• Anonym (.)

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Anonym (No entry) skrev 2021-12-03 14:47:07 följande:
    Fler och fler tillställningar kräver vaccinbevis så det kommer nog märkas mer och mer att ovaccinerade inte är välkomna.
    Det kommer bli standardkrav i det offentliga rummet tror jag. Maken är på AW ikväll och har redan visat upp både pass och leg. En liten restaurang med gott om utrymme.
  • Anonym (.)
    Anonym (MS) skrev 2021-12-03 17:25:27 följande:
    Det här vaccinet är inte annorlunda än det för säsongsinfluensan och där har du inte en massa folk som skriker om att alla sollidariskt ska vaccinera sig för att skydda riskgrupper även fast de dör rätt många av den varje år. Likt säsongsinfluensan kommer vi inte bli av med den här heller...
    Att påstå att det inte är annorlunda än influensa är en regn lögn.

Skillnaden är att det inte dör 15000  av influensan , jag tror att det brukar ligga på 3-400 ungefär.
    Hade lika många dött av influensan som av covid hade vi haft samma krav på vaccination.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-04 17:37:04 följande:
    Fortfarande kan man inte dra några slutsater om långsiktiga biverkningar
    Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

Vad är bäst enligt dig?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-04 18:56:06 följande:
    Hur kan du uttala dig om det sistnämnda? Ingen vet ju.
    Och det andra är väl upp till var och en. Jag är personligen inte rädd för svår sjukdom.
    Kan du besvara frågan istället? Det finns statistik för alla att ta del av.

Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

Vad är bäst enligt dig?
  • Anonym (.)
    Anonym (MS) skrev 2021-12-04 19:01:45 följande:
    Du kan inte veta om det är en liten risk. Det kommer fram när långtidsstudierna är klara om 3-5 år.

Se bara på vaccinet för svininfluensan som folk fick narkolepsi av (även om det var relativt få och bara unga tror jag).
    Fast du får faktiskt sluta sprida antivaxxpropaganda och desinformation.

Folk "fick" inte narkolepsi hur som helst utan samtliga insjuknade hade anlag för just narkolepsi. Vid jämförande studier har det visat sig att de länder som inte vaccinerade har fler insjuknat i narkolepsi och de har dessutom blivit svårare sjuka.

Vill du inte svara på mina frågor för att svaret blir uppenbart?

• Anonym (.)
    Anonym (MS) skrev 2021-12-04 19:01:45 följande:
    Du kan inte veta om det är en liten risk. Det kommer fram när långtidsstudierna är klara om 3-5 år.

Se bara på vaccinet för svininfluensan som folk fick narkolepsi av (även om det var relativt få och bara unga tror jag).
    Jag litar på vetenskap och den 15-20 åriga forskning som finns kring covid-virus stammarna. Du kanske inte kommer ihåg eller var för ung men SARS-epedimin i Asien hade en hög dödlighet. Man har forskat på vaccin sen dess.

• Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2021-12-04 19:10:45 följande:
    Ska de sitta längst bak i bussen också? eller ska vi ha separata bussar?
    Det är trots allt ett val man gör, att inte vaccinera sig så det är inget tvång att inte gå på konserter etc.
    Man får ta ansvar för de val man gör och ta konsekvenserna av det oavsett vad man väljer.
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2021-12-04 19:18:10 följande:
    Sag frågade inte dig. Som vanligt.
    Jag vet det. Men du vet också att det är ett forum med fria diskussioner?

Jag valde att kommentera din instansiering om apartheid för att sådana kommentarer inte ska lämnas obesvarade.
  • Anonym (.)
    Blomma5 skrev 2021-12-04 22:11:04 följande:
    Folk verkar glömma att naturlig immunitet ger det bästa skyddet. Många ovaccinerade har tillexempel redan haft smittan. Är en av dem och jag vart inte det minsta sjuk. Känner många som har haft covid och jag blir allvarligt less på hur media målar upp detta.
    Du verkar glömma att folk dör och blir kroniskt skadade av covid...
  • Anonym (.)
    Blomma5 skrev 2021-12-04 22:11:04 följande:
    Folk verkar glömma att naturlig immunitet ger det bästa skyddet. Många ovaccinerade har tillexempel redan haft smittan. Är en av dem och jag vart inte det minsta sjuk. Känner många som har haft covid och jag blir allvarligt less på hur media målar upp detta.
    En släkting till mig är fortfarande sjukskriven efter mer än ett år. Han var en fullt frisk aktiv 30 åring. Han låg nersövd i 3 veckor. Idag har han en mycket taskig lungfunktion och det är tveksamt om han kan behålla jobbet.
    Flera unga kollegor berättar att de har fått hjärnförändringar där de upplever saker som inte finns, tex att de har krälande insekter innanför huden. De var sjuka för ett år sedan ungefär. Just nu ligger en annan kollega till mig på intensiven. Hon har precis fyllt 20 och var fullt frisk.

