller berättat det för någon, och då kanske inte heller processat "plusset" eller beskedet att man är gravid ens, att det smartaste hade varit att kanske vänta med att ta ett beslut innan man t.ex. pratat med kurator. Vet att man inte kan skylla på någon men känner mig ändå pressad i situationen jag var i (pga. utomstående faktorer). Sen sa även gyn. som jag träffade att "hon fick barn/blev förälder när hon var 37år och att det inte är omöjligt". Nej, men bara för att det funkade för henne så betyder det ju inte att det kommer gå för alla andra. Sen vet man ju inte hur länge hon försökte eller att hon kanske inte försökt innan etc. Så det där att hålla sina åsikter för sig själv, eller trycka åt något håll, nej, då borde hon kanske inte sagt så heller. Men som sagt, vet att man inte kan lägga skulden på någon. Men önskar bara man hade fått mer stöd i situationen, om inte annat så av vården iaf. Hur vet man ens vem man ska kontakta i en sån situation? Hade man kontaktat typ BVC istället för abortmottagningen så hade man nog fått ett helt annat bemötande. :/ och är man helt själv i att få ett sånt besked. Vem ska man ens kontakta liksom?? Man är ju helt utelämnad till sig själv om man inte har någon i sin närhet. Men vet ju som sagt att jag inte kan skylla på någon annan :(. Önskar bara att jag inte varit så rädd:/. 

Jag kan förstå ditt resonemang lite. Önskar du att du hade blivit erbjuden kuratorkontakt innan beslutet (eller blev du kanske erbjuden det som det var?) och tror du då att det hade fått en annan utgång? Barnmorskor ska ju inte trycka personen åt något håll, och dessa personer är ju heller inte psykologer och kan ju missa att någon kanske fattar ett galet beslut i panik. Det kan ju lika gärna vara så att barnmorskan uppfattar det du kallar som upplösningstillstånd att du ABSOLUT INTE INTE INTE VILL HA BARN OCH VILL VILL VILL GÖRA ABORT NUNUNU HELST IGÅR!!!!!!!!! Då blir det ju potentiellt ännu mer fel att försöka pusha dig i någon riktning. Så de ska helt enkelt förhålla sig tämligen neutrala, särskilt de som arbetar på abortmottagningar, men tycker såklart de ska ta upp kuratorkontakt med alla som kommer dit. Så får patienten välja det eller inte.

Så ska kuratorn också förhålla sig neutral, mest försöka hjälpa dig i din tankeprocess. Säger du exempelvis att du känner dig rädd att du kanske kommer ångra dig sedan, då kommer inte kuratorn nödvändigtvis säga att du borde strunta i aborten i så fall. Har hon uppfattat att du ändå lutar åt abort-hållet så kanske hon istället säger att ja, får du sådan ånger så får du försöka tänka dig tillbaka till hur du kände som gravid och att du fattade det beslutet du fattade och hade dina skäl till det. Alltså kuratorn skulle inte heller försöka stoppa dig eller (tvärtom) försöka pusha dig åt något håll direkt. Så det är inte säkert att det hade gjort att du fattade ett annat beslut.

Hade du ringt MVC däremot så hade du KANSKE haft en annan konversation. Dessa barnmorskor, i synnerhet de som jobbat på just MVC länge, är ju vana att hantera hormonella gravida som kanske har lite smått panik. DÄR kan jag tänka mig att du kanske hade fått lite "äh, det där löser sig"-vibbar OM barnmorskan uppfattat att du ändå verkade ha vissa tankar om att behålla barnet.

Jag råkade nämligen komma i kontakt med en MVC-barnmorska när jag blev oplanerat gravid med första. Var hos läkaren och trodde att jag hade en magsjuka som aldrig gav med sig. Då jag hade p-stav så trodde jag inte att det var en graviditet som låg bakom. Läkaren på vårdcentralen gjorde en massa olika tester, bland annat graviditetstest. När jag fick lite smått panik inne hos henne, så ringde hon en av barnmorskorna inne på MVC i grannbyggnaden. Den barnmorskan lugnade mig totalt med en massa "det löser sig"-grejer om mina farhågor, men sa samtidigt att abort givetvis var ett alternativ, men att hon ändå ville att jag skulle ha med mig att t.ex. en bebis inte måste ha en vagn för 15000, det går lika bra med en vagn köpt via facebook för några hundralappar, eller ingen vagn alls. Så jag inte fattade beslutet på grunder som är fullt möjliga att lösa, ungefär, om jag kände mig osäker.

DET bemötandet hade jag knappast fått om jag själv ringde till en abortmottagning inledningsvis.
Svar på tråden Ångrar abort:((