Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Nödvändigheter till ny

Det som behövs på riktigt är möjligheten att skaffa de prylar man vill ha och uppfattar behövs när man tänkt och verkligen funderat

För det är väldigt många tillverkare som har smarta idéer och bra produkter, så det största problemet är faktiskt att bestämma sig.

Barnvagn är en typisk sak som man tycker man "behöver". En rätt praktisk sak om jag får säga det själv, men behövs det en ny? Knappast. Och behövs det en som är gjord för 3 år..... Eller vill man ha en annan vagn längre fram. Dessutom är det en fråga om livsstil, går man långa promenader med hund, eller åker man mycket buss? Vill man handla och lägga grejer i korgen, eller vill man få in den i bilen? Hur stort har man i hallen?

Badbalja är också en typisk sak som kan "behövas". Mysigt att bada sitt barn. Men behöver man en på ben? Eller med avlopp? Kan den stå på golvet i duschen? Var ska den stå när den inte används? Behöver man en omedelbart? Knappast.

Kläder? Vad behövs. Ja, som 2 barnsmamma kan jag bara konstatera att inte tusan är det det man köpt innan barnen kom som var bäst. Första barnet var ett litet element som ville vara hud mot hud. Att då ha 4-6 babyfiltar var toppen. Han kräktes nästan inte nått, så naturligtvis behövdes det inte så mycket extra-kläder, såsom jag såg grannen behövde.

Mitt andra barn var en frusen liten krabat. Fullgången men liten. Så där var det "bara" att snabbt fixa fram en garderob i stl. 45-50. Och i gult/orange/brunt såg hon oerhört blek ut. Vi skojade om att det var typiskt flickor att ha hela garderoben fylld med kläder som inte passade .

Sammanfattningsvis. Trots vana så har man ingen aning om exakt vad som "behövs". Man kan lyssna på andra. Det är skönt att skaffa det man tror, men det är viktigt är att inte sugas med i nån sorts knasig logik om att man måste ha precis allt på plats när barnet kommer.

En liten dunkudde på golvet kan ibland vara precis den babysitter som behövs. En napp kan vara guld värd och gör ingenting om den inte används för det är några kronor. En bärsele och en sjal kan vara ett lysande val till det barn som vill bäras, samtidigt som det kan vara ett uselt val om ryggen på bäraren inte orkar.

Svar på tråden Nödvändigheter till ny