• Hyllemor

Är det modernt eller omodernt med lång vinterkappa? Jag fick höra en lustig kommentar!

Jag brukar inte bry mig om vad som är modernt eller omodernt. Jag tar på mig vad jag tycker är snyggt. Eftersom jag bara är 1.50 m lång så är det dessutom inte helt lätt att hitta kläder i rätt storlek. Min vinterkappa, som förvisso var svindyr men som är minst tre år gammal, har en sömmerska fått sy om och sy upp ärmarna på för att den ska passa. Längden lät jag vara kvar och den går mig till knäna. Jag köpte den eftersom den var klassisk och i bra kvalitet och ska kunna hålla under många år, eftersom jag inte liksom bara kan gå in på H&M varje år och köpa en kappa som passar.

Jag var inne på en galleria, som jag inte är van vid att besöka. Jag letade efter en specifik affär, men gick vilse, vilket innebar att jag gick förbi samma unga par vid tre tillfällen under en kort period. De satt på en bänk och tittade på folk och diskuterade deras jackor/kappor. 

Den tredje gången jag gick förbi dem, råkade jag gå rakt framför dem. 

"Titta på hennes jacka då", sade killen. "Den är ju också lång och snygg, eller hur?"

"Ja, den var skitsnygg! Men det är ju samma sak som den förra", sade tjejen. "Hon är ju skitkort. Kanske är inte kappan lång, utan ser bara ut så, för att hon är kort?"

Jag blev ganska smickrad. Jag, snart 40 år gammal småbarnsförälder, lite överviktig och osminkad, med delvis gråa hår, hörde en kommentar kring att jag hade en snygg kappa. Men det fick mig också att fundera: Vad är modernt idag? Vad får ett par i 20-årsåldern att sitta och titta på folks vinterkappor och diskutera längden på dessa? Vad är egentligen modernt i år?

• Svar på tråden Är det modernt eller omodernt med lång vinterkappa? Jag fick höra en lustig kommentar!
  • jungfrun01

Hej TS!

20-årig tjej här. Är väl inte den mest modeintresserade personen, men någorlunda koll har jag.

Långa kappor är väldigt trendigt, speciellt raka silhuetter dvs inte insydda i midjan. Färger som beige, brun, krämvit och såklart svart är inne.

Väldigt mode just nu med låga kappor och inte något som alla ?vågar? bära upp. Gärna kombinerat med grova sneakers eller kängor. Så absolut skulle jag säga att du är helt rätt i tiden, haha! Den är säkert supersnygg! :)

• Hyllemor
    jungfrun01 skrev 2021-12-15 22:33:38 följande:

Hej TS!

20-årig tjej här. Är väl inte den mest modeintresserade personen, men någorlunda koll har jag.

Långa kappor är väldigt trendigt, speciellt raka silhuetter dvs inte insydda i midjan. Färger som beige, brun, krämvit och såklart svart är inne.

Väldigt mode just nu med låga kappor och inte något som alla ?vågar? bära upp. Gärna kombinerat med grova sneakers eller kängor. Så absolut skulle jag säga att du är helt rätt i tiden, haha! Den är säkert supersnygg! :)

Oj, så roligt! Då är jag nog supertrendig i år, speciellt med tanke på att jag hittade ett par snörkängor som går långt upp på benen. Haha! Och jag som var så irriterad över att det var svårt att hitta skor som var snygga, eftersom jag har barnstorlek och inte ville ha någonting för barnsligt. 

Jag lever gärna med det här, att: vintern 2021 var jag jävligt trendig, även om jag inte först fattade det själv. Glad 

• Anonym (K)

DU känner dig smickrad för att de pratade om din kappa....? Den har ju ingenting med dig som person att göra.

Mode för dagen struntar jag fullständigt i, det som betyder något är estetik. Långa kappor är snyggt, på rätt person. Långa personer främst. Är man kort så ska den inte gå längre än knät, helst lite kortare.

• Jemp

Dålig koll på mode men hon kanske själv letade efter nåt liknande? Därav diskussionen.

• Anonym (ppp)

Inte för att jag vill vara taskig TS men hela ditt långa inlägg liksom. Det hade räckt med sista stycket där du undrar vad som är modernt idag och att du har en kappa du funderar över. Allt detta med att folk pratade om din kappa och du tog det som en komplimang har inget med själva funderingen att göra. Eller var det snarare så att du på något vis ville uppmärksamma HÄR att du fick (eller din kappa) uppmärksamhet?  (dessutom förstår jag heller inte resonemanget om att en kappa som går till knäna är lång - jag trodde det skulle handla om en kappa som gick ner mot anklarna) 
    Jag förstår ärligt talat inte. 

Och det är inte så konstigt om folk kommenterar andra folks plagg om det nu är så att de funderat på att köpa ett liknande plagg. Låter ju som om tjejen funderade över kappa. 

• Aniiee

Det är inte riktigt det att det är modernt eller omodert med långa kappor. Det är det att man gärna ser kortare ut än man är i ett klädesplagg som är av fel längd, alternativt ser klädessplagget ut att inte passa en, helt enkelt. Du kanske ser ut som att du "drunknar" i din kappa. Jag har lite samma problem ofta, även om jag är decimetern längre än dig. Många kläder som ska gå till halva låret går ner till eller till och med under knät, vilket gör att benen ser kortare ut, vilket gör att man uppfattast som kortare. Är kappan dessutom rakskuren så blir det bara värre än om den är i alla fall lite figursydd.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2021-12-16 08:57:48 följande:

DU känner dig smickrad för att de pratade om din kappa....? Den har ju ingenting med dig som person att göra.

Mode för dagen struntar jag fullständigt i, det som betyder något är estetik. Långa kappor är snyggt, på rätt person. Långa personer främst. Är man kort så ska den inte gå längre än knät, helst lite kortare.

Ajdå, då gör jag helt fel. Alla mina kappor går ner till halva vaden och har aldrig hört att jag måste behöva bära en kortare kappa (vilket jag inte heller kommer göra, då jag tycker jag ser ut som en förvuxen tonåring). Är 161 och 60+ och har alltid, genom hela mitt liv, endast ägt kappor som gått till halva vaden.
    Sedan har jag självklart jackor som är kortare.
  • sextiotalist
    jungfrun01 skrev 2021-12-15 22:33:38 följande:

Hej TS!

Jag vägrar, då menar jag vägrar, sätta på mig dessa rejält fula skor. Det var ett sådant mode under 90-talet, det blev inga skor de säsongerna heller.
Svar på tråden Är det modernt eller omodernt med lång vinterkappa? Jag fick höra en lustig kommentar!