• Trudy86

Snälla hjälp mig!

Matvägran kan komma av att din barn inte kommer överens med antinge konsistens eller smak. Många barn ogillar visa konsistenser i munnen. Och har den fått just den konsistensen i munnen flera gånger så kan en vägran växa fram pga att barnet är orolig över att få det igen.

Jag har ett barn på 3 år med afrid (matovolja) så jag lever i ett inferno av matvägran. Mina tips är att hitta just de saker barnet vill äta och köra på dem ett tag. Sen försöka introducera något nytt ett tag och sen något nytt igen. Att bygga upp en bra stund kring maten är det viktigaste. För börjar barnet att känna obehag när det vankas till mat så blir det inte bättre. Så satsa på att alla måltider ska vara posetiva(även de gånger hon blå vägrar, barn äter när de väll är hungriga så hoppar hon ett mål så går inte världen över).

Lyssna dig inte galen på alla som säger att det bara är tuta och köra som gäller. Lägg upp så äter hon. Alla barn är olika och det gäller även vid ätandet. Så låt ditt barn ta den tid hon behöver när det kommer till mat och äta. Äter hon puread mat eller frukt så har du något hon äter och funkar samma sak dagen efter så har du kunnat mata henne två dagar i rad. Det är en vinst och inte fel.

Vi har samma repoar med 3-4 maträtter våran äter. Enformigt så man vill skrika rakt ut. Men han äter, växer och mår bra. Det är det viktigaste och det du ska gå på.

Att ditt barn går ned i vikt kan vara gluten intolerans eller annan allergi/överkänslighet. Har de pratat om det på BVC eller dietisten?

Svar på tråden Snälla hjälp mig!