Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
Din vän är inte riktigt klok, precis som andra här redan poängterat. Man kan absolut ha olika åsikter men att kalla en vän mördare för en abort i vecka 6..?
Strunt samma, din "vän" är inte viktigast i den här diskussionen. Det är du själv.
Jag förstår hur du mår. Jag har gjort två aborter, en runt vecka 6 och en runt vecka 11. Helt logiska aborter där vi verkligen inte var redo av snarlika anledningar du beskriver. Men det tär på en psykiskt ändå, det är tufft och känslomässigt tufft, även utan hemska kommentarer från utomstående. Och som andra redan sagt, vecka 6 är väldigt tidigt. Det är inte en bebis, utan en cellklump med puls. Sen vad det hade kunnat bli med tiden är en helt annan historia.
Med det sagt, så vill jag också tillägga att jag nu ett antal år senare fortfarande känner att aborterna jag genomled var rätt beslut. Det finns ingen ånger. Viss sorg hänger kvar och så kommer det nog alltid vara. Och det är okej. Men hellre ett barn som är önskat, där jag som förälder kan ge en tillvaro som är bra för barnet. Att sätta ett barn till världen är ett enormt ansvar (och det finns redan alltför många som skaffar stora barnaskaror utan att ha tid, förutsättningar eller intresse för att ta ansvar för dem, men det är en annan diskussion). Känner man inte att man kan ge allt som krävs är det bättre att vänta. Nu är jag gravid, planerat, och väldigt lycklig över att få bilda familj. Men jag är så glad att det inte blev tidigare.
Kanske inte blev så mycket svar på din fråga, men hoppas det kan bidra med lite stöd ändå. Från din beskrivning tror jag att du kommer vara glad och nöjd över ditt beslut, även om det kanske kommer finnas kvar en gnutta sorg över någonting som inte blev. Du har inte gjort någonting fel här, du har tagit ett beslut utifrån vad du såg skulle vara ditt och ett barns bästa. Ett tungt beslut som ingen gör lättvindigt. Ett beslut där mna kan känna sorg och behöva stöd från vänner, inte bli kallad mördare..
Ta hand om dig, och säg upp bekantskapen med den som uttryckte sig så sjukt illa. Som andra sagt, tycka olika är okej, men personen verkar ju taktlös och otrevlig, sånna människor är man bäst utan.