Inlägg från: snöblask |Visa alla inlägg
  • snöblask

Stefan Löfven får 2,16 Mkr

Utan att tycka något särskilt om politik så tycker jag att politiker tjänar rätt dåligt. Stefan är rätt hatad, får rätt mycket skit, känns igen på stan, kommer inte vara anställningsbar i rätt många områden. För det får han 180 000kr i månaden. En VD i vilket privat företag som har en lite större omsättning tjänar mycket mer, har bonusar och fallskärmar. Jag hade önskat att det var de mest kompetenta människor som sökte sig till politiken då de har ett så stort ansvar. Istället försvinner många förmodligen då det inte är en gynnande karriärsväg

• snöblask
    ToniErdmann skrev 2021-12-10 13:53:09 följande:

Ja, en VD för börsnoterat bolag tjänar mer, men är väldigt få som lyfter +180 000 kronor i månaden som VD i ett privat företag med låt oss säga en omsättning på 150 miljoner.

Dedt är precis tvärtom. Toppolitiker är det det bästa skyltfönstret som fiinns för en framtida karriär.

Reinfeldt och Persson har båda blivit tokrika efter att ha varit politiker.

Rosengren, Nuder m.fl gör affärer som handlar om hundratals miljoner kronor.

Finns hur många exempel som helst där toppolitiker blivit rika affärsmän efter politikerkarriären.

Den mest kända är nog trots allt Jan-Emanuel Johansson.

Ja det har du ju rätt i. Jag tjänar 70 och är förvisso chef men inte över särskilt många och blir inte igenkänd på stan och är högst anonym i alla sammanhang jag vill. För 100 till i månaden hade jag inte tyckt det var värt allt ansvar och allt hat en statsminister får. Men du kan ha rätt i att det är en språngbräda men samtidigt måste det också stänga fönster då man själv blir förknippad med åsikter som vi vanliga har mer privat.
Svar på tråden Stefan Löfven får 2,16 Mkr