• Anonym (Arg)

Servitut

Alltså någon som vet.

För att vi ska ta oss ut från vår tomt så måste vi köra på grannens väg, vi har ju då servitut på den vägen. Men ska inte hon se till så vägen är plogad och fin så vi kan köra där?

Eller ska vi verkligen behöva sköta hennes väg för att vi ska kunna ta oss ut?

Vi har en anmälan på henne hos polisen då vi stängt av så vi inte kan nyttja vatten, det vi haft servitut på hos henne.

En dag så kom hennes små hundar springandes mot mig och stog och skällde och hoppade på mig. Hon sa inte till dom utan satt bara och skrattade. Ska detta anmälas.?

• Svar på tråden Servitut
  • Anonym (Klo)

Jag kan inte juridiken kring detta, utan gissar bara nu. Men som jag förstått det så behöver hon inte stå för snöröjning. Det är något ni behöver komma överens om separat utöver servitutet.

Vad gäller vattnet, menar du att hon har stängt av det? Jag tror att det beror på hur brunnen ser ut vad som gäller. Är orsaken att vattnet inte räcker till? Brunnen kanske inte producerar tillräckligt för båda fastigheterna? Har hon borrat en ny brunn och slutat underhålla den gamla som ni fick vatten från? Är ni alltså helt utan vatten nu? Är ni permanentboende, eller gäller det ett fritidsboende? Här behöver ni väl först ta reda på varför hon stängt av vattnet, och sedan ta reda på vad som gäller juridiskt.

Hundarna är inget jag skulle anmäla, särskilt inte nu när ni har lite annat att lösa.

• Anonym (Jur)

Läs exakt vad som står i servitutet

• Anonym (Arg)

Det går inte att prata med denna människa, vi har försökt i 2,5 års tid. Allt började när vi flyttade in då hade vi vår avloppsbrunn på hennes mark men då skulle hon ta bort den så vi fick lägga ny avloppsanlöghning på vår tomt. Men tror du hon tagit bort brunnen? ????

Vattnet har vi servitut på att nyttja, dessa två bostäder har varit ett och samma innan så hon har ingen rätt att stänga av oss från hennes vatten. Vi har försökt att byta vattenservitut mot mark, men inte.

Hon hittar alltid något att tjura ner på. I somras gnällde hon över vår soptunna. ????

• Anonym (Arg)

I servitutet står det bara att vi har rätt att nyttja vägen för att ta oss till stora vägen. Ingenting om underhåll etc

• Dexter dot com
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-05 08:42:09 följande:
    Servitut

Alltså någon som vet.

För att vi ska ta oss ut från vår tomt så måste vi köra på grannens väg, vi har ju då servitut på den vägen. Men ska inte hon se till så vägen är plogad och fin så vi kan köra där?

Eller ska vi verkligen behöva sköta hennes väg för att vi ska kunna ta oss ut?

Vi har en anmälan på henne hos polisen då vi stängt av så vi inte kan nyttja vatten, det vi haft servitut på hos henne.

En dag så kom hennes små hundar springandes mot mig och stog och skällde och hoppade på mig. Hon sa inte till dom utan satt bara och skrattade. Ska detta anmälas.?

Låter helt orimligt att hon ska stå för underhåll och snöröjning av en väg ni använder. Jag har servitut på 800 m väg och har aldrig ens tänkt tanken att ägaren ska stå för något utan betalar för att få den sladdad,grusad och plogad.
    Finns ingen anledning att anmäla henne för att hennes hundar skäller på dig då det inte är olagligt. Om hundarna däremot skadar dig så kan du ta kort på skadorna och göra en anmälan.
  • Flash Gordon
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-05 08:42:09 följande:
    Alltså någon som vet.
    Det normala är att den så kallade "härskande fastigheten" är ansvarig för skötsel. Det är ni som är "härskande" - dvs "äger" servitutet.

Hennes position kallas "tjänande"

Alltså: ni plogar vägen.

Om inte annat är avtalat i själva servitutet.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Jag tolkar det du skriver som att även grannen nyttjar samma väg men så länge hon inte har ett behov av att ploga den är det knappast hennes ansvar att ploga enbart för er skull. Om nu inte servitutet säger att hon skall underhålla vägen.

• Flash Gordon
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-05 11:36:50 följande:
    I servitutet står det bara att vi har rätt att nyttja vägen för att ta oss till stora vägen. Ingenting om underhåll etc
    Och därmed är frågan besvarad.

Ni plogar om ni behöver det.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-05 11:36:50 följande:

Då faller det såklart på er.
  • Anonym (Fia)

Är servitutet inskrivet hos Lantmäteriet, eller är det ett dokument som ni har varsin kopia av men som inte finns hos Lantmäteriet?

Svar på tråden Servitut