Är du gravid och orolig inför förlossningen pga rådande förlossningskris?
Jag har väl ingen direkt fråga. Jag vill bara få garanti att inte behöva vara utan plats eller utan stöd vid förlossningen. Men det är ju omöjligt att få den garantin
Hej MBL1712
Jag förstår verkligen att det här är jättejobbigt och skapar mycket oro. Du är inte ensam, även om det är en klen tröst i allt. Ingen kommer tyvärr kunna lova dig en garanterad plats, eller en närvarande barnmorska. Först och främst tycker jag du ska förbereda dig ordentligt på att föda ditt barn. Din kropp är gjord för det här, tro på dig själv och din förmåga. Läs på om hur en födsel går till, vad som händer i kroppen. Engagera din partner eller stödperson in i minsta detalj, vad är din dröm, vad är ditt värsta scenario. Hur ska ni ta er igenom det och allt där emellan tillsammans? Det här är något alla gravida bör göra, oavsett förlossningskris eller inte, men kanske är det extra viktigt just nu. Om du har möjlighet ? tidsmässigt eller ekonomiskt, att anlita en doula, gör det. Det kan vara till jättestor hjälp.
Sen vill jag också säga att de som jobbar på våra förlossningskliniker runt om i landet slutar inte göra sitt jobb. De kommer att göra ALLT i sin makt för att du och alla andra ska få en så bra födsel som bara möjligt. De vänder konstant ut och in på sig själva för gravida och födandes skull.
Om det hjälper dig att sluta läsa om förlossningsvården och allt som skrivs just nu, gör det. Sluta läs. Fokusera på dig själv, ditt barn och din stundande födsel. Njut av din graviditet. Lämna den här kampen åt de som inte ska föda barn.
Skickar massor med energi och styrka till dig inför din födsel. Tveka inte på att höra av dig igen om fler tankar och funderingar dyker upp.