Gemensam ekonomi
Hej.
Undrar hur ni gjort med ekonomin när ni har barn?
Vi har varit tillsammans 8 år och har två barn, ett tredje påväg.
Jag blev tyvärr av med jobbet under Coronan december 2020, har haft A-kassa sedan dess och sedan föräldrapenning.
Min sambo har haft fast jobb hela tiden, tjänar dubbelt så mycket som mig för tillfället.
Jag betalar hyra och elräkning samt barnens försäkringar, mat, nu när han också vill vara föräldraledig 2 dagar i veckan så har jag noll kronor kvar efter allt betalt. Annars har jag cirka 3-4000kr
Sambon betalar bil, vattenskoter och även han mat. Vet ej hur mycket pengar han har över, ibland är det nära noll och ibland några tusen.
Han har fyrdubbelt så mycket pengar sparat, han står även på bilen och har betalat största kontantinsatsen där, jag har dock betalat halva lån+försäkring varje månad. Plus en del av kontantinsatsen.
Jag är uppväxt med en mormor och morfar som delade allt lika, alla pengar var allas i familjen. Inget ditt eller mitt.
Jag har därav blivit lite så själv och har aldrig en tanke på att inte betala saker för min sambo eller liknande.
Men min sambo är så otroligt mycket inne i DITT OCH MITT.
Han tjatar om att han vill köpa hus, MEN vi måste dela 50/50 på kontantinsatsen. Gör jag det så har jag noll sparpengar kvar.
Sambon kommer ha 350 000kr kvar.
Han vill inte köpa hus förrän jag kan betala halva insatsen, även fast det skulle sänka vår månadskostnad med 6000kr i månaden.
Där vi bor nu betalar jag 14000kr/månaden.
Hade det varit ombytta roller så hade jag givetvis betalat kontantinsatsen för att minska kostnaderna för vår familj! Men han tänker inte så, han tycker att jag åker räkmacka om han betalar allt. Och att jag inte heller får äga huset då.
Jag kanske är jättefjantig, har kanske blivit lärd fel hela livet...men min uppfattning är att som familj kan man dela på allt, man underlättar för varandra och alla bidrar på sitt egna sätt. I framtiden kanske det är jag som kan bidra med mer pengar, liksom vem vet.
Men jag blir typ ledsen. Känns som att han inte ser vår familj på samma sätt som jag ser den. Ska jag tänka om?
Han tycker inte det är konstigt alls att jag har noll kvar varje månad för jag är ju bara hemma ändå. Jag betalar hyra och alla grundläggande räkningar..han betalar en bil som han själv valt och skoter som han själv valt...
Vad är gemensam ekonomi för er? Har ni något tips? Förlåt om jag gör någon upprörd, jag har bara blivit lärd.såhär men som sagt så förstår jag om det är jag som har fel? Och vad kan jag göra annorlunda? Jag väntar tredje barnet men söker jobb hela tiden, ska på intervjuer snart och håller så klart tummarna.