• MissDB

BF september 2022

Anonym2022 skrev 2022-03-25 20:37:41 följande:

Är det någon som har gjort  el har funderat på fostervattenprov?

Eftersom jag är 37 och bara fick göra kub så går tankarna kring det då det inte ger några garantier 

Jag fyller 37 och vi har gjort nipt senaste 3 ggr. Det är ju helt riskfritt (bara ett blodprov) och väldigt säkert :)
  • MissDB
    Anonym2022 skrev 2022-03-26 10:50:04 följande:
    Svarar mig själv: Fick tag på en privat BM så har bokat nipt redan imorgon :) det var inga problem att göra det så här sent! Ska bli skönt så slipper jag oroa mig.  Som min sambo sa, bra försäkring att betala 6000 kr iaf. 
    Så resonerade vi med. Vi har redan flera barn och skulle inte välja att behålla om det visade på kromosomfel så känns ändå ?billigt? i det stora hela :). Jag gjorde på vasamamman i Sthlm på en fredag eftermiddag och fick svar onsdag förmiddag :)
  • MissDB
    Wilmann skrev 2022-04-03 19:30:46 följande:

Jag ?lider? just nu av typ sendrag i magen när jag reser mig lite för fort, hostar eller nyser. Har ni samma? Vecka 17 imorgon, woho!

Jag får ibland när jag vänder mig för snabbt i sängen. så obehagligt. Vecka 18 här?
  • MissDB
    Jooosen skrev 2022-04-05 21:29:46 följande:

När har ni alla RUL? Och vilka kommer kolla kön? Vi har 19 april. Min sambo vill helst inte kolla kön men jag vill nog? med förra barnet kollade vi. Kluven!! 

Vi har 21/4 men gjorde nipt så vet redan kön! Vi tycker båda två att det är lättare att typ knyta an till barnet om man vet kön. 
  • MissDB
    Pez skrev 2022-04-06 11:46:04 följande:

RUL 11 april. Kommer absolut ta reda på kön, jag är helt säker på att det är en pojke så måste bara bekräfta det. Jag känner tydligt små sparkar där inne nu vilket stillat den lilla oro jag haft (17+6 idag)Skrattande

Visst är det mysigt med de små sparkarna! Jag var 100% säker på att detta var en pojke redan från dag ett (har en pojke och två
    flickor tidigare) så när bm ringde angående nipt svaret och frågade om vi ville veta kön svarade jag bara lugnt att jag redan vet att det är en pojke vilket hon också bekräftade. Jag är 17+4 idag men har inte RUL förrän 21/4. Tänk att det kan vara så olika fast det bara skiljer sig 2 dagar mellan våra graviditeter. 
  • MissDB
    Bez skrev 2022-04-06 12:30:11 följande:

Vi har RUL 25/4 känns som en evighet dit, gjorde oxå Nipt så vet att vi får en tjej <3 

Vad kommer ni vara i för vecka när ni kör RUL? Jag kommer vara 18+1 läste någonstans att de kanske är förtidigt?

Kommer vara i 19+5
  • MissDB
    Anonym (15/9) skrev 2022-04-06 18:47:35 följande:

Rul 19/4 kommer ta reda på kön :) 

har ni bestämt er för barnvagn än? här hemma velas de!

Vi har en Bugaboo Donkey 3 då vi har en treåring och tvåring hemma så den får fortsätta! 
  • MissDB

RUL idag (riktat ultraljud) och allt ser bra ut. Blev inte flyttad en dag ens vilket aldrig hänt förut så 19+5 idag! 

• MissDB
    Anonym (Maj) skrev 2022-05-08 08:07:20 följande:

Är det också så hos er att man inte träffar barnmorskan från vecka 11 (inskrivning) till vecka 24? Jag bara undrar eftersom i ett av mina appar stod nåt om att bm börjar mäta magen redan i vecka 20. Troligtvis är det bara fel i appen men jag undrar hur det är hos er andra. 

I min kommun så är det först inskrivning, sen vecka 16, 20, 25 osv. 16 vill de fånga upp de med psykisk ohälsa. V 20 efter RUL och först v 25 börja man mäta sf-måttet. Nu vet jag att det också är olika beroende på om man är förstföderska eller omföderska.
  • MissDB

Fjärde barnet här och vecka 23+1 idag. Har lika stor mage som jag hade med första barnet i vecka 38. de första två låg i säte och trean var aningen tillväxthämmad så så helt annan typ av fosterrörelser denna gång (Mycket starkare). Nästan så det kan göra lite ont trots att det är så tidigt. Känner av även när jag går och står och älskar känslan för man blir mindre orolig då :)

• MissDB
    Hedblomster skrev 2022-08-11 13:04:00 följande:

Jag går in i v 37 imorgon och har slutat jobba! Tog semester för 2 veckor sedan och har 2 veckor kvar på den, sedan föräldraledigt till bf 9/9. Hoppas inte gå över för länge för jag längtar efter att träffa min bebis. I min region blir man igångsatt efter två veckor över tiden. 

Och jag går in i v 37 på lördag :) Har varit 100% sjukskriven sedan slutet på juni och nu bara väntar jag. Har planerat snitt om 12 dagar 
  • MissDB

God morgon!

här går det bra. Igår
    föddes våran son men tyvärr har han problem med andningen så vi ligger på neo-iva.

våran yngsta dotter var ganska liten. Hon föddes i vecka 35+6 och vägde 2400. Tänker att det viktigaste egentligen är flödet. Jag tror det kommer gå jättebra för er!

Preggo2022 skrev 2022-08-23 20:35:27 följande:

Hej hej! Hur går det för er? :)
    Jag var på tillväxtultraljud idag och var hur lugn som helst i början men när barnmorskan kom tillbaka efter att ha räknat ut uppskattad vikt på bebis så kom nerverna. Hon uppskattade att bebis väger ca 2.1 kilo nu och jag är i vecka 34 +3, alltså vecka 35. Jag fick göra totalt 3 ultraljud idag för dom ville kolla flödet i navelsträngen eftersom dom tycker att bebis är liten utifrån det olika gränserna för bebisen vikt, just nu ligger bebisen på orange gräns. Blev även uppkopplad på CTG för att se hur bebisen mår i magen.. 

Ska tillbaka nu på fredag och göra en koll igen och den 6/9.
    Både jag och min sambo var små när vi föddes också så att detta är en liten bebis har inte oroat mig förrän efter idag. Efter dessa kontroller så kommer läkaren att avgöra hur vi ska gå vidare beroende på hur bebisen såklart mår.  Sen att få ta emot detta besked idag var lite jobbigt då jag inte fick ha med någon partner eller så pga att covid19 ökar här hos oss.. Men jag antar att jag inte ska oroa mig egentligen men då detta är mitt första barn så är det svårt att låta bli.
    Någon annan här som varit med om liknande eller fött småa bebisar? 

• MissDB
    Anonym (15/9) skrev 2022-08-31 04:45:38 följande:

Stort grattis!! 

hur går det för er? Jag minns inte riktigt, var han tidig?

Han kom i v 37+3. blev en dryg vecka på intensiven men nu är vi hemma och bara njuter :)
Svar på tråden BF september 2022