flygrl skrev 2021-11-28 19:16:24 följande:
1990 är 7 år innan jag föddes så då hade jag ingen åsikt i frågan.

Men jag har verkligen insett att armbandsur är en både smart och stylish grej.
Den där Rolexen du tipsar om kostar runt 150 000 så man ska va rätt tät för kunna köpa den.
Klockan jag tipsade om är automatisk dvs drivs av att man rör på sig fick jag förklarat för mig i klockbutiken. Då är den väl också mekanisk eller?
Du verkar kunna det här. Hur är såna automatiska klockor jämfört med batteridrivna? Nåt särskilt man behöver veta? Fördelar? Nackdelar?
För inte tala om ödmjukast haha! :P
Där sa du nåt. Har inte tänkt på det kan bli svårare avläsa klockan när allt är silver men så är det nog och värt tänka på. Även om jag har bra syn. Men den modellen som ändå är en relativt billig Seiko va jag förstått finns även i andra färger med mer kontrast. Är ju inte aktuellt nu men när/om det blir det kanske jag väljer en med mörkare urtavla. Thanx 2U.

Ödmjuk is my middle name.
Mekaniska/automatiska klockor är bra om man inte vill byta batteri med något års mellanrum. Det är mer hantverk i en mekanisk klocka jämfört med quartz men quartz håller tiden mycket bättre än en mekanisk klocka nånsin kan. En automatisk klocka måste servas ibland och jag har ingen aning om vad det kostar på en Seiko men på dyrare klockor ligger det runt 6000-10 000 kr för en standardservice. En automatisk klocka dör om den ligger i en dag eller två medans en quartz tickar på så du behöver inte ställa den om du inte har använt den på ett tag.
Kontrast är viktigt för mig personligen och en annan sak att tänka på är att det finns visare som lyser i mörkret och det tycker jag är bra för att visare utan gör det hopplöst att försöka se vad klockan är på en biograf t ex och etter värre blir det om det inte ens är någon kontrast mellan urtavla och visare.