Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-09 09:02:20 följande:
Jag vet ju inte hur stor elförbrukning du har och hur du gör. Du kanske redan snålar som f-n, mer än jag. Då hjälper knappast mina tips. Men att tvätta drar mycket energi, i synnerhet på hög temperatur. En tvätt på 60 grader drar dubbelt så mycket el som en på 40. Om man tvättar rutinmässigt (istället för att kolla om det verkligen är smutsigt), i halvfulla maskiner och på hög temperatur går det åt mycket mer el än om man tvättar när det verkligen behövs, på låg temperatur och fulla maskiner.
Torka tvätten ute, oavsett årstid.
Kyl och frys ska dammas på baksidan någon gång ibland (det är jag skitdålig på!).
Diskmaskin är typ samma som tvätt. Kör bara fulla maskiner och inte varmare än nödvändigt. Gärna elspar-program, om det finns.
Dammsugaren drar en del. En del dammsuger nästan varje dag. Det kanske funkar att torrmoppa istället och dammsuga en gång i veckan?
Koka grönsaker i micron och koka upp vatten till tex pasta o potatis i vattenkokaren. Lägg fryst mat som ska tina i kylen dagen före. Då drar kylen mindre el. Smågrej, men om man tex tinar kött till nästan varje måltid kan det nog göra skillnad. Ställ aldrig in varm mat i kyl eller frys.
Slå aldrig på handdukstorken, om du har sån. Använd LED-lampor.
Låt inte apparater stå på standby och dra ur laddare när det är färdigladdat. Sätt ett grenuttag med strömbrytare till TV etc, så är det lätt gjort att stänga av strömmen till dem när de inte används.
Vet inte hur mycket hushållsassistenter och sånt drar, men vill man verkligen spara el så kan man ju använda handvevade istället.
Vet inte om det var till ngn hjälp. Det är inte mina ideer utan sånt som brukar stå i tipslistor.
Jag har slutat använda diskmaskinen helt och har inte tvättmaskin i lägenheten vilket är tur för mig.
Jag tycker jag följer mycket av det, möjligen kan jag skaffa bättre lampor, städa bättre bakom och tina saker i kylen. Vi har dock så liten frys att vi inte alltid har middagen i frysen, utan ofta måste handla hem. Men man kan ju köpa frysvaror dagen innan, inte samma dag o tina i kylen förstås.