Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?

Anonym (Rädd) skrev 2021-12-01 04:36:11 följande:
    Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?

Ja jag är gravid i vecka 9+3 och har diagnostiseras med hyperemesis gravidarum vilket innebär extremt graviditetsillamående samt 10-20 kräkningar per dag sen vecka 5+4. Jag hat tappat 5 kilo I vikt och fått dropp 3 dagar i veckan.

Så igår försvann plötsligt alla symtom bara sådär och jag kunde äta för första gången. Nu är jag rädd att detta innebär missfall/ma. Jag har tidigare haft 1 ma och 6 missfall... Någon som haft hyperemesis som försvunnit i en handvändning och det ändå gått bra?

Jag har lyckligtvis inte behövts dras med hyperemesis utan "bara" sådant illamående som känns som en konstant åksjuka. Hur som helst tänker jag såhär - det är ju vanligt att symptom kommer och går, vissa försvinner helt och vissa kommer igen. Rimligtvis borde det inte vara annorlunda med hyperemesis eftersom det, liksom andra gravidrelaterade symptom, beror på hormoner. Vidare är ju symptom inte ett kvitto på att allt är som det ska då det finns många som har symtom vid exempelvis MA. Jag tycker dock att du ska kontakta din BM om du känner dig orolig då de är de enda som kan ge dig ett definitivt besked. Förhoppningsvis kan de boka in dig på ett VUL så att ni ser hur det ser ut? 

Jag förstår känslan kring vikttappet. Trots att jag inte haft ett extremt gravidillamående har jag tappat 8 kg i vikt, från 56 kg till 48 kg. Jag är nu i vecka 13 och vikten har ännu inte börjat gå uppåt. 

Jag håller tummarna för dig och att allt ser bra ut och att du helt enkelt bara kan njuta av att inte må brutalt illa hela tiden. Hjärta
Svar på tråden Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?