Inlägg från: slirren |Visa alla inlägg
  • slirren

Överviktig 12-åring

Mortiscia80 skrev 2021-12-25 09:45:23 följande:

Om jag läser viktkurvorna rätt har han alltså ca 15 kg övervikt, och det är rätt mycket. Du gör rätt i att vara orolig men så länge pappan inte lyssnar kan du inte göra något åt det. Du skulle kunna prata med skolhälsovården, fråga om deras åsikt, be om ett möte tillsammans med pappan så han förstår allvaret. Han är ingen läkare och vad är det han ska växa ifatt egentligen, han är ju redan jättelång? Om han ska "växa i sin kropp" så förutsätter det att han inte går upp ett enda kilo till, och det är inte troligt.

De två viktigaste sakerna: kost och livshållning. Att han är gamer och i övrigt inte verkar ha några aktiviteter säger mig att han kommer fortsätta på precis samma sätt om ingen stoppar honom, och det kommer inte pappan göra. Hade det varit mitt barn hade jag krävt att han går med i någon sportklubb eller annan fysisk aktivitet om han vill behålla spelen.

Varför bor pojken så mycket hos pappan, kan han inte bo mer hos dig istället?

Fast 15kg verkar väl vara mot normalen. Han ligger ju flera kurvor över i längd med.

Eller har jag fel?
Svar på tråden Överviktig 12-åring