Anonym (Älskar julen) skrev 2021-11-30 13:52:43 följande:
Så roligt! För mig är julen mycket rött, grönt, guld och glitter, julmusik, dofter av apelsin, kanel, granbarr, choklad och glögg. Tända ljus och mys! Tomtar, julgran, julkulor och ljusslingor!
Googla bilder på julen så tror jag att du förstår vad jag menar.
På julafton äter vi och umgås, öppnar julklappar, lyssnar på julmusik, spelar brädspel mm. På juldagen vilar vi, äter rester och tittar på film:)
Julmaten är till stor del samma som vi äter på midsommar och vid påsken. Det är mycket sill i olika former (matjessill på midsommar och inlagd på annat vis övriga högtider), potatis (kokt och som gratäng), ägg (på påsk i alla former, vid jul och midsommar ofta ägghalvor med t.ex. grovkornig kaviar och dill), köttbullar (som går utmärkt att byta mot vegetariska alternativ), gravad eller rökt lax, Många äter julskinka, men det går lika bra att avstå. Vörtbröd med julost och kanske senap. Olika goda ostar. Kål i olika former (stuvad grönkål, brunkål, vitkålssallad mm). Till frukost äter vi alltid risgrynsgröt med en smörklick, socker, kanel och mjölk.
Jag tänker att ni plockar det ni vill ur den traditionella svenska julen, lägger till ert eget och får några underbara dagar!
God jul!
Vitkålssallad på julbordet? Nä vet du vad.