• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (F)
    Jojjans skrev 2022-05-30 11:06:36 följande:

Hej, jag skrev en lång presentation här för ett tag sen men fick inte ett enda svar. 

vill man inte läsa långa presentationer om andra, eller var det för att det var sorgliga saker som ingen vågade svara? Känns inte lika peppigt att vara med när man känner sig osynlig?

Hej! Välkommen till tråden :) 

Tror absolut inte att det var för att ditt meddelande var för långt eller för sorgligt. Vi har diskuterat det lite i tråden att det är inte alltid man kan/finner tid att svara och det är många förbipasserande i den här tråden med olika bakgrunder. Men jag skulle säga att vi är en del som går in då och då och läser alla meddelanden :)

Personligen har jag inga barn sen innan eller haft några komplikationer så därför hade jag inga liknande erfarenheter att bidra med. Men du är ju fortfarande välkommen att skriva om dina känslor, förhoppningar och funderingar som vi andra här inför att det förhoppningsvis blir en bebis 2023. 
  • amandakollb

Hej, jag skrev en lång presentation här för ett tag sen men fick inte ett enda svar. 

vill man inte läsa långa presentationer om andra, eller var det för att det var sorgliga saker som ingen vågade svara? Känns inte lika peppigt att vara med när man känner sig osynlig?

Hej, och välkommen till tråden! Förstår att det inte känns lika kul när ingen svarade och kan bara svara för mig själv men jag läser ofta från mobilen och då orkar jag inte svara utan det är när jag sitter vid datorn jag brukar skriva och då missade jag att svara på dig. hoppas verkligen att du känner att du vill fortsätta uppdatera, vill gärna höra om din resa och dina tankar :) 

har inga personliga erfarenheter av det ni gått igenom, men jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra nu framöver! och som sagt, jag hoppas du vill fortsätta vara med här och uppdatera :) kram 
  • 19977

Hej! Nej men vad tråkigt att du känner så. :( Jag läser allt här och älskar att läsa långa presentationer. Däremot så blir jag knäpp på familjeliv ibland när citera-funktionen inte vill fungera trots att jag uppdaterar sidan och försöker klicka på ?citera? flera gånger, så tillslut struntar jag i att svara och tänker att jag ska svara vid ett senare tillfälle men då glömmer jag lätt av av svara när så mycket nya inlägg dyker upp och de äldre försvinner.

Sorgliga berättelser är väldigt välkomna också! Det är skönt att få en verklig uppfattning av hur det kan vara att försöka bilda familj, ledsen att du inte sett dig sedd tidigare! Hjärta
  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-05-30 07:46:31 följande:

Ops, glömde bilden! 

Underbart!!!!! Hur överraskade du sambon nu då?? Skrattande
  • Blåbärsskogen
    19977 skrev 2022-05-30 17:57:18 följande:
    Underbart!!!!! Hur överraskade du sambon nu då?? Skrattande
    Haha det var så roligt, hade gjort ett paket med två våningar. Så direkt han öppnade paketet så låg det 2 av hans favoritnudlar och 2 öl haha! Så det blev lite skämtsamt, men sen hade jag hett dit ett tjockare papper under dedär som han tog bort och då låg det bebiskläder och ett papper med "Hej pappa" och han blev så chockad, fast ändå inte hehe
  • Jojjans

Tack till er som tog er tid att svara nu <3 jag tror att det är ganska färskt, att jag fortfarande är väldigt mycket i sorgen och att gå igenom sorg är bland det ensammaste jag gjort. Ingen vill kännas vid det man varit med om så många undviker en eller slutar fråga. hela grejen att känna sig osedd blir så känsligt. Så tack, för påminnelsen och perspektiv på att alla har fullt upp med sitt och inte undviker en med flit.

jag går och väntar på mens om drygt en vecka, sen ska vi äntligen börja försöka. Har ätit gravidtillskott i några månader nu och planerat grundligt. Går och väntar på att få fast tjänst på mitt jobb och kommer ha 6 veckors semester som kommer börja lagom vid första bim. Hoppas det tar sig snabbt (vilket det gjort tidigt) så jag kan berätta för chefen direkt efter semester. 

• Symetrical
    Jojjans skrev 2022-05-30 22:13:26 följande:

Tack till er som tog er tid att svara nu <3 jag tror att det är ganska färskt, att jag fortfarande är väldigt mycket i sorgen och att gå igenom sorg är bland det ensammaste jag gjort. Ingen vill kännas vid det man varit med om så många undviker en eller slutar fråga. hela grejen att känna sig osedd blir så känsligt. Så tack, för påminnelsen och perspektiv på att alla har fullt upp med sitt och inte undviker en med flit.

jag går och väntar på mens om drygt en vecka, sen ska vi äntligen börja försöka. Har ätit gravidtillskott i några månader nu och planerat grundligt. Går och väntar på att få fast tjänst på mitt jobb och kommer ha 6 veckors semester som kommer börja lagom vid första bim. Hoppas det tar sig snabbt (vilket det gjort tidigt) så jag kan berätta för chefen direkt efter semester. 

Tycker att det är bra av dig att berätta hur du känner istället för att bara bli ledsen i din ensamhet. Det är riktigt starkt! Hjärta

Vad spännande med första försöket snart! Glad
    Här väntar jag på bim om en 5-6 dagar Cool

• amandakollb
    Jojjans skrev 2022-05-30 22:13:26 följande:

verkligen, håller med Symetrical att det var superbra att du berättade hur du kände <3 kan verkligen tänka mig att det måste vara ensamt i sorgen, tänker att många har svårt att hantera andra människors sorg, tror det är lättare att undvika för man inte riktigt vet hur man ska bete sig eller vad man ska fråga.

härligt med semester snart och att börja försöka :) själv väntar jag ÄL om en vecka ca. 
  • Anonym (F)

Puffar BIM-listan så att ni som är nya (och gamla) hittar den.

Ni som plussat får gärna uppdatera också, är ju kul om ni står kvar? :)

Jag väntar fortfarande på min mens, hade ju sen ÄL och hackig kurva runt ÄL-släppet så alla appar säger olika datum. Allt från i att den skulle kommit igår till att den ska komma i helgen :D

Tycker mig känna av massa gravid-symptom med. Stickningar, ont i ryggen, illamående, ont i brösten osv. Men det är väl en släng av skengraviditet haha. Känns ju som att allt som kan vara gravid-symptom kan lika gärna vara PMS. 

17/5 H0nd3ndär (3e försöket, 4e barnet)
    20/5 amandakollb (inget försök denna omgång, 2a barnet). 
    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet)
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    14/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet

• 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-05-30 19:49:24 följande:
    Haha det var så roligt, hade gjort ett paket med två våningar. Så direkt han öppnade paketet så låg det 2 av hans favoritnudlar och 2 öl haha! Så det blev lite skämtsamt, men sen hade jag hett dit ett tjockare papper under dedär som han tog bort och då låg det bebiskläder och ett papper med "Hej pappa" och han blev så chockad, fast ändå inte hehe
    Haha gud vad roligt!!! Skrattande
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023