• Mascaraklumpar

Bilförare!! Vad gör du i denna situation?

Du kör på en väg. Du har glömt om det är en huvudled. Du kommer fram till en fyrvägskorsning med trafikljus, men ljusen blinkar gult. Det finns inga skyltar framför korsningen. Du ser inte om det finns en väjningspliktsskylt på vägen till höger. På vägen frakt fram, alldeles precis efter korsningen, finns en huvudledsskylt. Du ska rakt fram. Vad gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bilförare!! Vad gör du i denna situation?
  • FruNyfiken
    Mascaraklumpar skrev 2021-12-04 13:55:51 följande:
    Bilförare!! Vad gör du i denna situation?

Du kör på en väg. Du har glömt om det är en huvudled. Du kommer fram till en fyrvägskorsning med trafikljus, men ljusen blinkar gult. Det finns inga skyltar framför korsningen. Du ser inte om det finns en väjningspliktsskylt på vägen till höger. På vägen frakt fram, alldeles precis efter korsningen, finns en huvudledsskylt. Du ska rakt fram. Vad gör du?

Nu skriver du ju själv att du ser en skylt för huvudled precis efter korsningen, alltså kör du på huvudled och andra bilar får stanna för dig. Om inte skylten hade synts hade jag kört försiktigt och försökt se hur andra bilister agerar. Jag hade inte bara antagit och kört efter det.
  • GGN

Antar ingenting. Får ha ögonkontakt med övriga trafikanter.

• Daisy28

Vid blinkande gult antar jag ingenting utan tar det väldigt försiktigt. Väldigt svårt att veta vad andra antar i det läget.

• myskmalva

Inget av svarsalternativen passar. Jag skulle ta det försiktigt så att jag kan släppa fram trafik från både höger och vänster.

• Kvittning
    Daisy28 skrev 2021-12-05 07:33:47 följande:

Vid blinkande gult antar jag ingenting utan tar det väldigt försiktigt. Väldigt svårt att veta vad andra antar i det läget.

Precis. Jag svarade att jag antar högerregeln men menar med det att jag inte utgår från att andra i korsningen fattar att det är en huvudled.
Svar på tråden Bilförare!! Vad gör du i denna situation?