• Anonym (hjälp)

Ska söka försörsörjningsstöd, kontrollerar de om man har fått arv?

Hej

Jag har levt upp allamina sparpengar och allt och har gått back i december. Har ett arv jag ska få, på 25000 kr och trodde dessa skulle komma in men det har de inte gjort så nu måste jag söka. 

Men, kollar de upp detta och kan neka för att de ser att jag har fått ett arv enligt en bouppteckning? Jag kan ju visa att jag ännu inte har fått några pengar. 

Jag kommer inte att klara mig tills dess, jag vet inte när de kan tänkas komma och jag ligger redan på minus och har fått låna pengar för att kunna köpa mat. Jag har 350 kr kvar för resten av månaden, men har mat och så. 

Jag får inte tag på någon jag kan fråga, de är på kurs idag så jag tänkte att jag frågar här, kanske någon vet eller vet någonstans jag kan läsa mig till svaret. 

• Svar på tråden Ska söka försörsörjningsstöd, kontrollerar de om man har fått arv?
  • Anonym (Hej)

Du får svara på frågor angående din ekonomi och ge dem tillgång till att kolla ditt bankkonto, att du är aktivt arbetssökande osv.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen eller sjukskriven? Något av det måste du vara, annars kommer de neka.

Du kommer få hem papper på allt du ska ha med dig när du kommer första gången och vad du ska tänka på. Var ärlig om arvet! Det kan hända att du måste söka hjälp i flera månader och då ser det illa ut om du undanhåller information. Det kan bli så att du får hjälp mot att du betalar tillbaka när arvet kommer.

• Anonym (SS)

Nu vet jag inte , men jag har väldigt svårt att tro att soc kan se en bouppteckning. Jag tror de kollar dina konton och sånt men mer kan de nog inte se

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Hej) skrev 2021-12-06 09:21:19 följande:

Du får svara på frågor angående din ekonomi och ge dem tillgång till att kolla ditt bankkonto, att du är aktivt arbetssökande osv.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen eller sjukskriven? Något av det måste du vara, annars kommer de neka.

Du kommer få hem papper på allt du ska ha med dig när du kommer första gången och vad du ska tänka på. Var ärlig om arvet! Det kan hända att du måste söka hjälp i flera månader och då ser det illa ut om du undanhåller information. Det kan bli så att du får hjälp mot att du betalar tillbaka när arvet kommer.

Ja, jag kommer så klart att berätta om arvet, men jag tänkte om de kollar upp och ser att en bouppteckning är gjord och där står det ju att jag har fått ett arv, men det har ju inte betalats ut 

Ja, jag är inskriven på arbetsförmedlingen och ska få extra hjälp då jag har asperger. Men jag anses inte i behov av aktivitetsstöd längre knasigt nog eftersom ingenting har förändrats. 

Om jag måste betala tillbaka när arvet kommer måste jag ju ändå söka hjälp igen? Om jag slipper betala tillbaka kan jag leva på arvet så länge som det går och sen får jag söka på nytt om jag inte fått jobb eller sysselsättning. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (SS) skrev 2021-12-06 09:21:45 följande:

Nu vet jag inte , men jag har väldigt svårt att tro att soc kan se en bouppteckning. Jag tror de kollar dina konton och sånt men mer kan de nog inte se

Det är en offentlig handling tror jag, så de kan ju kolla. Man kunde inte skriva upplysningar när man ansökte, så jag fyllde i nej ang arv så får jag tala om det när de kontaktar mig istället. 
  • Lollooo543

Allt räknas som inkomst. Har du bil? Hus? Lgh? Något annat av värde? Då ska du sälja detta först. Även arv räknas som inkomst.

• Anonym (hjälp)
    Lollooo543 skrev 2021-12-06 09:49:32 följande:

Allt räknas som inkomst. Har du bil? Hus? Lgh? Något annat av värde? Då ska du sälja detta först. Även arv räknas som inkomst.

Jag vet. Jag har levt upp alla sparpengar osv  sedan mars. 

Men arvet har ju inte betalats ut än, jag trodde det skulle komma som senast nu i december men det gör det inte så jag har, som jag skrev, gått back och har fått låna pengar. 

• Anonym (f)

Egentligen kan du ta det med arbet när det kommer. Du måste inte ta upp det i förväg, då måste de ha underlag på allt som har med arvet att göra och det tar längre tid för dig att få hjälp, de kanske kräver att du ska utföra någon slags magi för att arvet ska betalas ut snabbare etc. Sedan får du ju ta upp det när arvet kommer.

Jag har just nu den värsta handläggaren jag någonsin haft efter att ha haft en bra under 6 månader. Hon kräver helt omöjliga underlag och jag får 1000 kr mindre per månad pga krav den förra handläggaren inte ställde. Så man kan ha otur ibland.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (f) skrev 2021-12-06 10:25:55 följande:

Egentligen kan du ta det med arbet när det kommer. Du måste inte ta upp det i förväg, då måste de ha underlag på allt som har med arvet att göra och det tar längre tid för dig att få hjälp, de kanske kräver att du ska utföra någon slags magi för att arvet ska betalas ut snabbare etc. Sedan får du ju ta upp det när arvet kommer.

Jag har just nu den värsta handläggaren jag någonsin haft efter att ha haft en bra under 6 månader. Hon kräver helt omöjliga underlag och jag får 1000 kr mindre per månad pga krav den förra handläggaren inte ställde. Så man kan ha otur ibland.

Oj vad trist! Jag hoppas jag får en bra. 
Svar på tråden Ska söka försörsörjningsstöd, kontrollerar de om man har fått arv?