Anonym (diffust) skrev 2021-11-23 21:06:06 följande:
Låter konstigt. Jobbig vänkrets där man aldrig kan gå på något man blir bjuden på utan att oroa sig för kostnaden. Här umgås vi för att vi gillar varandra, vi tar ingen inträdesavgift. Blir jag inbjuden till något utgår jag självklart från att jag är just det: bjuden gäst. Inte medhavd kassako. Vill någon anordna någon fest de inte har råd med skulle de 1. sannolikt inte ha festen från första början eller 2. prata med andra personer i förhand och fråga rakt ut om någon annan är villig att dela på kostnaden.
Jobbig vänkrets att "plötsligt" bli ansvarig för en stor babyshower, när andras tidigare varit något som ordnats tillsammans. Det är väl aldrig någonsin ok att bara bjuda in folk till en fest, där man inte är med och planerar och betalar.
Kommer ju bli en sur kostnad för TS om hon faktiskt inte drar i nödbroms.
En HELT annan sak när folk bjuder hem till sin egna bostad, eller själva är jubilaren. Men just möhippor och babyshower är fester/tillställningar som åtminstone några vänner brukar orda ihop. Att då bjuda in, utan att stå för kostnaden är att faktiskt vara en skitstövel.