Gravid på första försöket?
Jag förstår att du vill att det ska hända direkt, det är inte konstigt om man väntat och planerat. Samtidigt är det inte onormalt att det kan ta upp till ett år. Det är inom normalvariationen kan man säga. På samma vis som det är lika normalt att vara 160 som att vara 180 cm lång. Även om det är stor skillnad i längd så är det inget onormalt.
Med det sagt så har jag två barn och båda har blivit till på första aktiva försöket. Första gången jobbade inte maken på vår hemort utan kom hem ett par kvällar per vecka, sen åkte han igen. Vi hade bestämt oss för att skippa preventivmedel och köra första riktiga försöket och jag tror att vi fick till det ungefär som ni den veckan. Någon dag innan äl, precis på äl-dagen (utifrån min beräkning) och sen ett par dagar senare. Men det räckte. Kände inget på förhand men någon vecka efter att jag tagit ett positivt test så började brösten ömma. Det var det första tecknet.
Andra gången var några år senare. Då hade vi funderat på syskon länge och så bestämde vi oss. Det var ungefär samma där, fast möjligen lite mer frekvent före äl. Eftersom vi redan hade ett barn så var det inte lika lätt att "få till det". Så jag vet att sista gången den perioden blev en morgon och senare samma eftermiddag fick jag väldigt starkt utslag på äl-testet. Sen hade vi inte sex fler gånger inom vad jag bedömer som fertil period. Så det är möjligt att det var den morgonen som det blev... Den gången kände jag av graviditeten tidigare, efter en vecka ungefär. Vilket var kanske 3-4 dagar före det att mensen skulle komma. Metallisk smak i munnen minns jag plus ömma bröst.