Kronärtskocka skrev 2021-12-04 08:40:47 följande:
Tack. Ja, tyvärr var det sista chansen för mina egna ägg. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag kunnat göra fler försök, men det har jag inte. Gör försöken på egen hand. Varje IVF har bara gett ett till ET och inget till frysen så det bli väldigt dyra och tuffa behandlingar som utifrån utifrån min ålder har ganska låg statistisk chans till graviditet. Min budget räcker till två IVF med egna ägg eller ett 3-pack med donerade. Då innebär det andra alternativet dubbelt så stor chans till graviditet per försök. Därav beslutet att gå över till att använda donerade ägg.
Sedan påverkar energin och orken också. Att försöka är krävande och jag vill inte leva i denna ovisshet allt för länge. Snart hållit på i två år och det sliter. Så någonstans måste det ta slut. Får se om det blir med ett till barn eller med vetskapen om att jag gjort vad jag orkade och kunde utifrån mina förutsättningar.
Köar i både Sverige och Danmark. Men det kommer bli Danmark. Där får jag tre försök för samma kostnad som 1 ev två försök (om jag har tur och donatorn får något till frysen). Ser att jag låter väldigt ekonomiskt krass, men det har tyvärr en stor del av allt.
Hoppad du får må bra under ruvandet!
Ja, är man själv i det här så förstår jag, det är inte billigt. Inte ens om man är två. Som du skriver att även om det kan vara de ekonomiska förutsättningarna som sätter stopp så tar det mycket på energin och på psyket. Vi började med ivf under 2020, köpte ett 3-pack. Låter konstigt när jag skriver det så men du förstår. Förutom processen i sig så tar det mycket runtomkring. Vi har testat akupunktur, hälsokost, koständring etc. Det äter upp en. Slukar en helt. Anledningen för oss är endometrios men även åldern. Vi får inte ställa oss i kö ännu för donation när vi fortfarande håller på med egna ägg men vi har tagit kontakter i Danmark och i Ryssland. Själv vill jag helst hålla mig till Norden men det har med att jag vill ha en öppen donator. Många andra länder har ju inte det. Får man fråga vilken klinik ni tänker på i Danmark? Vi kontaktade en som nekade oss just nu pga få donatorer. Har du tidigare fått uppgifter på hur lång processen tar? Kram