• Anonym (Slösa)

Förändra sitt beteende

Hej.
    Jag är en riktig slösa och önskar tips om hur man blir mer ekonomisk. 
    Har ni bra erfarenheter att dela med er av?
    Det känns som det går för mycket pengar på mat, nöjen, shopping mm. 
    Efter räkningarna är betalade gör jag av med ca 25 000kr per månad. 
    Vi har förvisso fyra tonårsbarn, men det känns som det borde finnas sätt att förändra betandet så inte lika mycket pengar går åt varje månad till onödiga saker. (Min man handlar ju oxå mat, så det är mer pengar än så som går åt varje månad totalt sett)

• Svar på tråden Förändra sitt beteende
  • Anonym (???)

Hur är det ens möjligt?! Jag får ut ca 7500:- i månaden och lyckas ändå spara. Jag köper allt som går på secondhand. Mat äter vi hemma. Köper ur svinnlådor. Nöjen har vi inga. Vårt nöje är där vi bor- på landet omgiven av djur och natur. 

Du får skriva upp vad pengarna går till. Vartenda korvöre. Och sen ser du var du kan dra ner. Man måste faktiskt inte göra av med alla pengar man får in varje månad. 

• Fjäril kär

Först av allt gör upp en budget/översikt över vart pengarna tar vägen. Det blir mer verkligt om ni har svart på vitt åt vilka håll pengarna försvinner och vilka summor det handlar om.

Skriv ner i ett block och summera alla bankkonton, inkomster, räkningar, kvitton, autogiron, swish etc.. Kort sagt. Skaffa en översikt över läget.

Gör sen en uträkning på hur ni vill att det egentligen ska se ut. Kanske mer pengar till sparande, mindre matkonto, strypa vissa räkningar , etc.

Sen är dags att jämföra båda dessa uträkningar och se hur mycket det skiljer. Då ser ni rätt fort rent konkret vilka pengar ni har att röra er med och då vet ni också vad ni behöver justera och förändra.

Att bara börja handla mindre och skriva inköpslista etc hjälper ju inte om ni inte har koll på vad som egentligen är problemet och vilka pengar det faktiskt handlar om. Så börja i rätt ända med budget och involvera hela familjen i detta. Alla måste bidra med att fatta läget och att man inte kan få allt mna vill. Att ni har råd betyder inte att det faktiskt finns pengar...

Svar på tråden Förändra sitt beteende