Inlägg från: Tihi |Visa alla inlägg
  • Tihi

Val av färg till damklocka

Jag skulle bry mig mindre om färgerna på kläderna och mer om vilka smycken hon har. Dvs går hon med guld, vitt guld eller silver till vardags? Om hon använder silver eller vitt guld så kör på en klocka i stål och går hon med guld så kanske roséguld passar bättre. Men rosé är en något knepig färg och många gillar det inte så stål är väl det säkraste kortet oavsett vilka smycken hon går med. Stål är inte lika blingit som rosé utan mycket mer diskret så det bör du också ta med i beräkningen. Gillar hon bling eller inte så mycket?

Släng in några länkar på klockorna du funderar på så är det lättare att ge råd. 

Jag håller med Flygrl om att klocka är snyggt och smidigt. Alla vuxna bör ha ett armbandsur i mitt tycke. 

• Tihi
    flygrl skrev 2021-11-27 22:28:45 följande:
    Du kan det där med varma och kalla färger som sagt. Och, jo, du har förstås helt rätt där. smile5.gif
    Med hjälp av några av er så har jag lärt mig en del. Och självklart har jag rätt och du också alltid i alla frågor eftersom att vi är smartast på hela forumet.   Drömmer   
  • Tihi
    flygrl skrev 2021-11-27 23:05:47 följande:
    Ja, varför inte? En fin klocka är ju både stylish och praktisk i alla lägen. Seiko gör va jag förstått väldigt bra, högkvalitativa klockor. Skulle gärna ha en jag med. Får se om jag kan få råd såsmåningom. smile5.gif

Här länk till klockan hos Klockmäster:
    www.klockmaster.se/klockor-varumarken/seiko-k...
    Seiko gör väldigt bra klockor i den prisklassen och den du länkade till var fin. Vill du ha urtavlan i silver eller någon annan färg? Jag tycker att det är fint men ganska svårt att läsa av tiden då det inte är någon kontrast att tala om mellan urtavlan och visarna. Men så ser jag ju inte 20/20 längre heller så det spelar väl in för min del. 
  • Tihi
    flygrl skrev 2021-11-28 19:16:24 följande:
    1990 är 7 år innan jag föddes så då hade jag ingen åsikt i frågan. smile2.gif Men jag har verkligen insett att armbandsur är en både smart och stylish grej. smile5.gif

Den där Rolexen du tipsar om kostar runt 150 000 så man ska va rätt tät för kunna köpa den. smile3.gif

Klockan jag tipsade om är automatisk dvs drivs av att man rör på sig fick jag förklarat för mig i klockbutiken. Då är den väl också mekanisk eller?
    Du verkar kunna det här. Hur är såna automatiska klockor jämfört med batteridrivna? Nåt särskilt man behöver veta? Fördelar? Nackdelar?

För inte tala om ödmjukast haha! :P smile2.gif

Där sa du nåt. Har inte tänkt på det kan bli svårare avläsa klockan när allt är silver men så är det nog och värt tänka på. Även om jag har bra syn. Men den modellen som ändå är en relativt billig Seiko va jag förstått finns även i andra färger med mer kontrast. Är ju inte aktuellt nu men när/om det blir det kanske jag väljer en med mörkare urtavla. Thanx 2U. smile5.gif
    Ödmjuk is my middle name. Cool Oskyldig 

Mekaniska/automatiska klockor är bra om man inte vill byta batteri med något års mellanrum. Det är mer hantverk i en mekanisk klocka jämfört med quartz men quartz håller tiden mycket bättre än en mekanisk klocka nånsin kan. En automatisk klocka måste servas ibland och jag har ingen aning om vad det kostar på en Seiko men på dyrare klockor ligger det runt 6000-10 000 kr för en standardservice. En automatisk klocka dör om den ligger i en dag eller två medans en quartz tickar på så du behöver inte ställa den om du inte har använt den på ett tag. 

Kontrast är viktigt för mig personligen och en annan sak att tänka på är att det finns visare som lyser i mörkret och det tycker jag är bra för att visare utan gör det hopplöst att försöka se vad klockan är på en biograf t ex och etter värre blir det om det inte ens är någon kontrast mellan urtavla och visare. 
Svar på tråden Val av färg till damklocka