Inlägg från: Anonym (betala) |Visa alla inlägg
  • Anonym (betala)

Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt

Man betalar hyor under sin uppsägningstid varesig man bor där eller ej. Det är så det funkar. Att man varit ett par och den ena eller båda flyttar ut spelar ingen roll, räkningarna ska betalas ändå.

• Anonym (betala)
    Anonym (Avgöra) skrev 2021-12-16 22:32:49 följande:

Ja gentemot hyresvärden betalar man  men i den här fallet tycker A ombuds att B ska betala tillbaka hyrorna till A eftersom B nyttjade lägenheten ensam.  B tycker att den borde inte göra eftersom A stack utan nån överenskommelsen eller förvarning. A ställer krav mot B inte mot hyresvärden om att få tillbaka hyror. 

Det spelar ingen roll vem som nyttjat lägenheten.
  • Anonym (betala)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-17 09:37:25 följande:

Om båda står på lägenheten har båda ansvaret att betala uppsägningshyrorna. A kan inte kräva B på tre hela hyror, däremot tre halva. Mitt råd är att A går till Kf och via dem begär ut pengarna, hyreskontraktet som båda skrivit under är bevis för att båda är betalningsskyldiga.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/kan-jag-krava-min-sambo-pa-halva-hyran-om-vi-bada-star-pa-hyreskontraktet/

Men ingenting talar för att A betalat mer än sin halva av hyran. Jag läser hela tråden/ts som att de betalat lika men A fått för sig att hen inte ska betala något alls eftersom A flyttade och B ???? dde kvar under uppsägningstiden.
Svar på tråden Exet som kräver hyror tillbaka under uppsägningstid av hyresrätt