• engstrom79

Barnens morfar försöker få kontakt med barnen

Jag har i många år kämpat med relationen till min far. Han ljuger om allt, har aldrig pengar och levt på mig och min man under många år.

Han startade ett företag för ca 15 år sedan där min man gick in och hjälpte honom med pengar. När det tillslut fick i konkurs så skyllde min pappa allt på min man. Han mailade och skickade sms till våra vänner om vilken skurk min man var.

I samma veva tog det slut med han och hans sambo och då bombade han oss med information om hur hon förskingrat pengar & skickat dem till terrororganisationer. När jag kontaktade henne så blev hon helt bestört över anklagelserna, de hade tagit slut för att han bla ljög så mycket.

För ca 3 år sedan fick jag nog och bad honom aldrig kontakta min familj igen. Han har fortsatt skicka julkort till barnen som är 11 & 13. Jag har plockat bort dem då de bara skapar oro för dem.

I breven skriver han om hur de skall kontakta honom mm. Jag är så rädd att han smutskastar deras pappa som han gjort inför våra vänner. Att han skall ljuga och förvrida dem. Jag gör det för att skydda dem helt enkelt och för att dem inte skall utsättas för hans manipulation.

Nu till min fråga. Jag har skickat tillbaka alla brev han skickat till honom. Men kan jag hota honom med besöksförbud om han inte slutar. Vi kommer aldrig ha en relation. De kan träffa honom när de blivit vuxna & han själv bedöma om de vill umgås.

• Svar på tråden Barnens morfar försöker få kontakt med barnen
  • Anonym (Klester)
    engstrom79 skrev 2021-12-26 12:03:20 följande:
    Barnens morfar försöker få kontakt med barnen
    Jag har i många år kämpat med relationen till min far. Han ljuger om allt, har aldrig pengar och levt på mig och min man under många år.

Han startade ett företag för ca 15 år sedan där min man gick in och hjälpte honom med pengar. När det tillslut fick i konkurs så skyllde min pappa allt på min man. Han mailade och skickade sms till våra vänner om vilken skurk min man var.

I samma veva tog det slut med han och hans sambo och då bombade han oss med information om hur hon förskingrat pengar & skickat dem till terrororganisationer. När jag kontaktade henne så blev hon helt bestört över anklagelserna, de hade tagit slut för att han bla ljög så mycket.

För ca 3 år sedan fick jag nog och bad honom aldrig kontakta min familj igen. Han har fortsatt skicka julkort till barnen som är 11 & 13. Jag har plockat bort dem då de bara skapar oro för dem.

I breven skriver han om hur de skall kontakta honom mm. Jag är så rädd att han smutskastar deras pappa som han gjort inför våra vänner. Att han skall ljuga och förvrida dem. Jag gör det för att skydda dem helt enkelt och för att dem inte skall utsättas för hans manipulation.

Nu till min fråga. Jag har skickat tillbaka alla brev han skickat till honom. Men kan jag hota honom med besöksförbud om han inte slutar. Vi kommer aldrig ha en relation. De kan träffa honom när de blivit vuxna & han själv bedöma om de vill umgås.
    Det låter klokt att hålla honom utanför din familj. Som jag ser det är vinsten att föra in honom igen mycket mindre än förlusten.

Hota med polisen och kontakta polisen om han inte ger sig.
  • engstrom79

Mina barn får tycka vad de vill om att de inte får träffa sin morfar. Jag tycker att en relation skall man våra och de har han inte gjort. Att kontakta alla mina vänner och smutskasta min man är inte nått man gör. Jag har har ingen släkt kvar för att han suttit och gråtit hos dem över vad min man ?gjort? mot honom. Han förtjänar inte en relation.

Vi har inte pratat skit om morfar inför barnen. De har bara ingen relation. De frågar inte efter honom & vi bor inte i samma stad så de träffar honom aldrig heller.

Bara för att man är släkt tycker jag inte att man har rätt till umgänge.

Sen att ansöka om besöksförbud förstår jag innebär möjligt men detta måste ta slut för de kommer aldrig få träffa honom så länge jag har vårdnaden.

• engstrom79
    engstrom79 skrev 2021-12-26 12:38:49 följande:

Mina barn får tycka vad de vill om att de inte får träffa sin morfar. Jag tycker att en relation skall man våra och de har han inte gjort. Att kontakta alla mina vänner och smutskasta min man är inte nått man gör. Jag har har ingen släkt kvar för att han suttit och gråtit hos dem över vad min man ?gjort? mot honom. Han förtjänar inte en relation.

Vi har inte pratat skit om morfar inför barnen. De har bara ingen relation. De frågar inte efter honom & vi bor inte i samma stad så de träffar honom aldrig heller.

Sen att ansöka om besöksförbud förstår jag innebär möjligt men detta måste ta slut för de kommer aldrig få träffa honom så länge jag har vårdnaden.

Förstår om det vore en annan vårdnadshavare som försökte kontakta barnen då vore det olagligt att slängde breven. Men bara för att man är släkt har han automatiskt inte rätt till en relation.
  • Anonym (X)
    LadyJane skrev 2021-12-26 12:19:09 följande:

Man får inte besöksförbud för att någon skickar julkort. Själva tanken är faktiskt befängd. Lagen är skriven för de som stalkas och inte för de som har lite trassliga familjerelationer som vill att staten ska ta det ansvar man själv är för feg att ta. Du kommer varken få besköks- eller kontaktförbud bara för att han skickar julkort till barnen och du är sur på honom.

Tiden går fort. Snart är äldsta 18 och du kan inte göra ett skit åt det. Hur tänker du då tackla att barnen får sin morfars sanning? Dessutom ska du vara försiktig, att du skyller på att du försöker "skydda" barnen kommer inte att hålla i rätten. Att smuggla undan annans post är faktiskt ett mycket allvarligare brott än många tror. Du kan komma att få stå till svars för det en dag och då är det du som förlorar. BIG time.

Jag tycker du hanterar detta lika illa som din far. Men hey, du är din fars dotter. Det du gör är ju att manipulera barnen. Det är knappast bättre. Barnen är hyfsat stora och de förstår mer än du vill tro, att bladdra om att skydda är bara att manipulera för att du ska få din vilja fram.

Om du är normalfungerande så tar du inte till manipulation eller kriminella handlingar så som att stjäla annans post utan du kommunicerar, dvs pratar med barnen. Och är du normalfungerande låter du faktiskt dem ha kontakt med sin morfar.

Att hota med polisen i detta läge är otroligt omoget och manipulativt.

Oj. Det här verkade känsligt för dig. Egna erfarenheter?
  • engstrom79

Jag får göra det. Att han skulle anmäla mig för att barnens brev inte kommer fram känns orimligt. Har jag så många upp på honom som när han mordhotade min man. Finns vittnen men vi valde att inte göra nått ärvdes då han ändå är min pappa.

• Anonym (Helena)

Man får inte stjäla andras brev och man får inte "besöksförbud" (det heter kontaktföbud) för att någon skickar julkort som adressatens förälder inte anser att personen i fråga ska få.

Ts, det märks att du tagit efter din fars manipulativa ådra. Åpplet faller inte långt från trädet så att säga.

Din pappa må vara en skitstövel, han kan ändå vara en bra morfar. Bli inte förvånad när du får jorden bakslag på dina sluga metoder att förvägra dina barn kontakt med sin morfar. För den dagen kommer, det vågar jag lova.

• engstrom79

Ok ni tycker jag är ett manipulativt monster som skyddar mina barn. Hur skulle den relationen se ut tänkte ni? Varken jag eller min bror har kontakt med min pappa. Mina föräldrar är skilda .

Skall han då komma hit och hänga barnen när han hotat min man till livet mm. Vi har hjälp honom med lägenheter, bilar och allt för att han skall ha det bra. Att han då gör de han gjort min familj är inte ok. Om det stannat med att min man och han var ovänner hade vi fortfarande kunnat ha en relation. Men han valde att blanda in mina vänner mm och då rök vår relation också.

Jag tror att jag uppfostrat barnen så väl att de förstår att jag skyddar dem. Han lovat att barnen skall få saker, åka på resor mm men de infinner sig aldrig vilket gör bara att barnen blir besvikna. Att vara morfar får man inte automatisk. Man måste uppföra sig också.

• Anonym (Helena)
    LadyJane skrev 2021-12-26 13:39:39 följande:
    Projicera inte dina tolkningar på det jag skriver. Sanningen är att du är manipulativ och skyller på att du ska "skydda"b barnen.

Man gör alltid människor besvikna på alla möjliga sätt. Även du gör dina egna barn besvikna ibland så det i sig är inte ett argument att man måste "skydda" någon annan. Du gör självklart som du vill men du bör, för din egen skull, inse att du är mycket lik din egen far och att det kommer att slå tillbaka mot dig. Och den dagen kan komma fortare än vad du tror.

Rent krasst är du faktiskt inte bättre. Din far blandar in dina vänner. Du blandar in barnen som faktiskt är helt oskyldiga i sammanhanget.
    Kunde inte sagt det bättre så skippar inlägget jag precis skulle skriva.
  • Anonym (Psykopat)
    engstrom79 skrev 2021-12-26 12:38:49 följande:

Min pappa beter sig likadant, det är psykopatvarning. Han beter sig svinigt men vänder på det och får det att framstå som om det är mig det är fel på och vänder alla i familjen emot mig. Det finns inget annat sätt än att inte ha kontakt, sådana här personer kommer aldrig ändra på sig. Jag förstår dig till 100%!

Jag tycker at5 du ska berätta för dina barn vad din pappa gjort, de är så stora nu att de kan ta det och det är nödvändigt för att de ska göra sin egen uppfattning om de vill ha kontakt med honom eller inte längre fram. Dessutom är det viktigt att de vet hur det ligger till så att han inte kan smutskasta er föräldrar inför barnen.

Det du kan göra just nu är antingen att returnera julkorten eller bara ignorera och inte låta honom ta mer av din tankeverksamhet och energi. Ta inte någon kontakt med honom för att be honom sluta, bara ignorera.
  • Anonym (Ja)
    engstrom79 skrev 2021-12-26 12:03:20 följande:

Ja det kan du. Att fortsätta söka oönskad kontakt är trakasserier. Skicka ett meddelande eller ett REK-brev där du skriver att du vill att han slutar kontakta er eller att du annars kommer att polisanmäla honom.
Svar på tråden Barnens morfar försöker få kontakt med barnen