Inlägg från: Anonym (Rakt på sak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rakt på sak)

Gemensam ekonomi

Jag tycker det är rätt att du ska stå för halva insatsen om ni ska köpa bostad, helt klart. Men just nu i vardagen ska sambon stå för två tredjedelar av de gemensamma utgifterna, det egna får var och en stå för själv.

• Anonym (Rakt på sak)
    Zerre skrev 2021-12-16 17:59:18 följande:
    Vad räknas som det egna då? Jag har sagt åt han att vi borde sälja bilen och köpa en billigare men han vägrar då endast lyxbilar duger åt han och han vägrar köra något billigt.

Han ville flytta hit, men jag är den som betalar hyra och elen, samt barnförsäkringar och kläder till barnen osv.

Han betalar sin bil på flera flera tusen i månaden och så vattenskoter och snöskoter.

Sedan mat utöver det, men det gör även jag.

Jag upplever det som att jag betalar de mest nödvändiga räkningarna medan han kan lägga pengar på saker han vill ha bara...lyxig dyr bil...skotrar..datorer....grafikkort köptes förra månaden för 16000kr...

Alla mina pengar läggs på räkningar som gör att vi har tak över huvudet, försäkringar och kläder till oss. Även möbler betalar jag.

Han har mycket mer sparat för att han kunnat spara mer...han betalar in till sig själv på sina lån och jag får inte ut nånting av det jag betalar.

Sedan säljer han och köper nytt eller sparar dom pengarna han får för bil och så.

Jag kan inte göra så. Och därför kan jag inte betala en kontantinsats... Men han kan det.
    Egna räkningar, sånt som står i ditt/hans namn och som är eget. T ex om man är med i facket/a-kassan så står man för det själv. Studieskulder. Lite allt möjligt. Sånt som inte är gemensamt helt enkelt. Hyra, el, internet, ev hemtelefon är exempel på sånt båda ska betala.

Om han vill ha en lyxbil får han stå för det själv. Läste jag rätt att du betalat 40 % av hans bil...? Det är pengar du inte får tillbaka om ni går isär, så du vet. Betala bensinen är en sak, billån en helt annan, han borde stå för det helt själv. Vattenskoter och snöskoter får han stå för själv, så klart. Om han köper datorer eller annat spelar ingen roll, så länge han betalar till boendet först.

Du har tyvärr satt dig själv i en riktigt dålig situation. Du betalar era löpande kostnader, han köper leksaker. När/om ni går isär går han iväg med sina leksaker som du inte har rätt till en krona ifrån men du får ingenting för att du betalat det gemensamma. Det första ni ska göra är att sätta er ner och komma överens om att han också ska betala på era kostnader, faktiskt merparten (två  tredjedelar). Det är inte rättvist som ni har det nu. Om du känner för att kompromissa kan ni dela familjens utgifter lika, men det är max. Om han inte går med på det borde du klargöra att ni i så fall lika gärna kan flytta isär, för det tjänar du antagligen på, även om du köper egen bil.

Och förklara gärna för mig, för jag har tyvärr inte orkat läsa all din text, VAD betalar han egentligen av ert gemensamma?? För bilen är hans, skotrarna likaså. Det enda jag ser att han betalar till är maten, stämmer det? Han bor ju gratis hos dig känns det som och lägger sina pengar på sparande och leksaker, medan du som har hälften så stor inkomst ska stå för allting själv, och lite till. Det är inte rättvist!
  • Anonym (Rakt på sak)

Avvakta med barn! Och vänta med bostadsköp tills ni har allting utrett! Dvs att han ska bidra efter förmåga till det gemensamma boendet, inte bara du.

Svar på tråden Gemensam ekonomi