• Klubbisen

Kommer inte över mitt ex

Har försökt nu i mer än ett år att komma över mitt ex men det går inte. Har träffat andra killar, men aldrig något som känns rätt. Förstår inte vad som kan ha gjort att jag föll för honom direkt och blev hopplöst kär från i princip första stund. Kan det vara att han var min första i allt? Var 17 när jag träffade honom och hade knappt träffat en kille innan det. Vet att han har gått vidare efter mig och haft en relation men jag kan inte göra det. Vill bli kär och träffa en kille igen men kan inte få mig själv att tycka om någon på samma sätt eller sluta tänka på mitt ex. Har inte gått en enda dag sedan uppbrottet utan att jag har tänkt på honom, och då har vi inte ens pratat med varandra på ett år. Dessutom behandlade han mig verkligen inte bra, utan var ofta ledsen när jag var tillsammans med honom också och har insett i efterhand att han sexuellt utnyttjade mig, och ja, en gång till och med våldtog mig. Är rätt säker på om jag träffade honom nu för första gången hade jag inte alls blivit kär i honom. Ändå kan jag inte låta bli att jämföra mig med hans nya tjej och jämföra mitt liv med honoms och bli avundsjuk. Någon som var med om samma sak, hur gjorde ni för att bryta cirkeln?

• Svar på tråden Kommer inte över mitt ex
  • Deeru

Sluta leta efter någon. Rå om dig själv och gör saker som är kul. Mr right dyker upp när man minst anar det

• Fjäril kär

Om du vill komma över ditt ex måste du aktivt göra saker rent konkret för att bryta minnen, tankar och känslor.

Börja med att plocka undan fysiska minnen som tavlor, foton, presenter, prylar mm. Lägg i en låda och lägg undan den i ett förråd. Lova dig själv att inte öppna lådan på minst 1 år.

Fixa om hemma och bjud in nya minnen. Häng upp nya foton från saker du gjort nyligen. Köp nya krukväxter. Möblera om. Köp nya lakan. Fräscha till och sudda ut ditt ex så att du inte kan "se" honom i ditt hem.

Städa ut honom digitalt. Töm datorn och mobil på era foton, konversationer, sms etc. Spara ner på en usb-sticka och lägg i samma låda som alla fysiska minnen. Låt mobil och dator vara fri från honom. Sluta läs gamla sms och sluta elda på minnet med att bläddra igenom foton. Bort med det. Gör även samma sak med gemensamma spel och annat ni sysselsatte er med i mobil och dator.

Även om det gått en lång tid så finns det säkert saker du fortfarande gör i din vardag som är förknippat med honom. Se till att bryta sånt mönster. Sluta mata på minnena med er gemensamma musik, filmer, serier och annat.

Sist av allt så återstår det att blockera och radera honom. Ta bort från alla möjliga sociala medier. Radera och blockera mobilnummer. Blocka hans Facebook och Messenger. Ta bort folk från din vänlista som du egentligen bara använder för att spionera på exet. Sluta googla honom. Sluta plåga dig själv helt enkelt. Ju mindre du vet om honom ju bättre kommer du själv att må.

Fyll ditt liv med saker som du mår bra av. Hitta nya mål i livet att dagdrömma om.

Alla dom här stegen handlar om att kunna läka, glömma och sörja klart..

Att jämföra nya dejter med ditt ex handlar ju också om att du givetvis är rädd för att hamna i en ny situation där du kan bli sårad igen av någon annan. Därför "skyddar" du dig själv genom att glorifiera ditt ex och intala dig att ingen annan duger. Det handlar inte om att du saknar ditt ex. Du använder bara honom som ursäkt för att slippa undan nya känslor eftersom det kan innebära att du kan bli sårad. Och ja du kommer att bli sårad flera gånger om under åren som går. Det kan man inte skydda sig mot. Jag är tex skild två gånger men jag är inte rädd för att gifta mig igen.

• Klubbisen

Tack för svar båda två! Väldigt hjälpsamt:) tror problemet är att jag som ni säger kollar vad han gör och ?håller koll? lite undermedvetet. Samt att jag hela tiden förknippar honom med saker. Måste sluta med det! Även att jag förmodligen borde sluta prata om honom helt. Tar ofta upp hans namn i konversationer när det kommer upp snack om minnen och så vidare. Tack för hjälpen??

Svar på tråden Kommer inte över mitt ex