• molly50

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Anonym (OvaCC) skrev 2021-12-01 23:40:32 följande:
    Lugn, antigen dör jag av corona eller av svält eftersom jag förlorar jobbet, om jag inte tar livet av mig först för alla kommentarer jag fått som ovaccinerad.
    Det finns andra sätt att ta ansvar än att vacc sig.
    Vilka andra sätt menar du då som är bättre än att vaccinera sig?

Vad är dina förslag för att minska smittspridningen och komma ur pandemin?
  • molly50
    Anonym (MS) skrev 2021-12-02 14:19:34 följande:
    Annektdotiska berättelser är ganska meningslösa.
    Själv vet jag en 55-årig man som är väldigt överviktig, inte motionerat sen skoltiden, låter som han ska dö efter att ha gått 1 trappa mellan våningsplan på jobbet, har diverse hälsoproblem och är sjuk hela tiden, som fick covid-19 och inte ens märkte det...
    Och det visar väl det faktum att sjukdomen kan slå så olika på olika personer.
    Att man inte vet hur sjuk man kommer att bli om man drabbas.
    Personer i riskgrupper kan komma lindrigt undan medan fullt friska personer kan bli dödligt sjuka.
    Så jag vet inte vart du vill komma med att berätta det här.
  • molly50
    Anonym (OvaCC) skrev 2021-12-03 14:44:34 följande:
    Jag har inte sagt att andra sätt är bättre, jag har skrivit att det finns andra sätt än vaccination. Fortsätta hålla avstånd, hålla sig själv frisk är ex på bra sätt.

Bara för att man kan vacc sig så kan man inte leva som förut. Eftersom vaccinerade kan bli sjuka och kan sprida sjukdomen vidare så borde man kanske fortsätta undvika att vistas där det är mycket folk. Vem av er vaccinerade kommer gå på julfesten i år? Har inbokade resor? Går på gym?
    Minska smittspridning måste ju var och en ansvara för. 
    Tror inte att det går att komma ur pandemin, däremot lär vi oss leva med viruset och hantera den och dess mutationer. Om 10 år så kanske den kommer vara en vanlig influensa.
    Hålla avstånd är bra. Och att undvika folksamlingar.
    Samt att hålla en bra handhygien.
    Men att hålla sig själv frisk kan vara svårt. Det kan räcka med att gå till affären för att bli smittad.

Nej,det är helt rätt. Jag är vaccinerad,och jag försöker undvika folksamlingar,att resa och att gå på krogen eller större evenemang. Jag ska inte heller gå på något julbord.
    Det är inte ett måste som t ex att gå till jobb eller skola.
    Däremot går jag till t ex affären och apoteket ibland. Och försöker hålla avstånd.
    Men det är inte alltid så lätt då en del verkar ha glömt detta med att hålla avstånd t ex.

Ja,var och en måste ta sitt ansvar. Och dit hör t ex att ta vaccinet.
    Även om det inte skyddar mot sjukdomen så skyddar det i alla fall mot svår sjukdom.
    Och man sprider mindre smitta än som ovaccinerad.
    Det handlar inte bara om att skydda sig själv utan även andra.
    T ex de som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet eller folk i riskgrupper.
  • molly50
    Anonym (MS) skrev 2021-12-03 16:35:26 följande:
    Precis det jag skrev. Att det är meningslöst med annektdotiska berättelser.
    Det var ett svar på en annektdotiskt berättelse som var svar till det jag skrev...
    Dåså. Då är det ju lika meningslöst att skriva din berättelse.
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er