• Anonym (MS)

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Stolt Farsa skrev 2021-11-27 21:41:34 följande:
    En fråga till er som inte vill vaccinera er

Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

"Vaccinet" skyddar inte mot smitta som vaccin gjorde tidigare när du fick immunitet.

Vaccinerade kan bli sjuka. Dock minskar det risken för allvarlig sjukdom.
    Vaccinerade bär smittan och sprider den vidare. Dock inte lika länge.
    Vaccinet måste fyllas på med korta intervall. Osäker verkan mot nya mutationer.

Eftersom detta så kallade vaccin fungerar som det gör så är det mest ett skydd för dig själv så varför tvinga andra att vaccinera sig? Smittan kommer endå inte försvinna och du kan fortfarande bli sjuk och smitta andra.

Anledning jag inte vaccinerar mig är:
    Jag tillhör ingen riskgrupp. Är frisk med historiskt bra immunförsvar, fysiskt aktiv (tränar kampsport och gymmar totalt 7 pass i veckan), är dock lite överviktig efter senaste året med restriktioner. I min åldersgrupp (45) så är detta inte farligare än vanlig influensa.

Under hela pandemin så har jag varit instruktör åt barn och vuxna, har tränat (dvs haft nära fysik kontakt med) både vuxna och ungdomar som visat sig haft corona. Varit lätt förkyld 2 ggr men ingen covid om regionens tester är pålitliga.

• Anonym (MS)
    LadyJane skrev 2021-12-02 11:51:29 följande:
    Hur förklarar du varför samtliga experter vill uppnå flockimmunitet? Du påstår ju att vaccin är verkningslöst för flockimmuniteten, så hur kommer det sig att det är vad man strävar efter i hela världen bla genom vaccin.
    Jag kan inte förklara hur någon annan tänker.
    Du påstår ju att vaccin är verkningslöst för flockimmuniteten, så hur kommer det sig att det är vad man strävar efter i hela världen bla genom vaccin.
    Har aldrig påstått. Klassisk strawman. Sluta ljuga.
    FHM strävade efter flockimunitet utan vaccin i början eller har du glömt bort det...
    Tycker du att det är värt att ha en högre risk för att bli sjuk och få svårare kroniska skador eller är det bättre med en mindre risk med mildare skador?
    För just mig, vilket TS frågade efter, så ja. Alla gör sina egna val utifrån sina egna förutsättningar och eget resonemang.
  • Anonym (MS)
    AndreaBD skrev 2021-12-02 11:50:39 följande:
    Det beror nog på att det är ett slags förkylningsvirus. Med detta menar jag inte att det skulle vara harmlös som en förkylning, men det är tyvärr så flexibel som ett förkylningsvirus. Det är svårt att vaccinera mot såna, antagligen muterar de mycket. 

I början var man ju t.o.m. orolig för att man inte skulle lyckas alls att göra ett vaccin, man har ju inte heller lyckats med HIV än. 

Nu är det så att man inte nödvändigtvis blir immun, men det positiva är att en del ändå kan bli det, och kanske kan man bli det efter flera sprutor. Vi vet inte allt säkert än. 

Jag tycker inte att det bra att du inte vaccinerar dig när du är instruktör. Vår egen instruktör har förresten förlorat sin bror i covid, en vältränad, frisk man i 50-års-åldern, utan riskfaktorer. Sjukdomen hade förstört hans lungor så att det inte fanns något kvar. Han hade aldrig kunnat andas själv igen. Transplantation hade varit den enda optionen, men det hade han inte överlevt, plus att man kanske får vänta på en, och det hade han inte heller överlevt. 
    Annektdotiska berättelser är ganska meningslösa.
    Själv vet jag en 55-årig man som är väldigt överviktig, inte motionerat sen skoltiden, låter som han ska dö efter att ha gått 1 trappa mellan våningsplan på jobbet, har diverse hälsoproblem och är sjuk hela tiden, som fick covid-19 och inte ens märkte det...
  • Anonym (MS)
    molly50 skrev 2021-12-02 20:51:51 följande:
    Och det visar väl det faktum att sjukdomen kan slå så olika på olika personer.
    Att man inte vet hur sjuk man kommer att bli om man drabbas.
    Personer i riskgrupper kan komma lindrigt undan medan fullt friska personer kan bli dödligt sjuka.
    Så jag vet inte vart du vill komma med att berätta det här.
    Precis det jag skrev. Att det är meningslöst med annektdotiska berättelser.
    Det var ett svar på en annektdotiskt berättelse som var svar till det jag skrev...
  • Anonym (MS)
    LadyJane skrev 2021-12-02 20:24:55 följande:
    Styr du själv dina egna tankar eller gör någon annan det åt dig?

Jag frågar inte efter hur andra tänker utan dina egna tankar kring den fakta som finns varför experter vill uppnå flockimmunitet genom vaccination. Går det bra att svara nu?
    Det finns fullt läsbar fakta om det här och du bör väl ha läst lite om det eftersom du har så mycket åsikter.

Du har visst glömt att FHM sa att enda sättet att få stopp på en pandemi är genom flockimmunitet. De sa också att det enda sättet att göra det på är att antingen ha sjukdomen eller vaccineras. Har du "glömt det"?
    Och från början fanns inte vaccin, det måste du vara medveten om?

Gå nu tillbaka och läs det du skrivit:
    "Vaccinet" skyddar inte mot smitta som vaccin gjorde tidigare när du fick immunitet.Vaccinerade kan bli sjuka. Dock minskar det risken för allvarlig sjukdom.
    Vaccinerade bär smittan och sprider den vidare. Dock inte lika länge.
    Vaccinet måste fyllas på med korta intervall. Osäker verkan mot nya mutationer.

Eftersom detta så kallade vaccin fungerar som det gör så är det mest ett skydd för dig själv så varför tvinga andra att vaccinera sig? Smittan kommer endå inte försvinna och du kan fortfarande bli sjuk och smitta andra."
    Sammanfattar man betydelsen så är din åsikt att det är i stort sett verkningslöst. Så nej, ingen halmdocka bara  ett fult försök av dig att slippa stå för det du skriver.

Så låt mig omformulera frågan: hur anser du att vi ska uppnå flockimmunitet och vilka risker kan det få att göra det enligt din "metod"?

Du tycker alltså att det är bättre med större risker att bli skadad och dö än mycket mindre risker. Jag antar att du aldrig använder bilbälte eller äter mediciner?
    Du kanske tolkar det så men det är inte vad jag skrivit. Fördelarna om man bortser från allt det okända är att risken för genombrottsmitta är låg, så länge du fortsätter ta boosts, samt att sannolikheten för svår sjukdom minskar, så du avlastar vården, men du smittar fortfarande andra även om du är fullt vaccinerad. Titta bara på Gibraltar...

Vi har en vaccinationsgrad på 79,5% enl FHM (ålder 12+). Borde inte det räcka för flockimmunitet eller är det bara 100% som fixar det?

Som det ser ut nu så tror jag inte vi kommer uppnå någon flockimmunitet. Åter igen, även fullt vaccinerade sprider delta mellan varandra, däremot någon dag mindre än för den som inte är vaccinerad. Kommer ta några veckor innan vi vet hur det blir med omikron.
    Så att tro att vaccinet är lösningen på det här köper jag inte. Kommer fotsätta mutera och spridas.

Angående risker så tycker jag folk får ta sina egna beslut. Vill man "vaccinera" sig så gör det, tillhör du en riskgrupp så är det nog att rekomendera.
    Tittar du statistiskt på vilka ålderskategorier som dör eller bli svårt sjuka så tillhör inte jag någon av dem. Det är i åldrarna 70+ som dör i stora tal.

Du missar frågeställningen. Jag svarar inte för någon annan. Frågan TS ställde var hur JAG som ovaccinerad tänker.

Skulle jag varit i en riskgrupp, haft diabetes, cancer, kohl eller andra underliggande sjukdommar alternativt varit 70+ så hade jag vaccinerat mig.

Det här vaccinet är inte annorlunda än det för säsongsinfluensan och där har du inte en massa folk som skriker om att alla sollidariskt ska vaccinera sig för att skydda riskgrupper även fast de dör rätt många av den varje år. Likt säsongsinfluensan kommer vi inte bli av med den här heller...
  • Anonym (MS)
    molly50 skrev 2021-12-04 15:21:09 följande:
    Dåså. Då är det ju lika meningslöst att skriva din berättelse.
    Hahah, du är rolig du :)... Men jaaa, det var ju hela poängen
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 17:02:16 följande:
    Att påstå att det inte är annorlunda än influensa är en regn lögn.

Skillnaden är att det inte dör 15000  av influensan , jag tror att det brukar ligga på 3-400 ungefär.
    Hade lika många dött av influensan som av covid hade vi haft samma krav på vaccination.
    När jag skriver "Det här vaccinet" menar jag just det här VACCINET inte vad du väljer att tolka det som. Du kommer få fortsätta ta det periodiskt för att "boosta", precis som för säsongsinfluensan, om än med kortare intervall.

I dödlighet skiljer det ca 9000 (10%) mot normala år, om man jämnför med 2020, så det är dödligare är covid men det är fortfarande inte farligt för friska individer <60 i någon större utsträckning. det är 70+ som drabbas hårt och dör i stora volymer. Kolla statistiken. Var 123 döda i åldern 40-49 senast jag kollade.

Vet inte hur de gör nu men i början så var covid dödsfall om någon dog med smittan i kroppen vilket jag inte tror man gör för säsongsinfluensan.
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 17:45:05 följande:
    Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

Vad är bäst enligt dig?
    Du kan inte veta om det är en liten risk. Det kommer fram när långtidsstudierna är klara om 3-5 år.

Se bara på vaccinet för svininfluensan som folk fick narkolepsi av (även om det var relativt få och bara unga tror jag).
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 19:05:58 följande:
    Fast du får faktiskt sluta sprida antivaxxpropaganda och desinformation.

Folk "fick" inte narkolepsi hur som helst utan samtliga insjuknade hade anlag för just narkolepsi. Vid jämförande studier har det visat sig att de länder som inte vaccinerade har fler insjuknat i narkolepsi och de har dessutom blivit svårare sjuka.

Vill du inte svara på mina frågor för att svaret blir uppenbart?
    https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody3
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er