Är det modernt eller omodernt med lång vinterkappa? Jag fick höra en lustig kommentar!
Jag brukar inte bry mig om vad som är modernt eller omodernt. Jag tar på mig vad jag tycker är snyggt. Eftersom jag bara är 1.50 m lång så är det dessutom inte helt lätt att hitta kläder i rätt storlek. Min vinterkappa, som förvisso var svindyr men som är minst tre år gammal, har en sömmerska fått sy om och sy upp ärmarna på för att den ska passa. Längden lät jag vara kvar och den går mig till knäna. Jag köpte den eftersom den var klassisk och i bra kvalitet och ska kunna hålla under många år, eftersom jag inte liksom bara kan gå in på H&M varje år och köpa en kappa som passar.
Jag var inne på en galleria, som jag inte är van vid att besöka. Jag letade efter en specifik affär, men gick vilse, vilket innebar att jag gick förbi samma unga par vid tre tillfällen under en kort period. De satt på en bänk och tittade på folk och diskuterade deras jackor/kappor.
Den tredje gången jag gick förbi dem, råkade jag gå rakt framför dem.
"Titta på hennes jacka då", sade killen. "Den är ju också lång och snygg, eller hur?"
"Ja, den var skitsnygg! Men det är ju samma sak som den förra", sade tjejen. "Hon är ju skitkort. Kanske är inte kappan lång, utan ser bara ut så, för att hon är kort?"
Jag blev ganska smickrad. Jag, snart 40 år gammal småbarnsförälder, lite överviktig och osminkad, med delvis gråa hår, hörde en kommentar kring att jag hade en snygg kappa. Men det fick mig också att fundera: Vad är modernt idag? Vad får ett par i 20-årsåldern att sitta och titta på folks vinterkappor och diskutera längden på dessa? Vad är egentligen modernt i år?