Vem av oss har mest rätt?
  • Anonym (.)
    Anonymous31 skrev 2021-12-04 22:48:37 följande:
    Använde de alla munskydd innan de blev smittade? 
    Irrelevant
  • Anonym (.)
    Anonymous31 skrev 2021-12-04 22:52:35 följande:
    verkligen inte. Munskydd hjälper mot smitta.
    I sammanhanget är det totalt irrelevant.

Starta du en diskussion om hur man smittas är det däremot relevant.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 06:36:41 följande:
    Det är det jag säger - du kan inte uttala dig om att det föreligger en mycket liten risk att få svåra skador av vaccinet. Statistiken uppdateras i detta nu och några långtgående studier i ämnet finns inte att tillgå än så länge.

För det andra föreligger inte stor risk att få kroniska skador. Har haft covid redan f ö för två år sedan och har åtminstone inga skador som märks av.
    Vet många som har haft det och inte märker av några kroniska skador.
    Eftersom man forskat på detta vaccin ända sedan SARS-epedemin 2002 så kan man det. Risken att få vaccinskador är extremt liten. Det är inte jag som säger det utan forskarna.

Tror du inte på vetenskap och fakta annars heller?

Det är totalt irrelevant vilka skador du fått eller inte. Man ser till hela populationen och då är risken mycket större att få kroniska skador som ovaccinerad än skador av vaccinet.

Åter  är det forskning och fakta. Du är således inte fakta, du är anekdot. Förstår du skillnaden?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 13:22:31 följande:
    Okej, men för egen del är jag inte orolig. Kan inte du visa dina fakta som säger att risken är överhängande för en stor del av de drabbade att utveckla långvariga skador?
    Du har inte läst någonting det senaste året?
    Inte tagit del av något annat än propaganda på facebook?
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 13:19:51 följande:
    Ett ämne blir aldrig *färdigforskat* om du tror det. Jag tror på en sak om den bevisas många gånger över tid. Jag har inte påstått att jag är emot detta vaccin, men du ljuger när du påstår att det forskats kring detta vaccin sedan 2002. Då spreds sars-1-virus och det självdog, det skedde ingen vaccinering mot det vad jag vet. Sars-2 är från 2013.
    Självklart blir inget färdigforskat, din halmgubbe är väldigt pinsam.
    Sanningen är att SARS tillhör covid-stammen och det har forskats på det sen 2022.
    Så sanningen är att det är välforskat och att man vet att risken för vaccinskador är minimal.

Jag pratar om vaccinforskningen. Hur de fick slut på epidemin är irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 14:25:32 följande:
    Det är väl högst relevant då du drog upp det. Vilket vaccin pratar du om då att det forskats på sen 2002 och varför då dra upp Sars-1-utbrottet i Asien? Det aktuella viruset som orsakar så stora problem i nuläget i form av covid har forskats på sedan 2013 mig veterligen och det muterar hela tiden. Hur kan du dra en slutsats om att vaccinet är helt säkert att ta på lång sikt? Sars-1 och sars-2-virus ger liknande symtom men är inte detsamma för det.
    Okej kan du skicka ett enda bevis på att alla de påståendet du slänger ur dig i denna tråd stämmer?
    Hur är din läsförståelse?
    Läs om, läs rätt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 14:28:32 följande:
    Och då syftar jag på dina påståenden att 1) det är så gott som riskfritt på långsikt att ta detta vaccin och 2) att det är en majoritet av befolkningen (menar du de som smittas av covid?) som utvecklar kroniska skador/långtida symtom. Kan du hitta källor på det menar du?
    risken för vaccinskador är minimal.
    Skrev jag.

Läs om, läs rätt och lämna halmgubbarna kvar i din hjärna.

Ska du diskutera kan du inte komma med lögner om vad jag påstår. Citera istället eftersom du inte kan återge text korrekt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-05 15:00:41 följande:
    Och var hittar du, jag citerar: *risken för vaccinskador* är minimal? Källa?
    Och vad menar du med vaccinskador? Själva sticket eller då eventuella komplikationer kopplade till vaccinet?
    Du behöver inte ha en nedlåtande ton eller slänga dig med uttryck som halmgubbe för att framstå som intelligent.
    Du tycks inte förstå vad innebörden av halmgubbe är då du uppenbart använder det i fel sammanhang. Men strunt i det. Du har inga källor på det du påstår. Jag citerar enbart det du sagt.
    Halmgubbe är vad du gör när du påstår att jag sagt saker jag inte gjort och sedan ställer mig till svars för det. Precis det du gör. Du verkar ha rätt dålig koll på dina halmgubbar.
    Läs på lite och försök sedan vara saklig.
    sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er