Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt

Att B inte har något att komma med juridiskt. Skulle A betala uppsägningshyror skulle de ha kommit överens om det innan, det finns inget kontrakt mellan dem så om lägenheten har tagits över av B finns inget som helst yrkande att göra där. Sen undrar jag vem som stått på lägenheten, för det är det avgörande egentligen.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:28:55 följande:
    B har inte tagit över lägenheten utan sagt up den samtidigt som A.  Kontrakten står på båda A och B.  A  kräver att  få tillbaka hyrorna (3 månahyror) från B.
    Om båda står på lägenheten har båda ansvaret att betala uppsägningshyrorna. A kan inte kräva B på tre hela hyror, däremot tre halva. Mitt råd är att A går till Kf och via dem begär ut pengarna, hyreskontraktet som båda skrivit under är bevis för att båda är betalningsskyldiga.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kan-jag-krava-min-sambo-pa-halva-hyran-om-vi-bada-star-pa-hyreskontraktet/
  • Anonym (Nja)
    Anonym (betala) skrev 2021-12-17 11:05:13 följande:
    Men ingenting talar för att A betalat mer än sin halva av hyran. Jag läser hela tråden/ts som att de betalat lika men A fått för sig att hen inte ska betala något alls eftersom A flyttade och B ???? dde kvar under uppsägningstiden.
    Vet du, nu när jag tittar på trådstarten igen så ser jag att jag har blandat ihop A och B på vissa ställen så jag ska först försöka reda ut det. Om A har fortsatt betala hyra fast hen flyttat ut så är det inte B:s fel. B är inte skyldig A några pengar för det. Båda stod på lägenheten och ska alltså betala halva hyran var, och jag hoppas det är så de har gjort. Att A skaffade en ny lägenhet och fick dubbla hyror är inte B:s fel. A kan inte kräva pengar av B.
  • Anonym (Nja)
    Robert 558 skrev 2021-12-17 11:25:18 följande:
    Det kommer inte att vara framgångsrikt för A att vända sig till Kfm då A och B svarar solidariskt för hyran och där var och en under uppsägningstiden erlagt 50% Det är inte så att A kan kräva B att få tillbaka del del av hyran som A har betalat. 
    Det hade varit bra om du läste mitt sista inlägg istället.
Svar på tråden Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt